به گزارش پارس به نقل از فارس، رضا گنجی بعدازظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز صنایع کوچک در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، اظهار کرد: صنایع کوچک به صنایعی اطلاق می‌شود که تعداد کارکنان آن زیر 50  نفر باشد.

وی با بیان اینکه صنایع متوسط بین‌ 50 تا 150 و صنایع بزرگ بیش از 150 ‌نیروی کار دارند خاطرنشان کرد: از 88 هزار صنعت فعال در کشور 81 هزار آن را صنایع کوچک شامل می‌شود.

این مسئول در ادامه گفت: در سال 84 سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی در کشور تشکیل و ‌کار خود را آغاز کرده که تا امروز عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری یکی از مزایای صنایع کوچک را کوچک بودن کار معرفی و خاطرنشان کرد: در این صنایع بیشتر کار با ماشین‌آلات بوده، نیازمند نیروی ماهر نبوده و از این‌رو زمینه اشتغال افراد کم‌مهارت و یا بدون مهارت را فراهم می‌سازد.

گنجی سرمایه اولیه اندک مورد نیاز برای این صنایع را مزیت دیگر صنایع کوچک دانست و بیان داشت: کم بودن سرمایه اولیه موجب شده که قیمت نهایی محصولات تولیدی کاهش یافته و کم‌تر از صنایع متوسط و بزرگ باشد و از این‌رو خرید برای مصرف کننده مقرون به صرفه‌‌تر باشد.

این مسئول دلیل عمده پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه مثل چین، کره و ترکیه را توجه به صنایع کوچک عنوان و افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که واحدهای صنعتی را با مشکل مواجه ساخته مسائل بانکی است که کمر صنعت را شکسته و با این روندی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند آینده خوبی برای صنعت پیش‌بینی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: 72 درصد اشتغال و 60 درصد سرمایه‌گذاری کل این استان در شهرک‌های صنعتی بوده و 60 درصد جوازهای صادر شده در چهارمحال و بختیاری جذب شهرک‌های صنعتی شده است.

گنجی به انعقاد یک هزار و 528 قرارداد مربوط به صنایع کوچک اشاره و ادامه داد: برای این صنایع 646 هکتار زمین در نظر گرفته شده که از این مقدار 380 هکتار زمین به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول به دو دسته واحد صنعتی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این واحدها شامل واحدهای فعال با ظرفیت بسیار کم به دلیل مشکلات اقتصادی و دیگری واحدهایی که به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل هستند می‌شود و هردوی آن‌ها با مشکلات بانکی دست به گریبان هستند.

گنجی با اشاره به سفارشات مقام معظم رهبری و سخنان رئیس‌جمهور در خصوص حل مشکلات بانکی واحدهای صنعتی بیان داشت: متاسفانه هنوز اقدامی در جهت رفع و برداشت موانع صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری به فعالیت‌های مجزا و غیرشبکه‌ای واحدهای صنعتی خصوصا در چهارمحال و بختیاری اشاره و اضافه کرد: این واحدها باید جزئی از کل باشند که متاسفانه این زنجیره در کشور ما ایجاد نشده و به نوعی باعث بروز مشکل شده است.

گنجی شبکه‌ای شدن واحدهای صنعتی را نیازمند حمایت دولت و خروج این واحدهای از دید سنتی به دید مدرن دانست و گفت: فناوری پایین برخی از واحدهای صنعتی و استفاده ماشین‌آلات فرسوده مشکل دیگری است که باعث بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی و نهایتا ورشکسته شدن واحد می‌شود.

این مسئول مسائل مربوط به زیرساخت‌ها را از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی عنوان و اضافه کرد: در سال 92 در استان تنها 3 میلیارد و 300 میلیون ریال برای واحدهای صنعتی اعتبار گرفته شد که رقمی بسیار پایین بوده و کفاف نیاز صنایع را نمی‌دهد.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در سال 94 اعتبار مورد نیاز برای واحدهای صنعتی به 27 میلیارد ریال خواهد رسید که امیدواریم با تحقق این امر قسمتی مشکلات صنعت رفع و هموار شود.

وی عدم وجود امکانات، زیرساخت‌ها و منابع مالی را مشکل‌ساز عنوان و گفت: این مشکلات باعث شده کارها زنجیره‌وار و متوالی انجام نشوند و این در حالی است که بعضی از واحدها تنها با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند و 80 درصد باقیمانده خوابیده و سرمایه مملکت در حال خاک خوردن است.