به گزارش پارس به نقل از فارس محمد مهدی‌زاده پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره تجلیل از دستگاه‌های برتر در عرصه سوادآموزی سال 94 اظهار کرد: در حال حاضر 9 میلیون و 700 هزار نفر در کشور بیسواد وجود دارد بنابراین در راستای کاهش این آمار باید گام‌های بلندی برداریم.
وی افزود: در سال تحصیلی 93-94، یک‌میلیون و 430 هزار نفر بین سنین 6 تا 18 سال در هیچ مدرسه‌ای از کشور ثبت‌نام نکردند و یک میلیون و 150 هزار نفر نیز ترک تحصیل کردند و بسیاری از این افراد در دفعات بعد به راحتی به مدرسه نمی‌روند.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: در حال حاضر 3.5 میلیون نفر از بیسوادان کشور زیر 50 سال هستند که بیش از 30 درصد از آنها از یادگیری و تحصیل متنفر هستند و این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی به کشور وارد و در عین حال هزینه‌های بالایی را بر کشور تحمیل کند.

وی تصریح کرد: این گروه از افراد به مرور زمان از عرصه خارج می‌شوند و به گروه بیکاران می‌پیوندند و به دنبال آن آمار بیکاران در کشور افزایش می‌یابد.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه آمار اعتیاد در کشور غوغا می‌کند، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از معتادان کشور یا خودشان معتاد هستند و یا عاملان اعتیاد بی‌سوادند.

وی عنوان کرد: بعد از دریافت آمار از کمیته امداد امام خمینی در رابطه با مشخصات خانواده‌های تحت پوشش در مناطق محروم به این نتیجه رسیدیم که 92 درصد سرپرست خانواده‌ها در مناطق محروم، بی‌سواد هستند.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته 39هزار و 500 کودک 6 ساله به مدرسه نرفته بودند و در عین حال نیز 70 درصد اولیای آنها نیز بیسواد بودند.

وی افزود: ما عادت کرده‌ایم که نسبت به موضوعات مختلف نگاه یکسانی داشته باشیم این در حالی است که خلاقیت و داشتن نگاه متفاوت در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش فارس، دومین جشنواره تجلیل از دستگاه‌های برتر در عرصه سوادآموزی سال جاری با حضور معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور، مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمعی از مدیران آموزش و پرورش مناطق مختلف اصفهان برگزار شد.