به گزارش پارس به نقل از مهر، داود دانش جعفری در نشست «بررسی اقتصاد مقاومتی و جهت گیری برای برنامه ششم توسعه» که ظهر پنجشنبه برگزار شد، با ارائه تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: پایداری اقتصادی به همراه رسیدن به رشد اقتصادی و انعطاف اقتصاد در مواجهه با شوک و اختلال معنای اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی تنها مختص ایران نیست بلکه بسیاری از کشورها آن را اجرایی کرده و به موفقیت هایی در حوزه اقتصادی رسیده اند.  

دانش جعفری با بیان اینکه کاهش خطرپذیری اقتصاد در همه حوزه ها می تواند راهکار رسیدن به پایداری اقتصاد باشد، اظهار کرد: راه های کاهش خطر پذیری و کنترل و مدیریت آن در اقتصاد بسیار مهم است و می توان با مطالعه وضعیت سال های گذشته و بررسی موفقیت کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد به راهکارهای عملیاتی اجرای اقتصاد مقاومتی دست یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از اشکالات اقتصاد ایران را وابستگی به درآمدهای نفتی دانست و در این باره توضیح داد: بیش از ۶۵ درصد اقتصاد دولت به صادرات نفت وابسته است در حالی که در کشورهای با اقتصاد پویا و شکوفا میزان وابستگی ها به نفت و ذخایر معدنی رو به کاهش بوده است.

وی اصلاح ساختار مالیاتی کشور را یکی دیگر از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و افزود: افزایش مالیات بر درآمد شرکت ها و مالیات بر مصرف کالا و خدمات راهکار اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی است.

به گفته دانش جعفری افزایش تعداد کشورهای مقصد صادرات ایران و تعداد کشورهایی که کالا و خدمات از آن ها به ایران وارد می شود راهکار کاهش خطرپذیری اقتصاد ایران و به دنبال آن عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت دانشگاه علامه طباطبائی به تاثیر تورم بر توسعه اشاره و بیان کرد: زمانی پیشرفت در کشور رقم می خورد که رقم تورم پایین بیاید.

وی افزود: تولید با تورم ۲۸ تا ۳۰ درصد امکان پذیر نیست و دولت برای رونق تولید باید تورم را کاهش دهد.

دانش جعفری همچنین رسیدن به رشد اقتصادی بالای ۸ درصد را جزو سیاست های کلان تدوین برنامه ششم توسعه عنوان کرد و ادامه داد: رسیدن به این میزان رشد نیازمند اتکا به تولید داخل و از سوی دیگر برون گرایی و صادرات متنوع تولیدات است.