به گزارش پارس ، فارس به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد، علیرضا جهانگیریان در اولین نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی با عنوان «راهکارهای استفاده از توان داخلی در صنعت هواپیمایی» که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمعی از مدیران و صاحب نظران صنعت هوانوردی برگزار شد، بر لزوم استفاده از توان داخلی در صنعت هواپیمایی تاکید کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی و با نزدیک شدن به تاریخ ضرب الاجل هسته‌ای باید در صنعت هوانوردی سیاست مشخص دنبال شود تا از حداکثر توان داخلی استفاده شود.

وی حمل و نقل هوایی را موتور محرک اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: صنعت حمل و نقل هوایی بیانگر وضعیت اقتصادی و میزان توسعه صنعتی هر کشور است به نحوی که این صنعت به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

جهانگیریان تبادل فرهنگی، توسعه اقتصادی، اجتماعی، نمایش قدرت اقتصادی، ایجاد اشتغال، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی های زیست محیطی، سریع‌ترین سیستم حمل و نقل و جابه جایی محصولات پرارزش یا فسادپذیر را از جمله مزیت‌های صنعت حمل و نقل هوایی برشمرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اشتغال‌زایی صنعت هوانوردی گفت: در جهان ۵۸.۱ میلیون شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت ایجاد شده و هر شغل در بخش هوایی ۳.۶ برابر مشاغل دیگر ارزش افزوده تولید می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تولید ناخالص داخلی در صنعت هوانوردی جهان بیش از ۲۴۰۰ میلیارد دلار و معادل ۳.۴ درصد تولید ناخالص جهانی است، این در حالی است که بیش از ۲۵ هزار فروند هواپیمای تجاری در جهان وجود دارد و بیش از ۲.۸ میلیارد نفر در سال از طریق حمل و نقل هوایی جابجا و ۳۵ هزار کریدور در جهان وجود دارد.

وی با اشاره به عوامل ایجاد چالش در صنعت هوایی کشور گفت: وارداتی بودن این صنعت و وجود تحریم‌ها موجب قطع یا کندی جریان انتقال فناوری شده است، ضمن اینکه غیرشفاف شدن فعالیت‌ها و نیز عدم وجود راهبرد بلندمدت و سیاست گذاری موثر در این حوزه از دیگر عوامل چالش برانگیز به شمار می‌رود.

جهانگیریان فقدان پشتیبانی کافی نظام اجرایی از نظر برنامه‌ریزی را یکی دیگر از این عوامل در صنعت هوایی ایران دانست و گفت: نتیجه این چالش‌ها ایجاد عدم تعادل در فعالیت های اقتصادی و روبه رویی با تناقضات متعدد در تقابل ایمنی و توسعه است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: کاهش کارایی به دلیل ضعف ساختاری مزمن بنگاه‌های دولتی فعال در بخش های مختلف و عدم اجرای دقیق برنامه ها بخش دیگری از نتایج این چالش‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابعاد بازار حمل و نقل غیرنظامی مسافر و بار در کشور گفت: در ایران درآمد فروش بلیت هواپیما در سال حدود ۹ هزار میلیارد تومان (ایرلاین‌های داخلی) به اضافه ۳ میلیارد دلار (ایرلاین های خارجی) درآمد فروش بلیت در سال است که حدود ۳۰-۲۰ درصد این مبلغ صرف فعالیت‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس پیش‌بینی ایکائو تا ۱۰ سال آینده آسمان ایران مرکز ثقل مسیرهای پروازی جهان خواهد شد، اظهار داشت: همچنین صنعت هوانوردی در مدت مذکور برای تامین زیرساخت ها و نوسازی ناوگان، به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

جهانگیریان برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش هوایی پیشنهاد داد: سیاست‌های حمایتی برای ارتقاء سطح کیفی محصولات و خدمات داخلی به نحوی که بتواند استانداردهای بین المللی را راضی کند، تدوین شود.
حمایت از انتقال فناوری به همراه خرید محصول خارجی، ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم برای فعالیت‌های تحقیقاتی و نمونه سازی در بنگاه‌های دانش بنیان، ارتباط منسجم‌تر بین ارائه دهندگان و مصرف کنندگان محصولات داخلی با برگزاری جلسات و نمایشگاه‌های مشترک و ارائه روش‌های نوآورانه برای تامین شرایط ایمنی و استانداردهای الزامی از دیگر پیشنهادهای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست بود.