به گزارش پارس،به نقل از تسنیممهدی خلج با اشاره به اینکه منظور سازمان دامپزشکی از خمیر مرغ محصولی است که از گوشت مرغ پایان دوره تخم گذاری یا مرغ دیر پز تولید می شود ، افزود : در پایان هر دوره 200 هزار تن گوشت مرغ دیرپز در کشتارگاهها تولید می شود که این گوشت در مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی به خمیر مرغ تبدیل و در صنایع غذایی و در تولید فراورده های حرارت دیده مصرف می شود.

وی گفت: براساس جلسه مشترک سازمان دامپزشکی با سازمان غذا و دارو ، سازمان ملی استاندارد بخشنامه مشترک سازمانها مبنی بر رفع ممنوعیت تولید و مصرف خمیر مرغ به مناطق مختلف کشور ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: خمیر مرغی مورد تایید است که تحت نظارت و براساس ضوابط و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تولید شود.

خلج گفت: سازمان دامپزشکی کشور از مسئولان وزارت بهداشت و درمان و سازمان ملی استاندارد برای بازدید از کشتارگاههای صنعتی و مراکز تولید خمیر مرغ دعوت می کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای تمام مراکز صادراتی محصولات خام دامی کد تایید سلامت محصول" آی آر" صادر می شود.

مهدی خلج در سمپوزیوم یک روزه "هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها" که امروز با حضور مسئولان دامپزشکان و فعالان عرصه صنعت دامداری در سالن همایش های دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه محموله های صادراتی باید با ضوابط بهداشتی جهان و مراکز معتبر علمی منطبق باشد ، افزود : سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع رسمی علمی کد تایید سلامت محصول یا آی آر را براساس میزان سلامت محصول پس از بررسی میزان باقیمانده های دارویی برای فعالان عرصه صادرات صادر می کند.

وی همچنین از اجرای طرح پایش سالانه باقیمانده های دارویی خبر داد و گفت: برای تعیین حد مجاز میزان باقیمانده های دارویی در محصولات خام دامی و مدیریت مصرف داروهای دامپزشکی به ویژه آنتی بیوتیک طرح پایش سالانه در مراکز آزمایشگاهی بخش دولتی و خصوصی اجرا می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود : طرح پایش باقیمانده های دارویی در مراکز پرورش ماهی قزل آلا اجرا شد که در نتیجه آن ماده دارویی مالاشیت گرین به منظور ارتقای سلامت محصول حذف شد.

خلج گفت: این طرح در زنجیره تولید طیور نیز از مرحله تولید خوراک دام در کارخانه ها ، جوجه کشی، تولید نیمچه گوشتی و حتی کشتارگاهها اجرا می شود و متخصصان دامپزشکی در تمام مراحل از طیور تولیدی به منظور تعیین حد مجاز باقیمانده های دارویی نمونه گیری و آزمایش میکنند.

وی با بیان اینکه 50 درصد آنتی بیوتیک تولیدی در جهان در بخش دامپزشکی مصرف می شود ، افزود: برای مدیریت چالش مقاومت میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک ها ؛ سازمان جهانی بهداشت دام تمام کشورهای جهان را برای مدیریت مصرف آنتی بیوتیک ها بسیج کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره برنامه های این سازمان برای مدیریت مصرف آنتی بیوتیک ها و دیگر اقلام دارویی گفت : به منظور کنترل کیفی اقلام و مواد اولیه دارویی روند واردات تولید و مصرف در 160 شرکت تولید دارویی دامی داخلی ،300 شرکت و ارد کننده ، 5600 مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دامی و 1560 داروخانه ، مدیریت و نظارت می شود.

خلج افزود: از آنجا که در دنیای امروز موارد تقلب در تولید از جمله مواد اولیه دارویی وجود دارد ،تلاش می کنیم با بازدیدها و نظارت های دقیق با همکاری شرکتهای تخصصی با نمونه برداری و آزمایش های علمی از نمونه ها ، از ورود مواد اولیه دارویی تقلبی بی کیفیت جلوگیری شود.

وی گفت: با تولید داروهای دامپزشکی باکیفیت می توانیم میزان مصرف داروها از جمله آنتی بیوتیک را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از ابلاغ دستورالعمل ثبت کیفیت داروهای دامپزشکی خبر داد و افزود: این طرح با نظارت و مسئولیت گروه راهبردی تخصصی دامپزشکی با پایش کیفی داروهای تولیدی و وارداتی اجرا می شود.

خلج ، تشکیل گروه های سیار دامپزشکی را از دیگر برنامه های سازمان دامپزشکی برای مدیریت میزان مصرف دارو به ویژه آنتی بیوتیک در صنعت دام و طیور دانست و گفت: در این گروهها دامپزشکان بصورت سیار با تجهیزات و داروهای مورد نیاز در مناطق سخت گذر برای رسیدگی به دام های عشایر مراجعه می کنند که این اقدام از مصرف بی رویه  و غیر اصولی داروها جلوگیری می کند.

وی مدیریت و پایش کیفی داروهای دامپزشکی تولید داخل را از محورهای اصلی رونق صادرات دانست و افزود: با اجرای این طرح میزان صادرات از 18 میلیون دوز فراتر خواهد رفت و از آنجا که اثرگذاری داروها افزایش می یابد میزان مصرف کاهش خواهد یافت.