در فرانسه مدلی که وجود دارد این است که هرکس بخواهد خون و فرآورده‌های خونی را تجویز کند باید دیپلم طب انتقال خون را داشته باشد. البته هدف ما فعلا این است که برنامه مشترکی با فرانسه داشته باشیم و آموزش‌هایی را به صورت داوطلبانه در این زمینه آغاز کرده و سطح آموزش جامع خود را ارتقا دهیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن تشریح جزییات تفاهم‌نامه سازمان انتقال خون ایران با انتقال خون فرانسه، از تدوین برنامه‌های اجرایی برای تولید کیسه‌های خون در کشور خبر داد و در عین حال توضیحاتی درباره ساخت پالایشگاه خون با همکاری فرانسه داد.

به گزارش پارس دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تفاهم‌نامه همکاری که بین سازمان انتقال خون ایران و سازمان انتقال خون فرانسه امضا شده، گفت: این تفاهم نامه در ارتباط با تبادل تجربیات، ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک و توسعه فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف مرتبط با طب انتقال خون است، که کلیات آن به امضا رسیده است و گروه‌های کارشناسی برای بررسی برنامه اجرایی تفاهم‌نامه تشکیل شده‌اند.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که در رابطه با تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده و به زودی جزییات آن اعلام می‌شود، برنامه ایجاد دوره آموزشی مشترک بین سازمان انتقال خون فرانسه، سازمان انتقال خون ایران و موسسه آموزش عالی طب انتقال خون در ایران است که برای ارائه دیپلم طب انتقال خون هم به ایران و هم به کشورهای منطقه است و از آنجایی که سازمان انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی فعالیت می‌کند، این دیپلم به کشورهای منطقه نیز قابل ارائه است. این برنامه به این صورت است که در زمینه آموزش طب انتقال خون فعالیت مشترک داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یکی از چالش‌های بزرگ در کشور را فقدان آموزش‌های لازم در زمینه انتقال خون و مصرف خون در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دانست و گفت: در فرانسه مدلی که وجود دارد این است که هرکس بخواهد خون و فرآورده‌های خونی را تجویز کند باید دیپلم طب انتقال خون را داشته باشد. البته هدف ما فعلا این است که برنامه مشترکی با فرانسه داشته باشیم و آموزش‌هایی را به صورت داوطلبانه در این زمینه آغاز کرده و سطح آموزش جامع خود را ارتقا دهیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه طبیعتا طرف مقابل نیز برخی مسائل را در این تفاهم‌نامه از ما انتظار دارد، گفت: از جمله این مسائل نحوه جذب اهداکننده و ساماندهی انتقال خون ایران در زمینه جذب اهداکنندگان داوطلب است که به صورت مشترک ارائه خواهد شد.

جزییات ساخت پالایشگاه خون با همکاری فرانسه

وی در ادامه در تشریح جزییات ساخت پالایشگاه خون در کشور توسط فرانسه گفت: در دیدارهایی که بین هیات ایرانی با ریاست وزیر بهداشت و فرانسه انجام شده، صاحبان صنایع فرانسه نیز حضور داشتند و در زمینه ساخت پالایشگاه هم مذکراتی انجام گرفته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در زمینه بحث تامین داروهای مشتق از پلاسما براساس سیاست‌های سازمان انتقال خون و سیاست‌های کشور، ورود داروی مشتق از پلاسما بدون پلاسمای ایرانی را منع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد پلاسما با منبع بیگانه وارد کشور شود. برهمین اساس درباره تولید داروهای مشتق از پلاسما مشروط به انتقال دانش فنی آن به کشور مذاکراتی انجام شده است.

مذاکره با فرانسه و کره برای تولید کیسه‌های خون در کشور

پورفتح‌الله در ادامه گفت: بحث دیگری که وجود دارد بحث تولید کیسه‌های خون در کشور بود که در این باره با کشورهای فرانسه و کره مذاکراتی داشته‌ایم و برنامه اجرایی آن را تنظیم کرده‌ایم تا با ورود بخش خصوصی ایران به این موضوع بتوانیم تولید کیسه‌های خون را در کشور آغاز کنیم.