به گزارش پارس به نقل از ایسنا، گروه پژوهشی بیمه های اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه در طرحی تحت عنوان" مبانی نرخ گذاری عادلانه بیمه شخص ثالث" ، عواملی که دخالت آنها در محاسبه حق بیمه می تواند به توزیع عادلانه ریسک کمک کند را شناسایی کرده است.

پژوهشکده بیمه اعلام کرد این طرح با تأکید بر اطلاعات موجود در پایگاه داده شرکت های بیمه از سوابق بیمه گذاران در زمینه صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت انجام شده است. بر اساس نتایج طرح توجه صرف به ویژگی وسیله نقلیه در محاسبه حق بیمه موجب تحمیل هزینه مازاد به افراد کم ریسک و افزایش ضریب خسارت شرکت های بیمه می شود.

در حال حاضر عوامل مؤثر در تعیین حق بیمهٔ شخص ثالث اتومبیل شامل: میزان تعهدات (جانی، مالی و سرنشین) ، کاربری خودرو، تخفیفات و جرائم، تعداد سیلندر در خودروهای سواری و موتورسیکلت ها، ظرفیت حمل مسافر در خودروهای مسافری و ظرفیت حمل بار در خودروهای بارکش است.

نتایج پژوهش های قبلی انجام شده حاکی از آن است که ۱۵ درصد رانندگان پرریسک هستند و بیشترین نقش را در ایجاد حوادث رانندگی بر عهده دارند. این در حالی است که مبنای محاسبه حق بیمه برای آنان مطابق رانندگان خودروهای مشابه صورت گرفته و در صورت بروز خسارت، جریمه آنان با حجم خسارت وارده ارتباط مناسبی ندارد.

براساس مطالعات تطبیقی این طرح، عوامل تأثیرگذار در محاسبه حق بیمه اتومبیل به سه دسته کلی تقسیم شده اندکه ویژگی های فردی راننده نظیر جنس، سن، میزان تحصیلات، شغل، ویژگی های خودرو شامل نوع، سال ساخت، قدرت و کاربری خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته است و نتایج کاربردی این طرح به زودی به صنعت بیمه ارائه خواهد شد.