به گزارش پارس به نقل از ایسنا آلکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد: مسکو به دلیل آنکه اوکراین پیش پرداخت ماه ژوئیه را برای دریافت گاز پرداخت نکرد در ساعت 10 صبح امروز به وقت محلی (0700 به وقت گرینویچ) گاز رسانی اوکراین را به حال تعلیق درآورد.

میلر در اظهاراتی که توسط خبرگزاری‌های روسیه منتشر شد، گفت: شرکت گازپروم بدون پیش‌پرداخت، گاز را با هر قیمتی که داشته باشد، به اوکراین صادر نمی‌کند.

روز سه شنبه وزرای انرژی روسیه و اوکراین نتوانستند بر سر قیمت صادرات گاز روسیه به اوکراین در آینده توافق کنند. در جریان این مذاکرات، روسیه به اوکراین قیمت 247 دلار بر هر متر مکعب را که تخفیف 40 دلاری داشت پیشنهاد داد اما اوکراین خواهان تخفیف 100 دلاری بود.

آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه تاکید کرد: تخفیفی که اوکراین به دنبال آن است غیر موجه بوده و هزینه تامین گاز اوکراین را پایین‌تر از نرخ بازار قرار خواهد داد.

مقامات اوکراین امروز (چهارشنبه) درباره تصمیم گازپروم برای تعلیق گازرسانی به اوکراین اظهارنظر نکردند، با این حال ولودیمیر دمچیشین، وزیر انرژی اوکراین روز سه‌شنبه گفت: تخفیفی که روسیه پیشنهاد داده کافی نیست و اوکراین از اول ژوئیه گاز خود را از کشورهای دیگر خواهد خرید تا زمانی که با روسیه برای گاز رسانی توافق کند.

مصرف گاز در اوکراین در این مقطع از سال پایین است و به اوکراین اجازه می‌دهد برای شرایط بهتر در قرارداد تامین گاز چانه‌زنی کند.

اوکراین اعلام کرده که قیمت‌های پایین‌تری برای تامین گاز از جانب دیگر کشورهای اروپایی دریافت کرده که گازی که از روسیه می‌گیرند را دوباره می‌فروشند.

مسکو این تامین گاز معکوس را غیرقانونی خوانده است. اوکراین در شش ماه اول سال جاری میلادی یک سوم مجموع گاز خود را از روسیه تامین کرد.

پیش‌تر مناقشه روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز منجر به مناقشه گازی شده و همچنین سبب شد کشورهای اروپایی در بحبوحه زمستان با قطعی گاز مواجه شوند.

آخرین توافق اوکراین و روسیه بر سر گاز مربوط به ماه اکتبر است که در جریان آن کی‌یف تخفیف دریافت می‌کرد اما می‌بایست برای خرید گاز پیش‌پرداخت به روسیه بدهد.