پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شیوا سعیدی- چند‌ سال قبل کارشناسان فناوری پیش‌بینی می‌کردند، دستگاه‌های موبایل و تبلت به‌زودی جهان را قبضه خواهد کرد. این پیش‌بینی خیلی زود به حقیقت پیوسته است. موبایل‌ها به دستگاه‌های کارآمدی در زندگی روزمره تبدیل شده‌اند که گاهی اوقات زندگی بدون آنها غیرقابل تصور است. این کامپیوترهای کوچک قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای دارند که یکی از آنها برنامه‌های مختلف یا اپلیکیشن‌ها برای کاربردهای مختلف است. برای انجام هر کاری یک برنامه موبایلی نوشته شده است، برنامه‌ای برای کنترل وزن، برنامه‌ای برای حسابداری بودجه کاربر، برنامه یادآوری فعالیت‌های روزانه، برنامه‌ای برای شمارش قدم‌ها، برنامه رزرو بلیت اتوبوس، سینما و تئاتر، برنامه برای تاکسی دربست یا اشتراکی و حتی برنامه‌ای برای جمع‌آوری زباله! این برنامه‌ها آن‌قدر محبوبند که اکنون سرمایه‌گذاری‌های کلانی در آنها می‌شود. به‌گونه‌ای که به حوزه‌ جدید سرمایه‌گذاری‌های مالی تبدیل شده است. 

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به جای بازار بورس در این بخش به کار بیندازند. برنامه‌های موبایلی موفق دیگر فقط مربوط به یک کار نمی‌شود، این برنامه‌ها مطابق با نیازهای کاربران، میزان تحصیلات، شغل، سرگرمی و هزاران پارامتر دیگر به بازار عرضه می‌شوند تا سررشته تمام امور کاربر را در قاب موبایل او بگنجانند.

 نفوذ موبایل به حوزه حمل‌ونقل

در بخش حمل‌ونقل فعالیت‌های بسیاری شده است. یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های موبایل اوبر(Uber) است که خیلی سریع در سراسر جهان گسترده شد. شرکت سازنده این برنامه در ‌سال ٢٠٠٩  میلادی تاسیس شد. اوبر در حقیقت یک شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی است که مقر اصلی آن در سانفرانسیسکوی آمریکاست. این برنامه موبایلی درخواست سفرهای کاربران را (همراه اطلاعات مبدا و مقصد) به رانندگان شرکت خود متصل می‌کند. به این ترتیب در مدت زمانی بسیار کوتاه فرد می‌تواند سرویس حمل‌ونقل خود را در اختیار داشته باشد.  این برنامه از ٢٨ می‌٢٠١٥ میلادی در ٥٨ کشور و ٣٠٠ شهر سراسر دنیا فراهم شده است. پس از موفقیت اوبر شرکت‌های دیگر نیز با گرته‌برداری از فعالیت‌های آن برنامه‌های مشابهی روانه بازار کرده‌اند. برنامه سرویس مدرسه کودکان یا سالمندان در نیوزلند نیز از این دست است. شرکت اوبر در ژوئن ٢٠١٤ اعلام کرد ١,٢‌میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

برنامه جمع‌آوری زباله

ایده برنامه Uber الهام‌بخش ساخت برنامه‌های موبایل دیگری نیز شد که یکی از آنها به جمع‌آوری و بازیافت زباله تعلق دارد. این برنامه نوپا، نرم‌افزاری است که شبکه‌ای مستقل برای مدیریت افرادی است که زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. روسای این شرکت  مشتریان تجاری بزرگی دارند. این برنامه در حقیقت  افرادی که زباله را جمع‌آوری می‌کنند و صاحبان کسب‌وکار بازیافت زباله  را با مشتریان نیازمند خدمات مرتبط می‌کند. برنامه موبایل برای جمع‌آوری زباله به کاربر خود کمک می‌کند تا زمانی برای تحویل گرفتن زباله رزرو کند و شرکت بازیافت رأس ساعتی مقرر زباله را تحویل می‌گیرد. هزینه دریافت زباله بر حسب نوع آن (مواد الکترونیکی، پزشکی، غذا یا کاغذ و پلاستیک) متفاوت است. این برنامه موبایلی  تاآنجا محبوب شده که  «لئوناردو دیکاپریو» یکی از ستاره‌های ‌هالیوود هم در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

برنامه خرید مبلمان و هدیه‌دادن مجازی

درحال حاضر بازار به سمتی می‌رود که این برنامه‌ها در بسترهای چندگانه ارایه شود. برنامه‌هایی با چنین قابلیتی می‌توانند محبوبیت بیشتری میان کاربران بیابند. اکنون با فراگیرشدن موبایل و روند افزایش استفاده از آن، برنامه‌های جالبی نیز به بازار آمده است که در تصمیم‌گیری‌های مهم به کاربر کمک می‌کند. یکی از آنها Augment است. بیشتر مردم به ندرت مبلمان می‌خرند، البته این کالا کمی گرانقیمت نیز هست و تصمیم‌گیری برای خرید آن کار سختی است. زیرا باید علاوه بر کیفیت مناسب، با چیدمان خانه همخوانی داشته باشد. در این حالت احتمال دارد فرد هنگام خرید دچار تردید شود و نداند چه مبلمانی برای خانه‌اش مناسب است. Augment به فرد کمک می‌کند در این‌باره راحت‌تر تصمیم بگیرد. این برنامه  به کاربر نشان می‌دهد یک کاناپه یا صندلی خاص در چیدمان کنونی خانه چگونه به‌نظر می‌رسد.

برگزاری کلاس درس در موبایل

برای افرادی که هر روزه بخش زیادی از زندگی خود را صرف کار کردن می‌کنند، یافتن اوقات فراغت بسیار سخت است. فرقی نمی‌کند فرد ٨ ساعت کار کند، دانشجو یا مادری خانه‌دار باشد، هنگامی که فرد یک یا دو ساعتی برای استراحت می‌یابد، به‌طور ناخودآگاه به سمت تلفن همراهش می‌رود. در همین زمینه چند برنامه به وجود آمده تا کاربران اوقات  فراغتشان را با آنها پر کنند. یکی از آنها Flipboard است. این برنامه  اخبار را از رسانه‌های برتر دنیا کنار هم جمع می‌کند و در کنار پیام رسانه‌های اجتماعی کاربر، برای او منتشر می‌کند.  می‌توانید آخر روز با بررسی این برنامه به اخبار نگاهی بیندازید. برنامه جالب دیگر برای پرکردن اوقات فراغتSuper GNES نام دارد. اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که  تمایل دارند بازی‌های کامپیوتری کلاسیک را در تلفن هوشمندشان داشته باشند، حتما Super GNES را می‌پسندید. این برنامه اندرویدی حتی قابلیت ایجاد اتصال میان چند کاربر را با استفاده از وای‌فای یا بلوتوث دارد. برنامه پرطرفدار دیگر Memoto  نام دارد. ممکن است عینک گوگل کمی گرانبها باشد، اما می‌توان از دستگاه‌های دیگری به جای آن استفاده کرد. Memoto  یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی است که هر ٣٠ ثانیه از اطراف عکس می‌گیرد. برنامه همراه Memoto نیز عکس‌ها را برای کاربر سازماندهی می‌کند.

موبایل برای خانواده

سازندگان برنامه‌های موبایل، خانواده‌ها را نیز فراموش نکرده‌اند. آنها سعی کرده‌اند در این حوزه نیز فعالیت کنند و برنامه‌های مختلفی برای برطرف کردن نیازهای کاربران ایجاد کنند. برخی از آنها مانند Cozi Family Organizer یک تقویم خانوادگی هستند که می‌توان در آن موعد خرید روزانه، مهمانی‌ها و کارهای لازم را مشخص کرد. برخی دیگر به بودجه‌بندی دخل و خرج خانوار می‌پردازند. هرچند بودجه‌بندی برای خانواده کار مشکلی است، اما برنامه HelloWallet این کار مشکل و خسته‌کننده را انجام می‌دهد. می‌توان در این برنامه حساب‌های بانکی و میزان تراکنش‌ها را مرتب کرد تا عادات خرج و هزینه افراد مشخص شود. برنامه موبایلی دیگر که  نظر بسیاری از والدین را به خود جلب کرده Quibly نام دارد. این یک برنامه پرسش و پاسخ موبایلی برای والدینی است که نمی‌توانند مدت زمان زیادی را پشت کامپیوتر بگذرانند. این برنامه جالب به سوالات والدین در هر حوزه‌ای پاسخ می‌دهد.

محاسبه کالری و برنامه ورزشی

یکی دیگر از حوزه‌هایی که  برنامه‌های موبایل در آن پیشرفت زیادی کرده‌اند، برنامه‌های مرتبط با سلامتی و ورزش است. یکی از آنها Runkeeperاست. این برنامه با استفاده از GPS موبایل  اطلاعات مفیدی درباره مسیر پیاده‌روی فرد در اختیار او قرار می‌دهد. MyFitnessPal نیز برنامه مفید دیگری است که میزان کالری‌های دریافتی فرد را محاسبه می‌کند. این برنامه اطلاعات بسیار کاملی از غذاهای مختلف دارد.  Nike Training Club نیز برنامه جالب دیگری برای بانوان ورزشکار است. این برنامه موبایلی حاوی مخزن اطلاعاتی بزرگی از روش‌های ورزشی مختلف است. کاربران می‌توانند براساس هدف‌های مورد نظرشان (قدرت‌بخشی به ماهیچه‌ها، کاهش وزن و غیره)  این روش‌ها را انتخاب کنند. بنابراین این برنامه برای ورزشکاران تازه‌کار یا حرفه‌ای‌ها مناسب است. FitRadio هم برنامه جالب و پرطرفداری است. این برنامه  قطعه‌های موسیقی مناسب را برای ورزشکار فهرست می‌کند. این فهرست‌های مختلف برحسب تمایل کاربر طوری تنظیم می‌شود که او را تشویق به فعالیت بیشتر یا کاهش فعالیت کند.