به گزارش پارس،به نقل از فارسولی الله سیف در پایان جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بحث بسیار مفصلی داشتیم، اظهارداشت: نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ سپرده در نظام بانکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

وی گفت: مشکلات ساختار نظام بانکی، مطالبات معوق بالا، طلب از دولت با رقم‌های درشت، قیمت تمام شده تجهیز منابع و مؤسسات غیرمجاز که در بازار غیرمتشکل پولی فعالیت می‌کنند از یک طرف و از طرفی رکود و ضرورت تحرک اقتصادی اقتضا می‌کند کاهش نرخ سود بانکی از همه جوانب مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره علت تصمیم گیری نکردن در جلسه امشب گفت: یکسری اطلاعات تکمیلی را باید بانک مرکزی تهیه کند تا بر اساس آن تصمیم گیری شود و بحث ما درباره شیوه عمل است تا بتوانیم اثرات مثبت کاهش نرخ سود بانکی را در اقتصاد ایجاد کنیم. 

سیف افزود: روش‌های مختلفی برای کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد و ما باید روش‌هایی را در نظر بگیریم تا بتوانیم از طریق ورود به بازار بین بانکی و افزایش عرضه منابع در نظام اقتصاد کشور، مشکلات را حل و فصل کنیم. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهار نظر اخیر مدیرعامل بانک‌ها در زمینه کاهش نیافتن سود بانکی گفت: شورای پول و اعتبار در اردیبهشت ماه سال گذشته تصمیم گرفت که نرخ سود را برای سپرده ها حداکثر 20 درصد اعلام کند، بنابراین هر تصمیمی که این حداکثر را رعایت کند منتهی به بانک مرکزی  می‌شود که معاون نظارتی بانک مرکزی هم این موضوع را عنوان کردند. 

سیف افزود: سیاست بانک مرکزی این است که نرخ سود بانکی باید به صورت منطقی و با تبعیت از تورم تعیین شود و مدیرعامل بانک‌ها نیز هماهنگی خود را با سیاستهای مصوب شورای پول و اعتبار اعلام کردند اما در رسانه‌ها به صورتی منعکس شده که سوء‌تفاهم ایجاد کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مدیران عامل بانک‌ها نامه‌ای را به من و وزیر اقتصاد فرستادند و تصریح و اعلام آمادگی کردند در شعب خود، در چارچوب نرخ حداکثری مورد نظر، کنترلی را بر نرخ سودها اعمال کنند.

وی تصریح کرد: اما این هدف نیست بلکه هدف رسیدن به نرخی (نرخ سود) در دامنه تورم رو به کاهش است که امیدواریم در آینده شاهد تورم تک رقمی باشیم. 

سیف گفت: جلسه امشب شورای پول و اعتبار مصوبات دیگری از جمله درباره نرخ یکنواخت مضاربه و بحثهای جانبی دیگر داشت اما عمده بحث امشب نرخ سود بانکی بود و بحث وام مسکن در جلسات آینده مورد بررسی قرار می گیرد. 

وزیر اقتصاد: اختلافی برای کاهش نرخ سود بانکی وجود ندارد 

علی طیب نیا هم پس از اتمام جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار گفت: درباره کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم و بازدهی واقعی اقتصاد بین اعضای شورای پول و اعتبار و تیم اقتصادی دولت هیچ گونه تردید و اختلاف نظری وجود ندارد.

وی افزود: نرخ سود بانکی یکی از مهمترین متغیرهای سیاستی است و تغییر آن منشأ آثار جدی در اقتصاد ماست.

وزیر اقتصاد گفت: آنچه مهم است آن است که ما روشی را برای کاهش نرخ سود بانکی اتخاذ کنیم که در عمل اطمینان یابیم نرخ مورد نظر متناسب با واقعیت نظام بانکی و اقتصاد کشور جاری و محقق می‌شود. 

طیب نیا افزود: بنا بر تصمیم جلسه امشب شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی مأمور شد گزارشی را تهیه کند تا پاسخ سؤالات اعضای شورای پول و اعتبار در زمینه نحوه امکان‌پذیری اجرای مصوبه احتمالی کاهش نرخ سود بانکی داده شود.

وی گفت: در جلسه آینده شورا این گزارش ارائه خواهد شد و متناسب با آن تصمیم گرفته می شود. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در جلسه امشب همه اعضای شورای پول و اعتبار بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم اتفاق نظر داشتند اما به جمع بندی نرسیدیم و قرار شد در جلسه دو هفته آینده این شورا این موضوع پیگیری شود تا به مصوبه ای برسیم.

رئیس اتاق تعاون ایران نیز در پایان این جلسه گفت: در زمینه کاهش نرخ سود بانکی بحث‌های مختلفی شد اما تصمیمی گرفته نشد. 

عبداللهی هم مانند وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی افزود: تصمیم گیری درباره نرخ سود بانکی به جلسه دو هفته آینده موکول شد و هیچ مصوبه ای نداشتیم. 

وی گفت: هیچ درصدی در زمینه کاهش نرخ سود پیشنهاد نشد. 

جلالی پور رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار داشت: در مجموع جلسه خوبی بود و ما شرایط اقتصادی و مالی را مطرح کردیم اما هیچ صحبتی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی از 20 درصد به 18 درصد نشد.