به گزارش پارس به نقل ازخبرگزاری مهرعلیرضا کاظمی با اعلام ورود ۸۴۶ عنوان کتاب درسی به خراسان رضوی اظهار کرد: در مجموع ۸۹۱ عنوان کتاب در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ وجود دارد که از این تعداد ۴۱ عنوان کتاب متعلق به مقطع ابتدایی، ۴۱ عنوان در مقطع متوسطه اول، ۷۱ عنوان در مقطع متوسطه دوم، ۴۶۰ عنوان در مقطع فنی حرفه ای، ۲۵۱ عنوان در مقطع کاردانش و ۲۷ عنوان در مقطع پیش دانشگاهی است.

وی افزود: تاکنون ۸۶۴ عنوان کتاب وارد خراسان رضوی شده که از این تعداد در ابتدایی ۴۰ عنوان، متوسطه اول ۲۸ عنوان، متوسطه دوم ۷۱ عنوان، فنی حرفه ای ۴۵۰ عنوان، کاردانش ۲۴۸ عنوان و پیش دانشگاهی ۲۷ عنوان است.

توزیع  کتاب تمامی مقاطع تحصیلی از ۲۱ شهریور آغاز می شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: از ۱۵ فروردین توزیع کتاب ابتدایی و از اول مرداد توزیع کتب پیش دانشگاهی بین ادارات استان شروع شده که در انبار ادارات تجمیع و توزیع تمامی مقاطع از ۲۱ شهریور بین دانش آموزان آغاز می شود.

وی اضافه کرد: در سال جدید ۱۵میلیون و ۱۰۷هزار و ۸۲۵ جلد کتاب و سی دی در خراسان رضوی بین دانش آموزان توزیع می شود، که از این تعداد ۷میلیون و ۴۱۰هزار و ۱۰۰ جلد در ابتدایی و ۵میلیون و ۶۹۷هزار و۴۴۰ جلد در متوسطه اول و ۱میلیون و۴۲۰هزار و ۷۱۰ جلد در متوسطه دوم و ۹۳۸ میلیون ۶۲۰هزارو۶۲۰ جلد در فنی حرفه ای و کاردانش و ۳۵۹ هزارو ۲۴۵ جلد در پیش دانشگاهی است.

کاظمی با بیان اینکه برنامه درسی، نقشه راه سند تحول بنیادین است، ‌بیان کرد: سیاست در سند تحول این است که بسته آموزشی مثل: نرم افزار، فیلم، کتاب راهنما، خود کتاب، محتوای الکترونیکی و سایر رسانه ها در فرایند یاددهی یادگیری وارد شده و نقش داشته باشد.

اجرای سامانه الکترونیکی فروش و توزیع مواد آموزشی

وی با بیان اینکه در گذشته تنها کتاب درس نقش اصلی را داشت، افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه دولت الکترونیکی و شهروند الکترونیکی و به منظور سهولت دسترسی دانش آموزان به مواد آموزشی، افزایش بهره وری و همچنین نظارت دقیق تر بر امر توزیع مواد آموزشی در سطح کشور اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه الکترونیکی فروش و توزیع مواد آموزشی نموده است.

 وی عنوان کرد : در سال ۹۴ این سامانه به نشانی www.irtexbook.ir به صورت آزمایشی برای فروش و توزیع بسته های آموزشی پایه چهارم متوسطه (پیش دانشگاهی) اجرا می شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی یا اولیای آن ها پس از ثبت نام در مدرسه و ثبت اطلاعات آنها در سیستم سناد طی چهار مرحله می توانند نسبت به پرداخت اینترنتی بهای بسته آموزشی در سامانه مذکور اقدام کنند و در مواردی که امکان دسترسی دانش آموزان یا اولیای آن ها به سامانه وجود ندارد مدارس می توانند به خرید گروهی کتاب های درسی برای دانش آموزان اقدام کنند.

افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت کتاب های درسی در سال تحصیلی جدید

وی بهای کتب درسی در سال جدید تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است ادامه داد:قیمت پایه های چهارم، پنجم و نهم علی الحساب بوده ولی بقیه پایه ها به طور قطعی به مدارس اعلام شده، همچنین بهای کتب فنی حرفه ای و کاردانش نیز به تفکیک رشته و علی الحساب به هنرستانها اعلام شده است.

کاظمی ادامه داد: توزیع آمار کتب درسی در فنی حرفه ای و کاردانش بر مبنای درخواست هنرستانها ولی در بقیه پایه ها بر مبنای آمارهای سناد انجام می شود.

وی در ادامه گفت :کتب دریافتی فقط به دانش آموزان ثبت نامی همان سال تحویل می شود و سایر متقاضیان کتابهای درسی می توانند با مراجعه به سایت اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی به آدرس www.chap.sch.ir ضمن دسترسی به متن کتابها که به صورت Pdf می باشند از آنها پرینت تهیه نمایند و فروش کتاب درسی به آنها مجوزی نخواهند داشت.

 وی با  تاکیید  بر اینکه اخذ هرگونه وجهی بیش از مبالغ تعیین شده در هر پایه (غیر از حق بیمه دانش آموزی) به عنوان وجه کتاب تخلف محسوب می شود  و گفت: مدارس و کتابفروشی ها حق دریافت غیر از قیمت مصوب شده کتاب را ندارند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  افزود :کتب درس مقاطع ابتدایی، فنی حرفه ای، کاردانش و پیش دانشگاهی در مدارس و کتب درسی مقاطع متوسطه اول و دوم با نظارت ادارات آموزش و پرورش در کتابفروشی ها توزیع می شود.

وی یادآور شد: تمام کتب کسری تا شهریور چاپ و ارسال شده و قبل از مهر در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود. بنابراین هیچ گونه نگرانی در خصوص کسری کتاب وجود نخواهد داشت.

وی  با بیان اینکه توزیع کتاب در نمایندگی های ضریح آفتاب در مشهد و شهرستانها تا پایان سال وجود دارد افزود : اگر دانش آموزان با مشکلی مثل گم شدن کتابهای خود در سال تحصیلی مواجه شدند بدون  هیچ نگرانی بتوانند کتب موردنیاز خود را از شعبات ضریح آفتاب به سهولت تهیه نمایند.

 کاظمی ابراز کرد: خراسان رضوی با وجود سه سوله منبع کتاب با کمبود کتاب مواجه نیست و دانش آموزان اگر در طول سال تحصیلی با مشکل گم شدن کتاب مواجه شدند و کتاب موردنظر را در کتابفروشی ها و غرفه های ضریح آفتاب پیدا نکردند می توانند با مراجعه به انبار بلوار توس مقابل توس ۱۵ کتاب موردنیاز خود را به شکل تک فروشی دریافت کنند.