به گزارش پارس به نقل از فارس، اکبر کمیجانی در جمع خبرنگاران، درخصوص جزئیات برنامه بانک مرکزی برای تقویت بخش تقاضا در راستای تقویت تولید، اظهارداشت: در این راستا گزارشی برای ارائه به شورای پول و اعتبار در حال تهیه است است.
 
وی افزود: در این طرح استفاده از ابزار خرید دین زمینه پرداخت تسهیلات خرید کالاهای بادوام صنعتی مانند خودرو و لوازم خانگی فراهم می‌شود؛ امیدواریم این طرح خارج از نوبت در جلسه امروز شورای پول و اعتبار مطرح شود.
 
قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا در قالب این سیاست (تقویت تقاضا) نرخ سود سپرده و تسهیلات هم کاهش می‌یابد، گفت: خیر، فعلا این موضوع مطرح نیست.
 
کمیجانی با بیان اینکه افزایش تقاضا در ماه‌ پایانی تابستان، تقاضای ارز حجاج و کاهش درآمدهای نفتی، سه عامل افزایش مقطعی نرخ ارز بود، شایعه دست‌کاری نرخ ارز برای تامین یارانه نقدی را رد کرد.
 
قائم مقام بانک مرکزی درخصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اظهارداشت: در گذشته برخی بانک‌ها متصل به سامانه پرداخت تسیهلات ازدواج نبودند اما هم‌اکنون فعال شده‌اند و امیدواریم با فعال شدن همه بانک‌ها تمامی نیازها پوشش داده شود.
 
وی تاکید کرد: منابع قرض‌الحسنه محدود است و باید امکانات بانک‌ها در برابر تقاضا را در نظر بگیریم اما برنامه‌ریزی ما پاسخ به تقاضای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است.
 
کمیجانی در پاسخ به سوالی درباره عدم رعایت نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات در بانک‌ها، گفت: ما هم این موارد را می‌شنویم؛ گاه از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار عدول می‌شود که گزارش‌هایی در بانک‌ مرکزی در حال تهیه است.
 
وی ادامه داد: بخش نظارت بانک مرکزی مرتب به بانک‌ها مراجعه می‌کند و گزارشی در این زمینه تهیه شده که به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد. انتظار داریم بانک‌ها براساس مصوبه شورا عمل کنند. اقدامات برخی بانک‌ها و موسسات پسندیده نیست و باید مصوبه شورا اولویت قرار گیرد و هدف ما هم این است که بانک‌ها در این مسیر حرکت کنند.
 
قائم مقام بانک مرکزی درباره اعطای مجوز به موسسه ثامن، گفت: تیم حسابرسی در حال بررسی اسناد و مدارک این موسسه است.