به گزارش پارس،به نقل از تسنیممسعود خوانساری در پاسخ به اینکه بسته خروج از رکود دولت چقدر می‌تواند در برطرف کردن مشکلات موجود بخش تولید مؤثر باشد و برخی معتقدند باید این بسته دو سال پیش ارائه می‌شد، این‌گونه پاسخ داد که بزرگ‌ترین مشکل دولت یازدهم این بود که دولت را با رکود تورمی یعنی تورم 40 درصدی و رکود با رشد اقتصادی 6.8 – درصد.

وی با تأکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را طی دو سال اخیر برای کاهش تورم انجام داد، افزود: در نتیجه تورم از40 درصد به 15 درصد و به اذعان برخی آمارها تورم نقطه به نقطه به 10 درصد رسیده است که عمدتاً این کاهش تورم از طریق انضباط مالی و جلوگیری از رشد نقدینگی و ایجاد این باور که دولت در حال سر و سامان دادن وضعیت اقتصادی است، صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان علت کاهش تورم را عوامل جهانی دانسته و چندان به حساب دولت نمی‌گذارند، با رد این موضوع گفت: اگر تورم همانند دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد رشد می‌کرد و رشد نقدینگی ادامه یافته و انضباط مالی وجود نداشت، معلوم نبود، اکنون با تورم چند درصدی مواجه بودیم.

خوانساری با بیان اینکه اقتصاد طی 35 سال اخیر به‌ طور میانگین کشور با تورم 20 تا 22 درصدی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: اگرچه کاهش تورم از 40 درصد به 10 درصد مطلوب بود، اما از آن طرف با کاهش شدید تقاضا مواجه شدیم که آن هم دلایل خاص خود را دارد و از سال 91 با جهش ناگهانی نرخ ارز، قدرت خرید مردم کاهش یافت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ایجاد مشکل در سرمایه در گردش بنگاه‌ها را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که در رکود بی‌تأثیر نبوده است و افزود: در نتیجه با 3 برابر شدن نرخ ارز، عدم امکان گشایش ال سی و مشکلات نقدینگی، حجم تولید نیز کاهش یافت، بیکاری ایجاد شد و به نوعی در دو سال گذشته هیچ اشتغال جدیدی ایجاد نکردیم.

به اعتقاد خوانساری بسته خروج از رکود اگرچه مسکنی موقت است، اما بهتر بود تا همه بخش‌های تولیدی کشور را در نظر می‌گرفت.

وی تصریح کرد: همین مسائل سبب شده که برخی کارخانه‌ها هم که در سال گذشته رشد تولید داشته‌اند، امسال با ذخیره انبار مواجه شده‌اند و به نوعی فروش نداشته‌اند که به دلیل کمبود تقاضا بوده است.

رئیس اتاق تهران خاطرنشان کرد: فقط در بحث صنایع فقط خودرو دیده شده و از ابتدا حتی برای ارائه تسهیلات تعداد خودروها پیش بینی می‌شد که سبب شد اختلافی در جامعه به وجود آید و مردم گمان کنند که تصمیمات دفع‌الوقت است.

وی در مورد ارائه تسهیلات به کالاهای واسطه‌ای در این بسته اظهار داشت که در صورت برنامه ریزی کارشناسی می‌تواند در تولید ایجاد کند.

خوانساری نحوه اجرای کارت خرید اعتباری لوازم خانگی را هم از موارد دیگری عنوان کرد که باید در نحوه اجرای آن مراقب باشد، تا بازار سیاه لوازم خانگی ایجاد نشده و سبب افزایش یا کاهش صوری قیمت لوازم خانگی نشود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران چند عامل را در تحریک تقاضا موثر دانست و گفت: ورود پول به چرخه اقتصاد می تواند یکی از راه‌ها باشد، ولی اقتصاد ما بانک محور است و بانک‌ها مقدار زیادی تسهیلات داده‌اند که به دلایلی از جمله عدم رونق اقتصاد قابل پرداخت نیست.

خوانساری ادامه داد: از طرفی ما نتوانسته‌ایم، سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم تا اشتغال جدید ایجاد شود، سرمایه‌گذاری خارجی امری زمان بر است و با توجه به بزرگ بودن بدنه دولت سبب شده که بودجه جدید نتواند وارد چرخه اقتصاد شود و این رکود حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز صوری نگه داشته شده اضافه کرد: باید نرخ ارز واقعی و تک نرخی شود، ارز سوبسیدی چیزی جز ایجاد رانت برای برخی در پی ندارد و دومین کاری که دولت انجام دهد حذف افراد ثروتمند از دریافت یارانه نقدی است.