به گزارش پارس به نقل از تسنیم، یک مقام ارشد هندی روز چهارشنبه گفت، رزرو بانک هند در بازپرداخت بدهی بیش از 6.5 میلیارد دلاری پالایشگاه های این کشور به ایران بابت خرید نفت، به پالایشگاه ها کمک خواهد کرد.

هنگام سفر راجیو مهریشی، یکی از مقامات ارشد وزارت دارایی هند در راس هیئتی 4 نفره به تهران در ماه گذشته برای بحث در خصوص نحوه بازپرداخت بدهی های نفتی به ایران، رزرو بانک هند موافقت کرد تا در ایجاد کانال های پرداخت برای تسویه بدهی های پالایشگاه ها کمک کند.

ایران و 6 قدرت جهانی ماه گذشته توافقی را منعقد کردند که بر اساس آن تحریم ها علیه ایران برداشته خواهد شد. لغو تحریم ها موجب گشایش کانال های بانکی خواهد شد و ایران خواهد توانست بدهی های معوق خود را دریافت نماید.

این مقام هندی گفت، بانک مرکزی هند که قبلا پرداخت پول نفت ایران را تسهیل می کرد موافقت کرده که گزینه های در دسترس فعلی را بررسی نماید.

وی افزود، نماینده رزرو بانک هند بخشی از هیئت 4 نفره اعزامی به تهران در 25 جولای بود.

هند تمایل دارد تا این بازپرداخت بدهی که از فوریه 2013 روی هم تلنبار شده، به صورت تدریجی انجام شود. این مقام هندی گفت، رزرو بانک هند، جزئیات و برنامه زمانی بازپرداخت این بدهی ها را با همتای ایرانی خود هماهنگ خواهد کرد.

پالایشگاه های هندی نظیر اسار اویل و مانگالور از فوریه 2013تا کنون 45 درصد پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه در حسابی در بانک یو سی او سپرده گذاری می کردند. مابقی این پول به دلیل نهایی نشدن یک مکانیزم پرداخت به عنوان بدهی نزد این پالایشگاه ها باقی مانده است.

این پالایشگاه ها سال گذشته در 6 قسط 3 میلیارد دلار از این بدهی ها را از طریق یک کانال پرداخت محدود، به ایران مسترد کردند. باقیمانده این بدهی به 6.5 میلیارد دلار می رسد.