پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حبیب نیکجو- مسکن خالی بازهم خبرساز شد. اینطور که گزارش منتشر شده در سایت وزارت مسکن نشان می دهد تعدادی از موسسات مالی و اعتباری و برخی از بانک های خصوصی اقدام به خرید مسکن کرده اند. برای مثال، در این گزارش آمده است یکی از موسسات بیش از 2هزار مسکن خالی را خریداری کرده است. انگیزه این اقدام کم و بیش روشن است. انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور بازار مسکن از رکود خارج شود و به دنبال آن، قیمت ها افزایش پیدا کند. از این رو، سوداگران بانکی که جز سود چیزی نمی شناسند، اقدام به ایجاد رونق کذایی در بازار مسکن کرده اند و اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، بدون شک افزایش قیمت مسکن تشدید خواهد شد یعنی به قیمت سوداگری بانک ها و موسسات مالی، خرید خانه برای جوانان سخت و سخت تر می شود.

وقوع این اتفاق دو دلیل عمده دارد: اول اینکه مجلس محترم در اواخر سال گذشته یک بند مهم از قانون اصلاحیه مالیات های مستقیم راحذف کردکه در آن مقرر شده بود بر نقل و انتقال مسکن مالیات بالایی اخذ شود. مالیاتی که با افزایش سال های تملک مسکن کاهش پیدا می کرد اما متاسفانه مجلسی ها این بند را حذف کردند.

دلیل دوم را هم باید در ضعف نظارت بانک مرکزی دنبال کرد. ضعف نظارتی بانک مرکزی سبب شده است که بانک ها و موسسات مالی که مبالغ هنگفتی در اختیار دارند، با ورود به بازارهای مختلف نظم آن ها را مختل کنند. برای مثال یک روز به سراغ بازار ارز می روند و با افزایش تصنعی قیمت دلار سودهای سرشاری کسب می کنند. حالا هم آنطور که به گوش می رسد به سراغ بازار مسکن آمدند.