پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شیوا سعیدی- فناوری‌های نوین، عصر جدیدی را در دنیا آغاز کرده‌اند که ارمغان‌های متعددی برای انسان داشته‌اند. استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای سرعت بخشیدن به فرآیندها، اتوماسیون پروسه‌های طولانی و خطرناک و البته صرفه‌جویی در وقت و پول تنها بخشی از رهاوردهای فناوری نوین هستند اما فناوری‌های نوین مانند هر پدیده دیگری، نیمه تاریکی دارند. حملات سایبری همان نیمه تاریک فناوری است که باید به آن توجه خاصی شود. امنیت اطلاعات درحال حاضر یکی از حساس‌ترین موضوعات مرتبط با موفقیت کسب‌وکارهای مختلف است. اهمیت موضوع تا به آنجاست که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند شرکت‌ها تا ٢٠٢٠ میلادی ١٧٠‌میلیارد دلار برای حفظ امنیت اطلاعات خود در فضای سایبری هزینه کنند. این درحالی است که براساس گزارش شرکت بیمه‌گر انگلیسی (لویدز)، هزینه خسارت سالانه این نوع حملات به ٤٠٠‌میلیارد دلار می‌رسد. با این وجود به نظر نمی‌رسد اوضاع بر وفق مراد باشد، گزارش انجمن جهانی اقتصاد نشان می‌دهد، بخش عظیمی از جرایم سایبری همچنان مخفی می‌ماند زیرا بیشتر اوقات شرکت‌ها ترجیح می‌دهند اخباری دراین‌باره منتشر نکنند، چراکه با فاش‌شدن اخبار و اطلاعات دراین‌باره درگیر شکایات قانونی و مشکلات دیگر با بخش قانونگذاری می‌شوند، علاوه بر این به شهرت و اعتبارشان نیز لطمه می‌خورد.

چشم‌انداز تیره‌وتار

گزارش جدید موسسه Cybersecurity Ventures (یک موسسه تحقیقات سایبری در کالیفرنیا) چشم‌اندازی تیره‌وتار از آینده ترسیم می‌کند که در آن هر کسب‌وکاری در معرض خطر هک‌شدن قرار دارد. البته این اخبار برای صنعت امنیت سایبری خبر خوشی به حساب می‌آید، چراکه درحال حاضر، این بخش رشد چندانی ندارد. با توجه به افزایش میزان حملات سایبری، موسسه آماری «گارتنر» تخمین می‌زند بودجه جهانی شرکت‌ها برای امنیت سایبری در‌ سال‌جاری به ٧٧‌میلیارد دلار برسد و تا ٢٠٢٠ میلادی شرکت‌های سراسر جهان ١٧٠‌میلیارد دلار برای این امر هزینه کنند، به عبارت دیگر، نرخ رشد هزینه‌ها برای امنیت سایبری در ٥‌سال آتی سالانه ١٠‌درصد خواهد بود.همچنین براساس گزارش موسسه تحقیقاتی IDC بازار داده‌های کلان و تحلیلی نیز تا پایان ٢٠١٥ میلادی به ١٢٥‌میلیارد دلار می‌رسد. از سوی دیگر، درآمد جهانی برای شرکت‌هایی که تحلیل دیجیتالی ارایه می‌کنند، در ‌سال‌جاری به 2.7میلیارد دلار خواهد رسید و تا ٢٠٢٠ میلادی به 4.7 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

اقیانوسیه بازار احتمالی خدمات سایبری

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش بازار امنیت سایبری در ‌سال‌جاری میلادی به 75.4 میلیارد دلار بالغ خواهد شد زیرا تقاضا برای راه‌حل‌هایی جهت حفظ امنیت اطلاعات شرکت‌ها و اشخاص همچنان صعودی خواهد بود، به این ترتیب تخمین موسسه گارتنر از بازار ١٠١‌میلیارد دلاری امنیت اطلاعات در ٢٠١٨ بیراه نخواهد بود.

براساس گزارش موسسه TechSci Research در کانادا بیشترین درآمد صنعت امنیت سایبری از آمریکای شمالی و اروپا تأمین می‌شود. منطقه اقیانوسیه به سرعت درحال تبدیل شدن به بازاری برای تهیه‌کنندگان خدمات امنیت سایبری است. در این حوزه، اقتصادهای نوظهور مانند چین، هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا بسیار فعال عمل می‌کنند زیرا خرابکاری‌های سایبری توسط کشورهای خارجی سبب شده نیاز حفاظت از فضای سایبری بیشتر احساس شود.این درحالی است که هم‌اکنون معاملات چند‌میلیون دلاری امنیت سایبری بسیاری درحال انجام است و درحقیقت هر روز بر تعداد چنین معاملاتی افزوده می‌شود. در یادداشتی که تحلیلگران موسسه FBR& Co نوشته‌اند، تعداد معاملات امنیت سایبری با قیمت‌های ٧ رقمی طی سال‌های اخیر سالانه ٤٠‌درصد افزوده شده است. براساس مطالعات موسسه IDC هم‌اکنون بخش‌هایی با ظرفیت آماده و قابل توجه برای رشد در این صنعت شامل تحلیل امنیت (١٠درصد)، تهدیدهای هوشمند (بیش از ١٠درصد)، امنیت موبایل (١٨درصد) و امنیت خدمات ابر حسابرسی (٥٠درصد) می‌شود.

آمریکا خریدار ٩٠‌درصد بیمه‌های سایبری

یکی از اقدامات موثر شرکت‌ها برای مقابله با حملات سایبری استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای مخصوص است که البته برای آن تقاضای فراوانی وجود دارد. براساس آمار موسسه لویدز، ‌سال گذشته این صنعت حدود ٥/٢‌میلیارد دلار حق بیمه از فروش پوشش‌های حمایتی برای شرکت‌ها درآمدزایی داشته است. این رقم نسبت به ٢‌میلیارد دلار‌ سال قبل از آن افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.البته بازارهای امنیت سایبری در خارج از آمریکا نیز درحال رشد هستند اما در بحث بیمه سایبری تازه‌وارد محسوب می‌شوند. مجله فورچون اخیرا گزارش داده که ٩٠‌درصد بیمه سایبری توسط شرکت‌های آمریکایی خریده می‌شود، بنابراین شرکت‌های دیگر در سراسر جهان همچنان در برابر خطر قرار دارند و تعجبی ندارد با وجود تمام خطراتی که در بحث امنیت سایبری وجود دارد، تقاضا برای بیمه امنیت سایبری در سال ٢٠١٤ در تمام صنایع و بخش‌ها ٢١‌درصد افزوده شده است.

خسارت ١٨‌میلیون دلاری باج‌گیری اینترنتی

شاید اگر قضیه به دزدی اطلاعات ختم می‌شد، شرکت‌ها راه‌حل دیگری در نظر می‌گرفتند اما براساس گزارش «کسپراسکای لب» مجرمان سایبری فقط اطلاعات را نمی‌دزدند. هکرها طی دو‌سال گذشته یک‌میلیارد دلار از ١٠٠ موسسه مالی در آمریکا، آلمان، روسیه، اوکراین و چین سرقت کرده‌اند. مرکز جرایم اینترنتی FBI نیز تخمین می‌زند، برنامه‌های باج‌خواهی دیجیتالی که یک کامپیوتر یا شبکه را به ویروس مبتلا و با گروگان گرفتن اطلاعات اخاذی می‌کنند، در ١٥ ماه گذشته ١٨‌میلیون دلار به شرکت‌ها خسارت زده است، بنابراین لزوم حفاظت از شرکت‌ها در فضای سایبری اهمیت مضاعفی می‌یابد.طی سال‌های اخیر هر روز مسیر دستیابی به اطلاعات شرکتی برای هکرها آسان‌تر شده است. امروزه تلفن‌های هوشمند یکی از ساده‌ترین وسایل برای سرقت اطلاعات شرکتی محسوب می‌شود. براساس گزارش آزمایشگاه Motive Security آلکاتل لوسنت، در این حوزه کارمندان شرکت‌ها و تلفن‌های هوشمند دو مورد از ضعیف‌ترین لینک‌های موجود در پروتکل امنیت سایبری به‌حساب می‌آیند.‌ سال گذشته ١٦‌میلیون دستگاه تلفن‌همراه در سراسر جهان به ویروس آلوده شدند. هکرها برای ورود به داخل سیستم از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند، یک تلفن هوشمند مبتلا‌به ویروس می‌تواند وارد شبکه شود و با انجام حملات DNS در شرکت خرابکاری کند.همچنین برنامه‌های طرف سوم نیز نقش مهمی در حملات سایبری دارند. طبق آمار و گزارش سازمان امنیت داخلی آمریکا ٩٠‌درصد مشکلات امنیت سایبری به دلیل نقص در نرم‌افزار است. برنامه‌ها معمولا امنیت نامناسبی دارند زیرا برنامه‌نویسان قبل از به کار بردن پروتکل‌های مناسب و درست امنیتی، آن را با عجله روانه بازار می‌کنند.

سریع‌ترین رشد در بازار امنیت سایبری آمریکای لاتین

 بازار امنیت سایبری در سراسر جهان براساس آمار و ارقام زیر درحال رشد است.

* حجم بازار امنیت سایبری اروپا تا ٢٠١٩ میلادی به 35.53 میلیارد دلار می‌رسد. این بازار 26.95 درصد از کل بازار جهانی را تشکیل می‌دهد اما تا ٢٠١٩ از حجم آن در بازار جهانی کاسته شده و به 22.81 درصد خواهد رسید.

* بازار خاورمیانه و شمال آفریقا نیز تا ٢٠١٩ میلادی 13.42 میلیارد دلار رشد می‌کند. درحال حاضر سهم این منطقه 7.19درصد کل بازار جهانی است که تا ٢٠١٩ افزایش یافته و به 8.26 درصد خواهد رسید.

*پیش‌بینی می‌شود بازار امنیت سایبری اقیانوسیه نیز 32.95میلیارد دلار رشد کند. این بازار 17.21درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد که تا ٢٠١٩ میلادی 21.16 درصد بازار کل را در اختیار خواهد گرفت.

* بازار امنیت سایبری آمریکای لاتین نیز پیش‌بینی می‌شود تا ٤‌سال دیگر 11.91 میلیارد دلار رشد کند. حجم سهم منطقه درحال حاضر 5.18درصد از بازار کل است که تا ٢٠١٩ میلادی به 7.65 درصد خواهد رسید.

* نگاهی دقیق و موشکافانه به این آمار نشان می‌دهد بازار اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا روی هم ٣٥‌درصد از هزینه‌های مربوط به امنیت سایبری را تأمین خواهند کرد. در این میان آمریکای‌لاتین بازاری است که سریع‌ترین رشد را خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود با ٢ برابر سرعت بازار اروپا رشد کند.