به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیمابیژن زنگنه افزود: برای افزایش تولید قول و قرارهایی داده ایم که اگر منابع اندک مورد نیاز ما تامین شود در دو فاز پانصد هزار بشکه در آبان ماه و همین میزان تا پایان سال افزایش تولید خواهیم داشت.

وی با اشاره به حضور شرکتهای نفتی انگلیسی در هیئت همراه وزیر خارجه انگلیس و مذاکره با آنها گفت: شرکت شل بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار به ایران بدهکار است که در جلسه به آنها تاکید کردیم و قرار شد بعد از رفع تحریمها این بدهی را تسویه کنند.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در باره راهکار و راهبرد ایران در خصوص کاهش قیمت نفت گفت: هم اکنون قیمت جهانی نفت بخاطر مشکل کاهش تقاضا افت کرده است. 

وی افزود: پیشتر مشکلی به نام نفت شیل وجود داشت و گاز شیل هم که همراه آن میعانات تولید می شد مشکل افزایش تولید را دوچندان کرده بود اما الان مشکل کمبود تقاضا هم بخاطر بحران اقتصادی برخی کشورها مثل چین بوجود آمده و کمبود تقاضای نفت خام در چین نشان دهنده بحران اقتصادی آن کشور است. 

وی تاکید کرد: وضع طوری است که باید میزان تولید مدیریت شود یعنی اوپک باید در این باره نقش ایفا کند و بخصوص کشورهایی که در سالهای قبل مقادیر زیادی نفت تولید و درامد سرشاری کسب کرده اند باید تولید خود را کاهش دهند. 

زنگنه در ادامه گفت: این سیاستی است که ما دنبال می کنیم اما فضای سیاسی درون اوپک بویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس فضای ناآرامی است که برای مذاکره هنوز مناسب نیست .

وی همچنین در باره تاثیر منفی ورود نفت مازاد ایران به بازار در کاهش قیمت نفت گفت: افزایش تولید به هر قیمتی انجام می شود و هیچ راهی جز آن نداریم ضمن اینکه افزایش تولید، نه تنها سیاست وزارت نفت که سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران است چون اگر ما به موقع تولید خود را افزایش ندهیم سهمیه خود را برای همیشه از دست خواهیم داد و برای حتی ده هزار بشکه افزایش تولید، باید بعدا خواهش و تمنا کنیم.

وزیر نفت درباره تشکیل جلسه اضطراری سازمان کشورهای تولید کننده نفت گفت: برگزاری اجلاس اضطراری اوپک می تواند بر قیمت نفت تاثیر گذار باشد اما برای برگزاری آن باید اجماع باشد و همه قبول کنند جلسه بگذاریم و یک کاری بکنیم . 

وی افزود: ما موافقیم و مخالفتی با اجلاس اضطراری نداریم اما بعضی کشورها که اهداف سیاسی را از کاهش قیمتها دنبال می کنند به این سادگی ها با اجلاس اضطراری موافقت نمی کنند.

وزیر نفت همچنین درباره روند تصویب اساسنامه شرکت ملی نفت گفت: طرح نمایندگان درباره اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس تصویب و به کمیسیون انرژی ارجاع داده شد که برای مدت محدودی تصویب شود و کمیسیون انرژی باید زحمت کشیده و آن را نهایی کند تا تبدیل به قانون شود.