به گزارش پارس به نقل ازخبرگزاری مهرپیمان قربانی امروز در نشستی خبری در بانک مرکزی به مناسبت هفته دولت، کاهش نورم  و مهار تدریجی رشد نقدینگی را از دستاوردهای بانک مرکزی در دو سال اخیر اعلام کرد و افزود: رشد نقدینگی در پایان تیر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۲.۷ درصد و نقدینگی به ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی، رقم نقدینگی در پایان تیرماه ۹۳ نسبت به پایان سال قبل را دارای رشدی معادل ۲۹.۳ درصد اعلام کرد و از کاهش  ۶.۶ درصدی رشد نقدینگی در تیرماه امسال نسبت به سال قبل خبر داد.

وی با اعلام اینکه ۶۰.۷ درصد تسهیلات پرداختی در نظام بانکی طی سال گذشته در حوزه سرمایه در گردش بوده است، افزود: در اواخر ماه جاری رشد اقتصادی فصل اول ۹۴ محاسبه و اعلام خواهد شد.

ثبات با اشاره به ثبات بازار ارز و کاهش تلاطم در این بازار در دو سال اخیر، گفت: متوسط نرخ دلار در بازار آزاد از ابتدای ۹۴ تا انتهای مرداد ماه حدود ۳۳۲۰ تومان بوده که نسبت به سال قبل ۴.۱ درصد نوسان داشته است. ‌ انحراف معیار نرخ دلار ارز از ۸۳ تومان به ۳۵ تومان کاهش یافته، یعنی ۵۷ درصد کم شده است.

قربانی با بیان اینکه امیدواریم بعد از برداشتن تحریم‌ها یکسان سازی نرخ ارز را در بانک مرکزی اجرایی کنیم، گفت: پایه پولی در پایان تیر ماه به ۱۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۱.۳ درصدی را داشته است.

وی با بیان اینکه خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی ۷۷ هزار میلیارد ریال افزایش داشته که ناشی از تغییر نرخ ارز بوده و اثر پولی نداشته است، افزود: خالص مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها ۲۵ هزار میلیارد ریال کاهش داشته است. بدهی های بانک‌ها به بانک مرکزی در قالب اضافه برداشت به چارچوب خط اعتباری تغییر خواهد کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره برداشت دولت از این بانک گفت: تنها برداشت از محل تنخواه گردان خزانه بوده است. در ماه‌های اخیر رفتار مالی دولت با بانک مرکزی منضبط بوده است.

قربانی درباره انتشار آمارها توسط بانک مرکزی اظهارداشت: مرکز آمار مرجع اعلام آمارهای اقتصادی است اما براساس بند ج ماده ۵۴ برنامه پنجم توسعه که جایگاه مرکز آمار به خوبی مشخص شده است، دستگاه های تخصصی نیز می‌توانند نسبت به تولید آمار اقدام کنند. در همین راستا، بانک مرکزی در چارچوب وظایف خود تعدادی از امارهای اقتصادی از جمله نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بانک مرکزی و مرکز آمار در حال هم فکری با یکدیگر هستند، افزود: این دو دستگاه نگاه مکملی نسبت به یکدیگر دارند و بحث جایگزینی مطرح نیست.