~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس رسول دیناروند در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شده بود گفت: 16 اکتبر به عنوان روز جهانی غذا مطرح است و امسال ما روز جهانی غذا را 25 مهر برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از امروز تا 25 مهر به نام‌های ایمنی غذا و رسانه، ایمنی و دانش‌آموزان،‌ ایمنی غذا و ارتباطات برون‌سازمانی،و ایمنی غذا و صنایع غذایی نامگذاری شده است گفت: قصد داریم که فردا زنگ سلامت غذا را در مدارس به صدا در بیاوریم.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: محور امسال در ایمنی غذا، امنیت غذایی و تأمین پایدار غذا است؛ به طور مثال استفاده نابجا از سموم و یا سم‌های نامرغوب موجب می‌شود که امنیت غذایی به خطر بیفتد.

وی ادامه داد: اکنون در کشور مشکل دسترسی عادلانه به غذا حل شده است و اکثریت مردم به کالری دسترسی دارند تنها زیر 4 درصد از جمعیت کشور مشکل دسترسی به غذا دارند که وزارت رفاه به آنها کمک می‌کند.

دیناروند نگرانی اصلی خود را دسترسی به غذای سالم و افراط در مصرف غذاهای پرکالری و آسیب رسان عنوان کرد و افزود: میانگین کالری مصرفی در کشور 20 درصد و میانگین مصرفی شکر و روغن‌ها نیز هر کدام 20 درصد بیشتر از میانگین جهانی است در حالیکه نمک نیز در کشور ما 2 برابر نیاز مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ترکیب روغن‌ها مطلوب نیست و اسید چرب ترانس هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است گفت: تصور می‌کنیم 10 سال زمان می‌برد تا اسید چرب ترانس به صفر برسد.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌ها از جمله استاندارد و دامپزشکی گفت: با وجود حواشی هنوز وجود دارد نگاه دولت در این حوزه سبب شده تا همگرایی افزایش بیابد و دستگاه‌های مسئول به صورت منسجم عمل کرده و شاهد همکاری‌های بیشتری باشیم.

وی تأکید کرد: هنوز به شرایط مطلوب نرسیده‌ایم اما همکاری‌ها بهتر شده و دستگاه‌ها قاطع‌تر وظایف خود را اجرا می‌کنند.

دیناروند خاطرنشان کرد: ما قصد نداریم که به اقتصاد و اشتغال کشور لطمه بزنیم و در عین حال نیز باید به وظایف خود عمل کنیم.

وی در مورد نظارت بر صنایع غذایی و وظایف مسئولان فنی گفت: این افراد مسئول تضمین کیفیت غذا هستند ضمن اینکه نباید انتظار داشته باشیم این افراد کارمند دولت شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: اکنون حدود 3 هزار مسئول فنی داریم در حالی که 11 هزار تولید کننده داریم.

وی افزود: باید کاری کنیم که تولیدکنندگان خودشان به فکر افزایش کیفیت و نظارت بر کالای تولید شده باشند ضمن اینکه اکنون ما پس از تولید نظارت دقیقی داریم.

دیناروند در مورد اختلافات با استاندارد گفت: یکی از اشکالاتی که سبب این اختلافات می‌شود می‌شود، به نظرم طرح موضوع در رسانه‌ها کمکی نمی‌کند و ما هم به عنوان سازمان غذا و دارو دیگر دستگاه‌ها را به رسمیت می‌شناسیم اما هرجایی که صحت و سلامت کالایی را تأیید نکنیم، آن کالا به بازار راه پیدا نمی‌کند.

وی در مورد میزان جریمه‌ای که برای شرکت‌های متخلف تولید کننده آب معدنی در نظر گرفته شده گفت: ما در چارچوب وظایف قانونی خود عمل می‌کنیم و فعالیت متخلفان را متوقف کردیم و اگر آنها اصرار به تخلف داشته باشند به دادگاه معرفی شده و قاضی در مورد میزان جریمه آنها تصمیم می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: آب معدنی دماوند تولید نخواهد شد اما آب آشامیدنی دماوند به بزودی به بازار می‌آید.

وی در پاسخ به سوالی در مورد همکاری صنایع غذایی در نصب نشانگر ایمنی بر روی محصولات خود گفت: در حقیقت صنایع همکاری خوبی نداشتند و با وجود اینکه این نشان روی محصولات زیادی درج شده اما با این حال صنایع به علت هزینه مالی و ترس از فروش نرفتن محصولات رغبتی به این کار ندارند.

دیناروند افزود: سال گذشته 18 ماه به صنایع فرصت دادیم تا این نشان را نصب کنند که 6 ماه از زمان باقیمانده که به عقیده من زمان کمی نیست.

وی تأکید کرد: برای محصولاتی که این نشان را نصب نکنند پروانه جدید صادر نمی‌شود و در محصولات دیگر هم تمدید پروانه صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که از نظر شما هر کالای استانداردی لزوما سالم نیست خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم حرفی بزنم که سبب بی‌اعتمادی مردم به استاندارد شود.

وی به اصلاح استانداردها در مواد غذایی بخصوص نوشابه اشاره کرد و گفت: استاندارد شکر از نظر ما برای نوشابه حداکثر 9 درصد است در حالیکه از نظر استاندارد حداقل 11 درصد است و زیر 11 درصد تخلف محسوب می‌شود.

دیناروند در مورد آب میوه‌هایی که روی ظرف آنها درج شده 100 درصد طبیعی گفت: از نظر ما آب میوه‌هایی 100 درصد طبیعی هستند که افزودنی شیمیایی و نگهدارنده نداشته باشند و قطعا با محصولاتی غیر از این تعریف برخورد می‌شود.

وی در پایان در مورد سلامتی نان نیز گفت: از نظر من نان سنتی سالم نیست چرا که نمک زیادی دارد، جوش شیرین در آن ریخته می‌شود، پخت آن گاهی با حرارت مستقیم است و گاهی هم فرایند تخمیر را طی نمی‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: سیاست ما جایگزین کردن نان صنعتی به جای سنتی است و به مردم توصیه می‌کنیم با وجود هزینه بیشتر اما نان صنعتی مصرف کنند.