امروز با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات خودپرداز و اینترنت بانک برخی بانک های کشور دچار اختلال شده اند و همین مساله موجب هجوم بسیاری از متقاضیان پول نقد به شعب و ازدحام فراوان در آنها شده است.

بر این اساس از امروز صبح و و در برخی مقاطع زمانی در روز گذشته امکان استفاده از اینترنت بانک برای واریز و پرداخت وجود نداشت. گفته می شود علت اصلی بروز این مساله ورود زیاد کاربران و سنگین شدن سایت بانک ها است.

در شبکه شاپرک هم مشکلاتی به وجود آمده به طوری که حجم تراکنش های ناموفق در این سیستم افزایش یافته و در پایانه های فروشگاهی اختلال هایی به وجود آمده است، به طوری که برای برخی دارندگان پایانه های فروشگاهی مبالغ پرداختی مشتریان سه روز بعد به حساب واریز شده است. همچنین حجم تراکنش های ناموفق در این شبکه که تا مدتی پیش به کمتر از ۱.۵ درصد رسیده بود تا حدودی افزایش یافته است.

نکته قابل توجه در روز جاری، ازدحام شدید مشتریان در شعب بانک ها بود. امروز اغلب شعب شلوغ بود به گونه ای که برای انجام کار بانکی بیش از ۵۰ نفر و در برخی مواقع تا ۱۰۰ نفر در نوبت قرار دارند.

همچنین بسیاری از خودپردازها با کمبود پول نقد مواجه شده و پاسخگوی مشتریان نیستند. این در حالی است که بانک مرکزی برای پوشش کامل تقاضای پول نقد در خودپردازها به مردم اطمینان داده بود.

مطمئنا تنها علت این ازدحام در بانک ها مشکلات شبکه شتاب و اینترنت بانک نبوده بلکه افزایش تقاضای پول در روزهای پایانی سال و نیاز بیش از سقف ۲۰۰ هزار تومانی پرداختی توسط خودپردازها موجب افزایش مراجعه به شعب بانک ها شده است.

لازم به ذکر است حدود ۱.۵ ماه پیش بانک مرکزی در اقدام فوری شبکه شاپرک و سیستم خودپردازها را بروز رسانی کرد و مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تاکید کرد: با این بروز رسانی ظرفیت شبکه افزایش یافته و مشکلات اختلال در روزهای پایانی سال به وجود نخواهد آمد، اما در روزهای اخیر مشتریان بارها شاهد قطعی و اختلال در شبکه شاپرک و شتاب بودند.

خبرنگار ما برای گفت وگو با مسئولان مربوطه و پیگری این موضوع تلاش کرد که تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.