به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود بنابیان ظهر امروز در پنجمین همایش ملی صنعت چرم و کفش اظهار داشت: شاهد هستیم که صنعت چرم کشور از بین می‌رود و پس از این منبع تامین و تولید کفش ایران، کشور ترکیه خواهد بود.

وی با بیان اینکه ترکیه برای عملکرد این صنعت خود استراتژی دارد، گفت: کشور ترکیه برای فروش چرم و کالای خود به ایران نیاز به مستندات ندارد.

بنابیان با تاکید بر اینکه قبلاً هم در مورد نابودی صنعت چرم ایران هشدار داده بودم، تصریح کرد: پس از سه سال، دیگر عمر زیادی برای تولید مصنوعات چرمی ما در استان وجود ندارد .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان‌شرقی ادامه داد: از لحاظ کیفیت نه تنها در صنعت چرم بلکه در خودرو و فولاد نیز در برابر رقبای خارجی حرفی برای گفتن نداریم و فقط در بحث قیمت تمام شده می‌توانیم رقابت کنیم که متاسفانه در این مورد نیز از رقبای خود عقب مانده‌ایم.

وی افزود: چیزی به اسم گمرک در کشور ما وجود ندارد و نهایت چیزی که در اثر صادرات کسر می‌شود کمتر از دو درصد است؛ در حالیکه کشور همسایه ما ترکیه برای این امر برنامه‌ریزی کرده است.

بنابیان ادامه داد: پس از نابودی صنعت چرم ایران به ناچار به کشورهای دیگر وابستگی پیدا می‌کنیم و این در حالی است که واحدهای کوچک و کمتر از 50 نفر ما ضعیف هستند و توان خرید از کشورهای خارجی را ندارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان‌شرقی، جلوگیری از قاچاق را نیز راهکار مناسبی برای حل این مشکل ندانسته و گفت: در کشور ما 35 سال است که در زمینه قاچاق مشروبات الکلی اقدام می‌شود ولی شاهدیم که این امر موفق نبوده است.

 

لزوم اراده قوی در مبارزه با قاچاق

وی افزود: مبارزه با قاچاق باید در خود بازار و با کاهش قیمت تمام شده محقق شود، نه در مرزهای کشور دنبال رفع موانع باشیم.

بنابیان تصریح کرد: باید برای جلوگیری از مسائلی که در مناطق مرزی، بازارچه‌ها و مناطق آزاد کشور رخ می‌دهد، اراده‌ای قوی وارد کار شود .

وی با بیان اینکه تنها دو تا سه ماه فرصت داریم تا نقشه راه موثر را برای حل این مشکلات تعیین کنیم، اظهار داشت: باید حب و بغض‌هایی که بین واحدهای تبریز و تهران وجود دارد را کاهش دهیم چرا که ما همگی سوار بر یک کشتی هستیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه آغاز دوباره ارتباطات ایران با کشورهای مختلف می‌تواند منجر به حضور شرکت‌های بزرگ در صنعت کفش ایران باشد، یادآور شد: اتفاقات خوبی که در  روزهای اخیر در کشور روی داده، ریشه در انتخابات سال 92 دارد که مردم به رئیس جمهوری رای دادند که برای تعامل با کشورهای مختلف برنامه داشت.