به گزارش پارس به نقل از تسنیم محمود فرشیدی امروز در چهارمین کنگره کانون تربیت اسلامی که در حال برگزاری است با نگاهی گذرا به مسائل مهم کشور، اظهار داشت: این روزها یکی از مهمترین مسائل کشور لااقل از زاویه دید رسانه‌ها موضوع برجام و توافق در دست اقدام ایران با 1+5 است که پس از سالها کشمکش و مذاکره درباره حقوق هسته‌ای ایران سرانجام طرفین مذاکره کننده بر سر متنی پیشنهادی توافق کردند تا توسط مسئولین دو کشور متخاصم این متن مورد بررسی، تایید یا رد قرار گیرد.

وی افزود: نکته مهم آن است که 1+5 با وجود به کارگیری تمام توان خود مجبور به پذیرش ایران هسته‌ای شد و این تمکین در برابر حق قانونی ایران همچنان که مدیون هنر دیپلماسی است بسیار بیشتر از آن وامدار ایستادگی ملت ایران و دستاوردهایی نظیر غنی‌سازی 20 درصد و فناوری آب سنگین و 19 هزار سانتریفیوژ و مانند آن است که دسترنج پژوهشگران و هنر دانشمندان شهیدمان است.

* مذاکرات هسته‌ای نقش عملیات فریب را ایفا می‌کند

دبیر کل کانون تربیت اسلامی ادامه داد: با توجه به هشدارهای اخیر رهبر معظم انقلاب و تأمل در موضع‌گیری و تحرکات اخیر سردامداران آمریکا می‌توان چنین دریافت که این کشور به موازات بازی روز میز مذاکرات هسته‌ای، توطئه‌ای پنهان را طراحی کرده است که در مقایسه با آن شاید بتوان گفت مذاکرات هسته‌ای نقش عملیات فریب را ایفا می‌کند یا حداقل زمینه‌سازی یک فرصت است. 

فرشیدی ادامه داد: هدف این توطئه همان نیت شوم و سابقه ننگین آمریکا علیه ایران است. یعنی توطئه مجدد در ایران و تجدید خاطرات دوران ننگین شاهنشاهی پهلوی.

دبیر کل کانون تربیت اسلامی افزود: روشن است که در دنیای کنونی و با توجه به آمادگی همه جانبه ملت ایران برای مقابله با دشمن و دفاع از عزت اسلامی و استقلال ملی این لشکرکشی مرموزانه و از نوع جنگ نرم است و آمریکا با تاکتیک نفوذ تلاش می‌کند گام به گام پیشروی کند. فلسفه نفوذ دشمن، یارگیری و به تعبیر سیاسی تقویت ستون پنجم است. 

*مجلس آینده باید به مشکلات معلمان توجه بیشتری کند

دبیر کل کانون تربیت اسلامی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم کشور مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است. راهبرد کانون تربیت اسلامی در این زمینه حمایت از نامزدهای مدافع اصول، ارزش‌های انقلاب اسلامی و پایبند به آرمانهای امام خمینی(ره) و مطیع رهبری است. همچنین کانون توجه بیشتر مجلس آینده به فرهنگ، تعلیم وتربیت و مشکلات معلمان را انتظار دارد و به همین دلیل تلاش خواهد کرد فرهنگیان ولایتمدار سهم بیشتری در مجلس آینده داشته باشند.

فرشیدی  با مروری بر روند کنونی امور در آموزش و پرورش گفت: به نظر ما عظیم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور در شرایط فعلی دوران حساسی را پیش‌رو دارد. دوران گذار، دوران تحول بنیادین از نظام تعلیم و تربیت غربی به نظام تعلیم و تربیت اسلامی.

وی اظهار داشت: اسناد و مصوبات قانونی برای تحول بنیادین تدوین و ابلاغ شده است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است اما این ساده‌اندیشی بوده که تصور کنیم محافظه‌کاران و مدافعان نظام تعلیم و تربیت غربی، طراحان سند ملی و مخالفان آموزش و پرورش ایدئولوژیک به آسانی در برابر سند تحول بنیادین سر تمکین فرود آورند. 

دبیرکل کانون تربیت اسلامی بیان کرد: آنها به شیوه‌های گوناگون اعم از مسکوت گذاشتن اجرای سند، تحریف محتوای سند، القای دیدگاه‌های خود یا تغییرات جزیی به جای تحول بنیادین و شگردهای دیگر در برابر این موضوع مقاومت می‌کنند.

* فرهنگیان از محتوای راز سر به مهر نقشه راه تحول بنیادین هیچ اطلاعی ندارند

وی تصریح کرد: اینکه حدود 4 سال است تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، جامعه معلمان می‌پرسند اقدامات این شورا، شورای عالی آموزش و پرورش و وزارتخانه در ارتباط با تصویب زیرنظام‌های مورد تاکید سند چه بوده است و برای تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی چه اقداماتی به عمل آمده است. همچنین فرهنگیان ازمحتوای راز سر به مهری که اخیرا تحت عنوان نقشه راه برای سومین بار رونمایی شد تاکنون هیچ اطلاعی ندارند.

* حل مشکلات معیشتی معلمان از دستیابی به فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست

فرشیدی ادامه داد: موضوع دوم اقتصاد آموزش و پرورش است که باید برای آن تدبیری اساسی اندیشید و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر ضرورت اولویت‌بخشیدن به بودجه آموزش و پرورش و حل مشکلات معیشتی معلمان تاکید کرده‌اند. ما باور داریم حل مشکلات معیشتی معلمان از دستیابی به فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی و انتصاب مدیران صاحبنظر و مورد اعتماد معلمان این مشکل را به صورت تدریجی حل کرد. 

وی گفت: متاسفانه برخی مدیران می‌کوشند به جای حل مسئله، تحرکات سیاسی برخی گروه‌ها در پوشش صنفی را مورد حمایت قرار دهند. در حالی که برای یافتن راه حل‌ها می‌توان از تجربیات دستگاه‌های دیگر و نیز مشارکت فکری فرهنگیان و تشکل‌های دلسوز بهره گرفت. 

* از انتشار نشریه حزبی تربیت سیاسی تا ارسال نشریه حامیان فتنه به مدارس

فرشیدی ادامه داد: رویکرد جناحی و سیاسی برخی مدیران آموزش و پرورش موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت. از انتشار نشریه حزبی تربیتی سیاسی گرفته تا حمایت از ارسال نشریه حامیان فتنه به مدارس و برگزاری تجمعات اداری - گروهی به منظور تربیت مربی سیاسی در آستانه انتخابات مجلس.

* چرا تربیت سیاسی دانش‌آموزان این همه مورد توجه آموزش و پرورش است.

فرشیدی عنوان کرد: برای فرهنگیان این سوال مطرح است که از میان عرصه‌های گوناگون تربیت مورد تاکید سند تحول بنیادین چرا تربیت سیاسی دانش‌آموزان این همه مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است؟ 

وی با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان گفت: به نظر ما این دانشگاه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. از سپردن ضمام امور تربیت معلمان به افرادی خارج از جامعه معلمان که خود نوعی توهین به آنها محسوب می‌شود تا کاهش تدریجی پذیرش دانشجو از 20 هزار نفر به 3 هزار نفر و تحریف فلسفه وجودی و اهداف این دانشگاه در مقام عمل.

دبیر کل کانون تربیت اسلامی ادامه داد: مشکلات متعدد روزمره آموزش و پرورش یکی دیگر از مسائلی است که این وزارتخانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات از ساماندهی نیروی انسانی و کمبود معلم در دوره ابتدایی تا استمرار واگذاری مدارس در قالب‌های جدید و شفاف نبودن شیوه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان است.

فرشیدی  خود عنوان کرد: کانون حزب تعلیم و تربیت اسلامی است. اعضای کانون، معلمان فرهیخته و ولایتمدار هستند، فعالیت و عضویت در کانون اولا پاسخ به نیاز شخصی هر یک از اعضا در زمینه حفظ و تقویت اعتقادات و ارتقای بصیرت خویش است و ثانیا تلاش برای ایفای تکلیف و مسئولیت اجتماعی اعضا است.

فرشیدی  در پایان سخنان خود گفت: با توجه به کم توجهی موجود به مسائل فرهنگی و بویژه زیربنایی‌ترین آن یعنی تعلیم و تربیت این کانون رسالت خویش را پرچمدار تربیت دینی و پیگیری مطالبات رهبری و جامعه در این زمینه تعریف کرده است.