مقدمه: در آستانه هفته جهاد كشاورزي قرار داريم. در عين حال كه سالجاري با عنوان سال «جهاد اقتصادي» نام گرفته است بر همين اساس با آقاي عليرضا سائلي مشاور وزير و مدير كل امور استانهاي وزارت جهاد كشاورزي گفتگويي داشته ايم كه در ادامه مي آيد:

پارس: همانطور كه مي دانيد رهبر انقلاب اين سال را سال جهاد اقتصادي ناميدند؟ چه مباني فكري و پيشينه تاريخي براي اين نامگذاري وجود دارد؟

عليرضا سائلي: ما همواره اين خط را ديده ايم كه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي همان مسير و خط امام(ره) را دنبال كرده اند و اين موضوع به گونه اي شده كه مردم اين شعار را همواره تكرار كرده اند كه «خامنه اي، خميني ديگر است». امام(ره) با فرمان تشكيل جهادسازندگي در طول حيات پربركتشان تلاش داشتند علاوه بر سازمان جهاد يك روحيه و رويه و مشي مديريتي در مسوولين و اركان كشور جاري شود و اگر پيامها و سخنراني ها امام را ملاحظه كنيد مي بينيد كه در تبيين اين روحيه تلاش كردند. 
رهبر خردمند انقلاب نيز همواره گفتمان جهادي را مدنظر داشته و جهت پررنگ شدن اين گفتمان و اين مسير، سال جديد را سال «جهاد اقتصادي» ناميده اند. و ما در وزارت جهادكشاورزي خود را مخاطب اصلي سخنان ايشان مي دانيم. هرچند همه مسوولين مخاطب سخنان رهبر انقلاب هستند. در عين حال كه با توجه به فشار تحريم ها، زورگويي استكبار و اينكه كشاورزي همواره محور توسعه كشور بوده است. بر اين باورم كه رهبر معظم انقلاب با اين شعار وظيفه سنگين تري را براي مديران جهادكشاورزي ترسم كردند تا از اين راه، به مسايل و توانمندي هاي درون كشور بيشتر توجه كنيم و گامهاي استواري براي استقلال و خودكفايي كشور برداريم.

پارس: اين روحيه جهادي مبتني بر چه ويژگي هايي بوده است؟

عليرضا سائلي: بهتر است بيشتر از شعار كاربردي و عملي صحبت كنيم. بنده در شوراي مديران وزارت جهاد كشاورزي در خدمت بزرگان و علما هستم كه رهبر معظم انقلاب به دليل عنايت بالا به جهاد كشاورزي نماينده اي دارند. در جلسه شوراي مديران همواره از محضر حضرت آيت الله عالمي استفاده و بهره برده ايم. اگر بگويم براي فهم دقيقتر كلام و مسير رهبري در مورد جهاد از ايشان بهره برده ام مطلب خلافي نگفته ام. در جلسات ما برخي علما مانند حاج آقاي كاظم صديقي، آقاي شيخ علي خاتمي، آقاي سيد رضا تقوي و...نيز مي آمدند و در اين جلسات علاوه بر مباحث اخلاقي، مباحث روحيه جهادي را مورد نظر داشتند. اگر زياده سخن نگويم عرض مي كنم كه دريافتم روحيه جهادي يعني انقلابي بودن، ضد فساد بودن، همراه مردم بودن، ضد اشرافيگيري بودن، دغدغه مشكلات مردم در تمام شبانه روز داشتن و.. بود.
البته در اين جلسات آن فردي كه بيش از همه دغدغه داشت و دارد دكتر خليليان وزير محترم جهادكشاورزي هستند. ايشان براي اينكه اين موضوعات بيشتر دغدغه مديران جهادكشاورزي باشد علاوه بر دعوت از علما در جلسه شوراي مديران، جلساتي با علما و مراجع قم داشتند كه بنده به دليل سابقه حضورم در قم از طرف ايشان ماموريت داشتم جلساتي را در قم در محضر مراجع و علما با وزير و مديران ستادي و صفي خدمت اين بزرگوران داشته باشيم. لازم مي دانم از فرصت استفاده كنم و عرض كنم كه  وزارت جهاد كشاورزي جزو اولين وزارتخانه هايي بود كه افتخار يافت در دولت دهم در محضر بزرگان، علما و مراجع حضور يابد و از محضرشان بهره مند شود.

پارس: آنچه اهميت دارد اين است كه شما در اين راه چه كارهاي اجرايي انجام داديد؟

عليرضا سائلي: در مرحله اول تلاش كرديم فرمايشات رهبر انقلاب و بزرگان در مورد روحيه جهادي را با كمك كارشناسان در عرصه جهادكشاورزي به مرحله كاربرد و عمل برسانيم. بعد از آن در غالب بخشنامه و ابلاغيه هايي كه از ابتداي سال 90 تا كنون كه كمتر از 3 ماه گذشته است كارهاي جدي در اين مسير انجام داده ايم برنامه هاي كاربردي، آموزشي، نمايشگاهي و استفاده از تمام تجربيات همكارانم در مراكز استانها گامهاي خوبي برداشتيم. شما براي اين موضوع مي توانيد به مستندات و ابلاغيه هايي كه بنده براي استانها و برنامه هايي كه اجرا شد نگاه كنيد.
ما البته متوقف در ابلاغيه ها نشديم. عرض كردم يكي از كارها نمايشگاه بود كه حالا كوتاه به آن اشاره مي كنم. بنده به عنوان مدير كل ستانهاي وزارت جهاد كشاورزي اجمالا مي دانستم توانمندي هاي بسياري در سطح كشور براي كشاورزي و خودكفايي وجود دارد اما شايد برخي از مديران مركز نشين و ستادي از آن مطلع نباشند و شايد حتي برخي مديران استاني نيز از شهرستانهاي خود و روستاها به طور كامل مطلع نباشند. لذا تمامي استانها را موظف كرديم با تكيه و كمك به جامعه بزرگ كشاورزي كشور، نمايشگاههايي را در تهران برپا نمايند ما از ابتداي سال تا حالا چند استان آمده اند تا پايان سال 90 هم ساير استانها خواهند آمد. اين تجربه سه ماهه به گونه اي بود كه بنده خودم با توانمندي ها، ظرفيت ها و پتانسيلي از كشور را مشاهده كردم كه تاكنون از آن مطلع نبودم. لذا اين نمايشگاه را گفته ايم در استانها تعميم دهند يعني جهاد كشاورزي شهرستانها نيز موظفند براي مديران استاني خود توانمندي هاي منطقه اي خود را به نمايش بگذارند.
امروز كه مدت كمي از نامگذاري سال 90 مي گذرد با قاطعيت مي توانم بگويم كه صادرات بسياري از محصولات كشاورزي را ميتوانيم در دستور كار داشته باشيم بر همين اساس به تمامي استانها اعلام كردم كه بايستي مثلا توليدات مرغ و تخم مرغ خود را با تكيه براستانداردهاي جهاني در جهت صادرات شكل دهيد.

پارس: من اجازه مي خوام براي مخاطبان، چند سوال نسبتا سياسي كه البته بي ارتباط با مسووليت شما در وزارت جهادكشاورزي نيست بپرسم

عليرضا سائلي: درخدمتم. بفرماييد

پارس: جنابعالي در سال 84 و 88 جزو مسوولان ستاد مردمي آقاي دكتر احمدي نژاد بوديد چه شد كه در سال 88، ستاد مستقلي به نام «امتداد مهر» ايجاد كرديد؟ رابطه اين ستاد را با آقاي رحيم شمايي، توضيح دهيد. خيلي ها اعتقاد دارند اين ستاد با مشايي ارتبط داشت.

عليرضا سائلي: سابقه آشنايي ما با دكتر احمدي نژاد به سالهاي دانشجويي بنده و حضورم در جامعه اسلامي دانشجويان باز مي گردد كه در قالب دعوت سخنراني بود. بعدها هم در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب نيز در امور استانها و دانشجويي در كنار ايشان و خيل نيروهاي انقلاب بودم در ادامه در انتخابات شوراي شهر تهران و مجلس هفتم در كنار ايشان و بقيه نيروهاي متدين و معتقد به انقلاب بودم كه به لطف خدا نيروهاي معتقد به نظام و ولايت بر شوراي شهر و تهران حاكم شدند.
در سال 84 بر اساس فرمايشات رهبري در مورد انتخاب فردي ساده زيست و دغدغه مند براي مردم و آرمانهاي انقلاب و اينكه دكتر احمدي نژاد شعارهاي انقلاب را سردست گرفته بود و درصدد حمايت از ايشان برآمديم. 
در سال 88 آقاي احمدي نژاد اعلام كرد كه ستاد نداريم ما بر حسب وظيفه با تعداي از نخبگان از جمله دكتر خليليان، دكتر شياري و.. برخي نمايندگان مجلس از جمله دكتر فرهنگي، حاج آقاي تاج الديني و..و تعدادي از جوانان پرشور و انقلابي ستادي را راه اندازي كرديم. اين ستاد هيچ ارتباطي با آقاي مشايي و اطرافيان ايشان نداشتيم. اصلا ما نيازي هم به ارتباط نمي ديديم چون ارتباط ما با آقاي احمدي نژاد همانطور كه گفتم به قبل از سال 84 بازمي گشت و اگر ايشان كاري با ما داشت مستقيم ارتباط برقرار مي كرد. البته اين را هم اعلام كنم كه ستاد امتداد مهر را هم مثل بقيه ستادها، مردمي بود و پس از انتخابات هم كلا ستادهاي مردمي جمع شدند و ما هم ستاد امتداد مهر را در جايي ثبت نكرديم و ممكن است افرادي در آينده، از اين اسم در ثبت شركت، موسسه  و.. استفاده كنند كه ارتباطي با ما ندارد و صرفا يك ستاد بود براي زمان انتخابات 88 ولاغير.

پارس: اما هنوز بعد از دو سال مقاله اي از شما با عنوان «چرا رحيم مشايي؟» در يك وبلاگ وجود دارد

عليرضا سائلي: از دقت نظر شما تشكر مي كنم. خوب است كه به تكذيبيه هاي ما در همان مقطع يعني دو سه روز بعد از انتشار آن مقاله كذايي نيز دقت فرماييد. شما يادتان است كه چه فضايي سنگيني بعد از انتخابات بر فضاي كشور حاكم بود و متاسفانه برخي افراد سعي مي كردند براي رسانه خودشان در قالب مقاله ها و مصاحبه هاي ساختگي، جايگاهي نزد دولتمردان، بتراشند. مصاحبه و مقاله اي را به بنده منتسب كردند كه با تكذيبيه هايي كه به سرعت منتشر شد مانع از سوءاستفاده شديم. كه هنوز اگر جستجو كنيد آن تكذيبيه ها موجود است. بنده الان مسووليت دارم به شما عرض مي كنم هيچگاه با كساني كه از خط روشن و اصيل رهبري فاصله گرفته اند همراهي نداشته و به لطف خدا نخواهم داشت. اينجانب در خانواده اي روحاني و مذهبي رشد پيدا كردم و در تمام مراحل زندگي خود را با روحانيت، دين و هيات هاي مذهبي تنظيم كرده و ان شاءالله در آينده هم همينطور خواهد بود. در دولت گذشته(دولت نهم) در خدمت مهندس بذرپاش به عنوان مشاور جوان بودم كه در دولت دهم پس از تغيير و تحولات و تغيير رييس مشاوران جوان، از اين عرصه خارج شديم. الان حضورم در اينجا هم بر اساس فرمايشات رهبر عزيز انقلاب است كه بايد دولت را در خدمتگذاري به مردم ياري و پشتيباني كنيم و از هيچ تلاشي براي رشد و پيشرفت كشور دريغ نكنيم. خدا را شكر هم الان در خدمت وزيري هستيم كه خودش از خانواده ايثارگران و برادر دو شهيد است.

پارس: آشنايي جنابعالي با دكتر خليليان از كجا شروع شد؟

عليرضا سائلي: اين آشنايي هم به قبل از سال 1384 بر ميگردد. براي وحدت و هماهنگي نيروهاي معتقد به نظام، شورايي در ابتداي دهه 80 شكل گرفت با عنوان شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب. در اين شورا كميته اي بسياري شكل گرفت كه از متخصصين متدين و حزب الهي بهره مند بوديم. يكي از اين كميته ها، كميته كشاورزي بود كه آقاي دكتر خليليان عضو فعال و موثر كميته بودند در عين حال كه روحيه جوان، جهادي ايشان باعث شد بيشتر به ايشان نزديك شوم اين رابطه باعث شد كه تاكنون در خدمت ايشان باشيم. ايشان هم مثل ساير نيروهاي انقلاب، تا وقتي در مسير انقلاب و رهبري هستند بنده وظيفه خود را كمك به ايشان مي دانم.
البته من به شما پيشنهاد مي كنم براي دريافت تاريخ شوراي هماهنگي به سراغ بزرگان برويد آن را در رسانه خود منعكس كنيد كه تجربه مفيدي براي همراهي و همدلي نيروهاي انقلاب بود. به سراغ بزرگوراراني مانند حاج آقاي مصلحي، حاج آقا حسين فدايي، حاج آقاي پورمحمدي، مهندس باهنر، دكتر دانش جعفري، دكتر علي دارابي، دكتر علي لاريجاني، حاج آقاي عسگراولادي، دكتر دانشجو، آقا سيد مرتضي نبوي، آقاي بادامچيان، آقاي ترقي، آقاي متكي، حاج آقاي ناطق نوري و..برويد و تاريخ شفاهي نيروهاي انقلاب را منتشر كنيد