به گزارش پارس به نقل از بحران نیوز محمدعلی عزیزاقلی در مورد خدمات هواشناسی در کشور گفت: هواشناسی عنوان و دستگاهی است که با پایش پارامترهای جوی شامل دما، رطوبت، فشار و سمت و سرعت باد و تجزیه و تحلیل و وارد کردن آن ها روی نقشه ها می تواند اطلاعاتی از آینده وضعیت جوی به مردم ارائه کند.

تنها چند کشو تولید کننده ادوات هواشناسی هستند

وی در مورد تجهیزات هواشناسی در کشور گفت: سازمان هواشناسی از یک سری ادوات و تجهیزات استفاده می کند که اکثر آن ها خارجی هستند و دو سه کشور خاص از جمله فنلاند، ژاپن و آلمان آن ها را تولید می کنند. ما تکنولوژی بسیاری از دستگاه ها را به دست نیاوردیم و این گاهی به دلیل زمان بر بودن آن است. برای مثال تولید سنسور زمان بسیارهزینه بربوده و به دلیل مصرف کم به صرفه نیست. ما درکل ایران 300 ایستگاه داریم که البته به ایستگاه های کمکی و تکمیلی نیاز داریم که باید برآورد شود چه میزان ادوات و تجهیزات برای تولید ایستگاه ها نیاز داریم.

رئیس هواشناسی شوم با اولین بودجه ابتدا تجهیزات را به روز می کنم

عزیراقلی در پاسخ به اینکه اگر به شما بگویند از فردا رئیس کل هواشناسی خواهید شد و هواشناسی در حد یک وزارتخانه شود و بودجه هم به شما داده شود چه استفاده ای برای کشور خواهد داشت؟ گفت: نصب ادوات و تجهیزات هواشناسی به روز دنیا حداقل دقت ما را در پیش بینی بالا می برد و این اقدام را انجام می دهم. همچنین الگوهای هواشناسی مناسب تری می توان پیاده کرد و از نرم افزارهای روز دنیا که الگوی هواشناسی دارند می شود بهره برد.

تجهیزات به روز شود 6 ساعت قبل از توفان را می توان پیش بینی کرد

وی در پاسخ به اینکه آیا می توانید پیش بینی طوفان تهران یک ساعت یا دو ساعت قبل را انجام دهید؟ گفت: بیشتر هم می شود پیش بینی کرد. اگر رادارهای هواشناسی را خریداری و نصب کنیم حداقل 6 ساعت قبل می توان پیش بینی کرد. به عنوان مثال سرعت باد را داریم اما پیش بینی آن را نه. با خطا از روی الگوهای هواشناسی می توانیم اما پیش بینی دقیق اینکه در ساعت آینده بادی به سرعت n کیلومتر می وزد خیر. تنها رِنج می دهیم که بادی با سرعت 50 تا 60 کیلومتر می وزد.

این کارشناس هواشناسی در مورد اینکه در حال حاضر چند ساعت قبل می توان پیش بینی کرد؟ گفت: یکی از پدیده های هواشناسی دو نوع هستند پدیده های سیستماتیک: یعنی سیستمی که بر روی منطقه مدیترانه، سودان و یا محل های دیگر تشکیل شده و تا رسیدن به ایران دستخوش تغییرات می شود که قابل تحقیق است و می توانیم بررسی کنیم با چه سرعتی آمده و چه اثراتی دارد. اما سامانه های خرد مقیاسی هم وجود دارند که محلی است. در یک نقطه کوچک اتفاق می افتند مثل طوفان تهران که به سادگی قابل پیش بینی نیست. در بهترین حالت رادار می تواند 6 ساعت قبل رعد و برق و طوفان را شناسایی کند. پیش بینی سیل، نوع ابری که تشکیل می شود و حتی میزان بارانی که از نوع ابر بدست می آید را هم می گوید.

چالش های صدا و سیما با هواشناسی

این کارشناس درپاسخ به اینکه در حوادث اضطراری شما باید روی خط زنده صدا و سیما خبر فوری اعلام کنید، گفت: در همان جلسه ویژه طوفان تهران شماره تلفن ها میان صدا و سیما (قنبرزاده) و مدیریت بحران استان تهران و شهر تهران (هادی رحمتی و دکتر احمد صادقی) رد و بدل شد و با هم تماس می گرفتیم. اما اینکه به پخش برویم صدا و سیما زیر بار نمی رود و می گوید از کجا مشخص است که چه می گویید؟ گیرهای امنیتی وجود داشت. البته پیشنهاد شد در این مواقع صدا و سیما خبر فوری صادر کند. آن روز رحمتی گفت من به دنبال ارتباط با صدا و سیما بودم اما تا گفتند و از فیلترها عبور کردند زمان برد. هم اکنون هم این چالش ها وجود دارد اما کم تر شده است.

طراحی نرم افزاری ویژه هواشناسی در تلفن های همراه

وی درباره تکنولوژی نرم افزارهای ویژه هواشناسی در تلفن های همراه گفت: چند ماهی است سازمان هواشناسی نرم افزاری را تهیه کرده که قابل نصب در گوشی های داخلی است. با این نرم افزار مردم می توانند پیش بینی ها را از ایران بگیرند نه از خارج کشور. ضمن آنکه اطلاعات دیده بانی ما برروی تلفن های همراه ارسال می شود اطلاعاتی که ما راس ساعت گرینویچ به تمام دنیا مخابره می کنیم.

این کارشناس هواشناسی درباره اطلاعات هواشناسی هوای تهران از سوی شبکه های تلویزیونی ماهواره ای گفت: اطلاعات پایه را از ما می گیرند. برخی مواقع هم ما از اطلاعات آن ها استفاده می کنیم. ضمن اینکه آن ها از ماهواره و سیستم های دیگر هم برای این کار بهره می برند.

پارازیت هایی با مبدا نامعلوم/ جعبه سیاه نداریم

وی درباره پارازیت ها و اخلال در سیستم های هواشناسی هم گفت: ما چند سیستم مخابراتی داریم که کار آن هابه وسیله پارازیت هایی که مبدا آن را نمی دانیم مختل می شود و همانطور که رئیس سازمان در گذشته اعلام کرده بود این پارازیت ها بر رادارهای ما اثر منفی می گذارند، تصاویر را به وضوح نمی بینیم و همه هم این را می دانند.

این کارشناس هواشناسی پیرامون امکان تخلف در سازمان هواشناسی و ایجاد پرونده قضایی گفت: فکر نمی کنم چنین چیزی باشد اما در زمان سوانح هوایی اولین مکان مورد بررسی ایستگاه هواشناسی است. دستگاه ها، سیستم های کامپیوتر و ..مهر و موم می شود تا اطلاعات و درستی و غلط بودن آن را بررسی کنند.

دیده بانی فرودگاهی حساس ترین بخش هواشناسی است

این کارشناس هواشناسی دیده بانی فرودگاهی را حساس ترین بخش هواشناسی دانست و گفت: اطلاعات ایستگاه های جاده ای هم به مرکز پیش بینی سازمان ارسال و به اصطلاح مانیتور می شود و در واقع ایستگاه های جاده ای از طریق ایستگاه های اصلی ساپورت می شود.

ادوات هواشناسی ایران از رده خارج شده است/حقوق من 2 میلیون تومان بود

وی افزود: هواشناسی یک خانه تکانی می خواهد. از همان ابتدا هم گفتم محجور بودیم. در جریان طوفان تهران مدیر استان تهران بودم حقوق من چه قدر باشد خوب است؟بیشترین حقوقی که در دوران مدیریت ام گرفته ام 2 میلیون و 100 هزار تومان بود. اشاره به همکارش می کند و می گوید: این آقا 28 سال سابقه دارد اما 900 هزارتومان می گیرد. البته رئیس سازمان ما هم حقوق زیادی ندارد.

مسافرکشی می کردم حقوقم بیشتر می شد!

عزیزاقلی درباره سوالات کلیشه ای خبرنگاران گفت: خبرنگاران گاه درباره آلودگی صحبت می کنند و گاه می گویند چرا دمای تهران یکدفعه افزایش یافته است؟ من چند ماه است مدیر نیستم به عنوان کارشناس ارشد هواشناسی صحبت می کنم. 5 سال هواشناسی سیستان و بلوچستان، رئیس اداره هواشناسی دریایی، حدود 3 سال هم مدیر هواشناسی استان تهران. رشته تحصیلی من کارشناسی هواشناسی و ارشد اقلیم شناسی است. کار ما بسیار حساس است و من با 32 سال سابقه کار در چنین شغلی 1 میلیون و 600 هزار تومان حقوق دریافت می کنم. حساب کنید این هواشناسی چه می شود؟ اگر مسافرکشی می کردم با این که اینقدر درس خوانده ام درآمدم بیشتر می شد.

این کارشناس هواشناسی در پاسخ به این سوال که چرا نگاه به هواشناسی اینگونه است؟ گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری همه یکسانند اما شغل آن ها درآمد دارد و بخشی از درآمد شغل به آن ها هم تعلق می گیرد. حتی استان ها هم اینگونه اند. ما حتی با ستاد هم فرق داریم آن ها زیر نظر وزارتخانه هستند.

برای پیش بینی گزارش هواشناسی فرودگاه مهر آباد برای یکسال 10 میلیون تومان دادند

وی درپاسخ به این سوال که می شود هواشناسی لایحه ای به مجلس برای فروش خدمات ارائه دهد؟ گفت: ارائه می کند اما بسیار کم. یادم می آید یک سال برای ارائه آمار و اطلاعات یک ساله در فرودگاهی چون مهرآباد با آن همه حجم پرواز (اطلاعات ما نیم ساعت یک بار بود)48 گزارش روتین در روز به غیر از آن تغییرات هوا در روز را هم مرتب اعلام می کردیم و بابت این یک سال 10 میلیون تومان دادند.

هواشناسی درآمدزایی کند، جار می زنند!

ما در گرفت و گیر این موارد قانونی هستیم. زحمت استخراج آمار و اطلاعات را می کشیم. اگر هم بخواهیم بفروشیم همه جا مارا نشان می دهند که هواشناسی درآمدزایی کرد. ما ارگان دولتی هستیم و ممنوعیت قانونی داریم درحالی که بدمان نمی آید درآمدزایی کنیم.

نامه خرید تجهیزات هواشناسی گم شد!

در جریان طوفان سابق تهران، استانداری از ما خواست لیستی از تجهیزات و ادواتی که لازم داریم به آن ها ارائه کنیم. ما هم گفتیم حتما این بار تجهیزمان می کنند. در آخر مبلغی حدود 8 میلیارد تومان شد. در حالی که این مبلغ را دست کم گرفتیم و حداقل را گفتیم. در آخر هم نامه ما گم شد!

 البته آن را در سوابق خود نگه داشته ایم. نامه گم شد اما بعد، از محل اعتبارات مدیریت بحران 500 میلیون برای ما درنظر گرفتند که از آن هم 250 میلیونش را ابلاغ کردند و گفتند تنها برای تامین خساراتی که طوفان به شما وارد کرده می توانید استفاده کنید. برای مثال تابلوی اداره از جا کنده شده آن را درست کنیم. یا دستگاه بادسنج مان شکسته یک بادسنج بخریم. به تعبیری ادوات جدیدی نخریم فقط تعمیر کنیم.