پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- توییتر به تازگی سرویس جدید "پریسکوپ" را معرفی کرده که به کاربران این شبکه اجتماعی این امکان را می‌دهد که هم لحظات زندگی خود را زنده برای دیگران پخش کنند و هم پخش زنده لحظات زندگی دیگران را به تماشا بنشینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، معرفی سرویس "پریسکوپ" (Periscope) از سوی توییتر و فراهم شدن امکان پخش زنده برای نزدیک به ۳۰۰ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی٬ تحول بزرگی است که دینامیک شبکه‌های اجتماعی را متحول خواهد کرد و افق بازتری در زندگی آنلاین در رسانه‌های اجتماعی خواهد گشود.

پریسکوپ که از پنج‌شنبه در دسترس کاربران موبایل توییتر قرار گرفته٬ امکان "لایو استریم" را برای هر کسی که در این شبکه اجتماعی عضویت دارد فراهم می‌کند. تنها با فشردن یک دکمه روی موبایل٬ می‌توانید لحظه‌هایی که می‌خواهید را "لایو" با دیگران به اشتراک بگذارید.

رسانه‌نگاری شهروندی با امکان پخش زنده٬ سطحی بالاتر از تحولات را تجربه خواهد کرد؛ پخش مستقیم هرگز تا این اندازه برای کاربران موبایل ساده نبوده است. توییتر در معرفی پریسکوپ می‌گوید: «یک عکس می‌تواند به اندازه هزاران کلمه حرف برای گفتن داشته باشد٬ اما ویدئوی لایو می‌تواند شما را به جایی دیگر ببرد و محیط پیرامون را نشان‌تان دهد.»

با گسترش سرویس پریسکوپ٬ به سادگی می‌توان شاهد پخش زنده شهروندخبرنگاران از دل تحولات بود و روایت بی‌واسطه شاهدان را پی گرفت٬ یا طلوع چشم‌نواز و روح‌بخش آفتاب را از سبد بالونی که بر فراز کاپادوکیای ترکیه در پرواز است به تماشا نشست٬ پرواز آزاد را از راه دور و لحظه به لحظه دید و در هر لحظه‌ با تجربه‌های گوناگون شهروندان در سراسر جهان مستقیم شریک شد.

توییتر٬ سرویس لایواستریم پریسکوپ را اوایل سال ۲۰۱۵ به بهای ۱۰۰ میلیون دلار خرید و با فاصله‌ای اندک آن را برای استفاده عمومی کاربران آماده کرد. آتش‌سوزی و سقوط ساختمانی در نیویورک در هفته جاری٬ اولین رویدادی بود که برخی از کاربران پریسکوپ به صورت مستقیم در پلات‌فرم توییتر زنده و لحظه به لحظه پخش کردند.

ویدئوهایی که از طریق پریسکوپ پخش می‌شوند را هم می‌توانید روی موبایل‌هایتان ببینید و هم روی مرورگر وب روی تبلت یا کامپیوتر. اپلیکیشن آی‌فون پریسکوپ در دسترس کاربران قرار گرفته٬ اما هنوز اپ اندروید آن آماده نشده است. توییتر اعلام کرده که به زودی اپ اندروید پریسکوپ را هم منتشر خواهد کرد.

کاربران می‌توانند هم‌زمان با مشاهده لایو استریم٬ کامنت بگذارند یا با تپ کردن روی صفحه موبایل٬ همانند لایک کردن عکس‌ها در اینستاگرام٬ لایک و قلبی برای پخش‌کننده بفرستند.

توییتر می‌خواهد پریسکوپ پیش‌تاز دنیای لایو استریم باشد
توییتر در حالی اپ پریسکوپ را منتشر کرده که در ماه جاری اپ میرکت (Meerkat) که همین امکان لایو استریم را برای کاربران فراهم می‌کند٬ با محبوبیت فوق‌العاده‌ای روبرو شد و فقط در طول دو هفته توانست توجه ۱۲۰ هزار کاربر را جلب کرد. حالا توییتر دسترسی میرکت که رقیبی برای پریسکوپ محسوب می‌شود را به گراف‌های این شبکه اجتماعی مسدود کرده تا زمینه پیش‌تازی پریسکوپ را فراهم کند.

با مسدود شدن دسترسی میرکت٬ کاربران آن نمی‌توانند به سادگی فالوئرهای خود در توییتر را به میرکت دعوت کنند و به همین ترتیب رشد میرکت کنترل خواهد شد. توییتر می‌گوید متخصصان این کمپانی نزدیک به یک سال مشغول کار روی پریسکوپ بوده‌اند. این در حالی است که بن روبین٬ بنیان‌گذار میرکت گفته که این اپ را در طول هشت هفته آماده کرده است.

مزیت بارز پریسکوپ این است که کاربران می‌توانند در آن ویدئوهای قدیمی را هم تماشا کنند. به عبارت دیگر این پخش زنده‌ها ذخیره خواهد شد و آرشیو آن همواره قابل بازیابی است.

پیش‌تر هم تلاش‌هایی برای فراگیرسازی امکان پخش مستقیم انجام شده بود٬ اما موفقیت چشمگیری نصیب پروژه‌های پیشین نشد. به نظر می‌رسد حالا زمان متفاوتی است: کاربران گوشی‌های هوشمند بیش از همیشه‌اند؛ 1.3 میلیارد نفر در جهان اسمارت‌فون دارند و سرعت و پهنای باند اینترنت موبایل هرگز در اندازه‌های امروز نبوده و گذشته از این حمایت توییتر از این ابتکار این امکان را در اختیار چند صد میلیون کاربر قرار می‌دهد. زمینه به ثمر نشستن ایده لایو استریم روی موبایل٬ حالا مهیاتر از همیشه است.(DW.DE)