پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیرکل بین الملل بانک مرکزی گفت: هیچ طلای مسدود شدهای از ایران در خارج از کشور وجود ندارد.

حسین یعقوبی میاب مدیرکل بین الملل بانک مرکزی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: با آزادسازی 13 تن طلای اخیر، تمام داراییهای ایران که به صورت طلا در کشورهای خارجی بلوکه شده بود، آزاد شده است.

وی افزود: درمجموع طی ماههای اخیر 21 تن از ذخایر طلای ایران به کشور بازگشت که این حجم از طلا شامل دو بخش می شود. بخش اول 8 تن طلایی بود که پس از توافق اولیه ژنو و از محل دلارهای آزادشده ایران خریداری شده بود که این بخش به صورت روان و با همکاری طرفین مذاکرات هسته ای و در چارچوب توافقات صورت گرفته وارد ایران شد..

وی اضافه کرد: بخش دوم طلاهای ایران به وزن 13 تن مربوط به طلاهایی می شد که طی 8 سال گذشته در آفریقای جنوبی خریداری شده بود ولی به بهانه تحریم درحسابهای یکی از بانکهای این کشور که زیرمجموعه یکی از بانکهای بزرگ انگلیسی است، مسدود شده بود. 

مدیرکل بین الملل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یا انتقال این حجم طلا در چارچوب توافقات هسته ای بوده است گفت:  طرفهای مذاکره با ایران از آنجا که طلاهای خریداری شده مربوط به سالهای گذشته بوده اعتقاد داشتند که مشمول توافقات حاصل شده، نمی شود. از سوی دیگر به دلیل اینکه همچنان بانک مرکزی ایران تحریم است امکان انتقال این حجم از طلا توسط این بانک وجود ندارد. 

یعقوبی افزود:  تیم حقوقی ایران با تلاش بسیار و با تکیه بر بندی که در توافقات آمده بود و طلا و فلزات گرانبها را از شمول تحریم خارج کرده بود، خواستار آزادسازی طلای بلوکه شده در آفریقای جنوبی شدیم. اما طرفهای مذاکره تفسیر دیگری از این بند داشتند که واردات طلا نباید تحریمی باشد. 

وی اضافه کرد: سرانجام پس از بحثهای مفصل کارشناسی و با کمک دستگاه دیپلماسی کشور موفق شدیم طرف مذاکره را متقاعد کنیم و بدین ترتیب 13 تن طلای مسدودشده ایران در آفریقای جنوبی آزاد شد.

یعقوبی درخصوص چگونگی ورود 13 تن آخر گفت: 13 تن طلای آزادشده در قالب سه محموله به ایران ارسال شد که محموله سوم 4 تن وزن داشت. تمام این محموله ها به صورت مستقیم از آفریقای جنوبی و توسط  یک هواپیمای باری اجاره  ای بارگیری و در ایران تحویل مسوولان شد.

مدیرکل بین الملل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل گروه کاری برای دریافت طلب های خارجی گفت: علاوه بر دارایی هایی که در زمان تحریم نزد کشورهای خارجی بخصوص خریداران نفت ایران مسدود شده است، ایران از سالها پیش، از برخی کشورها طلب ارزی دارد که به دلایل مختلف تاکنون هنوز وصول نشده است. 

یعقوبی افزود: دراین زمینه یک گروه کاری ویژه در بانک مرکزی خبرداد که برای دریافت طلب های ایران با کشورهای بدهکار در حال مذاکره است تشکیل شده است. 

وی اضافه کرد: برهمین اساس برای هر کشوری برنامه ویژه ای در نظر داریم و برای هر کشور بدهکار پرونده جداگانه ای تشکیل شده است ولی با توجه به اینکه تمام این بدهیها براساس مراودات تجاری میان طرفین ایجاد شده است، با نگاه بلندمدت به این موضوع نگاه میکنیم و در چارچوب روابط دوجانبه این مسایل پیگیری می شود. 

مدیرکل بین الملل بانک مرکزی تصریح کرد: طی مذاکراتی که تاکنون با کشورهای بدهکار به ایران انجام شده است تمام آنها خواستار پرداخت بدهی خود هستند و درخصوص نحوه پرداخت و محاسبه سود آن نیز روش هایی پیشنهاد کرده اند.