به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در نهمین همایش اساتید و دانشجویان خارج از کشور در مشهد اظهار کرد: شرایط بالفعل اقتصادی امروز کشور ما حاصل پشت سر گذاشتن حدود سه سال شرایط سخت تحریمی و کاهش یک چهارمی درآمد نفت است؛ بودجه سال 94 براساس درآمد 24 میلیارد تومانی نفت بسته شده است اما به صورت نسبی طی چهار ماهه نخست سال این میزان محقق نشده و آن مقدار نفت پیش‌بینی شده نیز به فروش نرسیده است، در صورتی که در سال 90 حدود 80 میلیارد دلار درآمد نفتی حاصل می‌شد.

وی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی شامل میعانات گازی و پتروشیمی نیز در این سال‌ها زیاد بود، افزود: اکنون هزینه‌ها بسیار بالا است و 85 درصد درآمد عمومی صرف هزینه جاری می‌شود و تنها 15 درصد درآمد صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری عمرانی می‌شوند.

مصباحی مقدم بخش خصوصی کشور را بسیار کوچک دانست و گفت: بخش خصوصی هنوز قوت پیدا نکرده است، نرخ رشد در سال 1390 خوب بود یعنی به میزان 6 درصد، اما در سال 91 این میزان به منهای 6.8 درصد رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو عامل ضعف مدیریت داخلی در سالهای قبل از دولت فعلی و وجود تحریم‌ها باعث کاهش میزان رشد شده‌اند،‌اظهار کرد: براساس مطالعات اتاق بازرگانی وجود تحریم‌ها به میزان 25 تا 30 درصد هزینه‌ها را بالا برده و داد و ستد را بین ایران و کشورهای دیگر به شدت افزایش داد؛ ایران برای ورود مواد اولیه، ماشین آلات و ... باید یک دور قمری بین چند کشور را می‌زد تا کالا به ایران وارد شود و با استفاده از پرچم کشورهای دیگر واردات را انجام می‌داد.

وی ادامه داد: قبل از تحریم‌ها شرکت نفت‌کش ایران در زمینه حمل ونقل رتبه سوم جهانی را داشت اما بعد از تحریم‌ها این شرکت از کار افتاد و امکان حمل ونقل را به کلی از دست داد، اما با وجود همه این مشکلات ایران دچار شرایط اقتصاد ریاضتی که چند سال است در چهار کشور ایتالیا، اسپانیا، یونان و پرتغال در جریان است، نشد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه در مدت تحریم‌ها ایران بدهی خارجی معوق نداشت و قدرت تسویه به روز را داشت، عنوان کرد: این موضوع به دلیل این بود که ایران قدرت و منابع پرداخت بدهی‌ها را داشت؛ در مجموع کشور ما دارای 130 میلیارد دلار دارایی خارجی داشت و از جهت اینکه هیچ‌گونه بدهی خارجی نداشت نمی‌شد با کشورهای دارای اقتصاد ریاضتی آن را برابر دانست.

عضو کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقایسه رفاه ایران با کشورهای دیگر براساس ارز، قیاسی غلط است، ‌اضافه کرد: باید از مقیاسی با عنوان PPP رفاه ایران را با سایر کشورها مقایسه کرد که عنوان PPP به معنی قدرت خرید کالا از سبد در ایران در مقایسه با سایر کشورها را می‌سنجند.

وی سرانه درآمد ایران را 12 هزار دلار اعلام کرد و گفت: وضعیت ایران به دلیل شرایط تحریمی بد است، اما وخیم نیست، نباید خودمان را با کشورهای فقیر مقایسه کنیم؛ اقتصاد مقاومتی برای استفاده از شرایط بالقوه است که یکی از این رویکردهای بالقوه می‌تواند به رویکرد اقتصادی دانش‌بنیان اشاره کرد.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: استفاده از شرایط بالقوه در ایران به یک مدیریت جهادی احتیاج دارد یعنی مدیریتی که مطلقا به فکر منافع شخصی نباشد و شب و روز نشناسد که اینگونه مدیریت را در بعضی از صحنه‌های تحریمی در ایران دیدیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون 600 میلیون مترمکعب گاز روزانه به طور کامل مصرف می‌شود و تنها 24 میلیون مترمکعب به عنوان صادرات به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود، اضافه کرد: نظام بانکی ما دچار مشکلات بسیاری است و اگر حتی همه منابع و نقدینگی را چندین برابر کنیم هیچ‌کدام در خدمت تولید یا صادرات قرار نمی‌گیرد و همه در جهت چاق‌تر شدن نظام بانکی کمک می‌کنند؛ همان طور که می‌بینید بزرگترین و سودآورترین بنگاه‌های اقتصادی موسسات مالی و اعتباری هستند.