به گزارش پارس به نقل از تابناک ، روند افزايش تورم در اين بخش طي سال‌هاي گذشته با رشد همراه بوده و كم كم اين گروه جاي خود را در سبد هزينه‌اي خانوار باز كرده و درصد قابل توجهي از درآمدهاي ماهانه خانواده‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد.

از سوي ديگر بخش آموزش با تورمي برابر با 17.5 درصد جزو گران شده‌ترين گروه‌هاي هزينه‌اي خانوار عنوان شد. رشد تورم در اين بخش با توجه به تورم كل كه 14.2 درصد در خرداد اعلام شده، 3.3 واحد درصد بيشتر بوده است.

بخش آموزش كشور به همراه بخش بهداشت و درمان به عنوان مهمترين گروه‌هاي هزينه‌اي كه خانوار لاجرم به هزينه‌كرد در آن است همواره بيشترين افزايش قيمت‌ها را در چند سال قبل داشته است. در تازه‌ترين گزارش مركز آمار نيز بهداشت و درمان تورم 18.3 درصدي داشته است.

اين درحالي است كه دولت طرح‌هاي مختلفي را براي كاهش هزينه‌هاي درمان اجرا كرده و با پروژه بيمه سلامت نيز سعي در كاهش هزينه‌هاي خانوارهايي بدون پوشش بيمه داشته اما با اين وجود هزينه‌ها در اين بخش‌ها با سرعت زيادي رو به افزايش است.

هرچند افزايش نرخ تورم در بخش‌هايي مانند تفريح و فرهنگ و هتل و رستوران هم هر يك با تورم 16.3 و 16.9 در زمره نرخ رشدهاي بالا قلمداد مي شود اما اين دو گروه جزو هزينه‌هاي ضرور خانوار نيست و با حذف آن از سبد هزينه‌ها، مشكلي براي خانوارها ايجاد نخواهد شد اما آموزش، بهداشت و درمان و حمل و نقل اقلامي نيست كه بتوان آن را در سبد هزينه ناديده گرفت و يا حذف كرد.

به جز اين اقلام، مسكن همچنان در رديف بالاترين تورم‌ها خودنمايي مي‌كند. در خرداد امسال نيز تورم مسكن، آب و برق و ساير سوخت‌ها 17.1 و مسكن به تنهايي 15.2 درصد رشد قيمت داشته است.

در گروه خواركي‌ها نيز با تورم 10.5 درصد، گروه ميوه و خشكبار با تورم 19.9 درصد اولين مقام رشد تورم را به دست آورده است. ماهي نيز با تورم 15.2 و نان با تورم 14.2 درصد در رتبه‌هاي بعدي گران شده‌ها جاي گرفته است.