به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس - سید محمدحسین میرمحمدی، دلیل گرایش مردم به جنس خارجی را یک علت قدیمی می‌داند و می‌گوید: این یک بحث تاریخی دارد و مربوط به قبل از انقلاب است. متاسفانه تا به حال هم به عنوان یک سوژه مورد بحث در بین افکار عمومی قرار نگرفته است؛ البته جدیدا در حال مطرح شدن است که این جای خوشحالی دارد.از قدیم از آنجایی که واردات در کشور ما شدت پیدا کرد، به خصوص در دهه پنجاه، توجه به جنس خارجی، خیلی بیشتر نسبت به تولیدات داخل شد و داشتن جنس خارجی نوعی برتری و فخر فروشی محسوب می‌شد و تا قبل از انقلاب هم این قضیه ادامه پیدا کرد. حالا کمی از آثار این تفکر کاسته شده ولی به دلایلی هنوز هم آثاری از این روند در بین مردم مشاهده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا یک فرونشده ایرانی برای فروش محصولش، مارک خارجی روی اجناسش می‌چسباند گفت: راه‌حل این مسئله یک کار تبلیغی گسترده است. اینکه هموطنان کشورمان توجه شوند که اگر می‌خواهند سایر مردم هم به کار تولید بپردازند و درآمد و کسب و کار خوبی داشته باشند، باید از تولید داخل حمایت کنند.

او اضافه کرد: اگر مصرف‌کنندگان ایرانی از ایرانی حمایت کنند، بعد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که  خارجی‌ها هم از کالای ایرانی استفاده کنند. ضمن اینکه تولید کنندگان کالای ایرانی باید از نظر قیمت و کیفیت به گونه‌ای عمل کند که بتواند رضایت مصرف‌کنندگانش را جلب کند و آن‌ها را از خرید آن کالا پشیمان نکند. آن‌ها باید به این سمت و سو بروند که رضایت مشتری‌شان بیش از پیش حاصل شود و آن وقت است که دیگر هیچ‌وقت چنین اتفاقی که شما می‌گویید، رخ نخواهد داد و کسی از مارک خارجی سو استفاده نمی‌کند.

میرمحمدی دلیل مرغوبیت بعضی از کالاهای خارجی نسبت به ایرانی را استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌داند و می‌گوید: بعضی از کالاهای خارجی به جهت اینکه از مواد اولیه خوب و یا تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کنند؛ مسلما قوی‌تر هستند و نسبت به نوع ایرانی‌اش برتری دارند. اما واقعا نمی‌شود همه اجناس را با هم جمع بست. بعضی از کالاهای خارجی نه تنها برتری که ندارند بلکه پست‌تر هم هستند و نوع ایرانی آن به طور تضمینی بهتر از نوع خارجی آن است. اما اگر باز هم آن خارجی مورد پسند است، به خاطر اسم و نام است که طرفدار دارد.

او درباره محبوب بودن یک برند در میان مردم گفت: متاسفانه ما در کشورمان شاهد این موضوع هستیم که هرچه یک برند ایرانی و داخلی، ارزش بیشتری پیدا می‌کند و در یک بازه زمانی در بین مردم محبوبیت خوبی پیدا میکند، از کیفیت آن کالا به تدریج کم و کاسته می‌شود. پس این خود ما هستیم که به صلاح خودمان لطمه‌های بزرگی می‌زنیم. بیشترین اهمیت تبلیغ و تمرکز و آموزش روی این موضوع و فرهنگ‌سازی برای کالای ایرانی است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار، در پایان به صحبت‌های مقام معظم رهبری اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌هر حال راه نجات اقتصاد کشور، روی خرید کالای ایرانی است. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور قوی بشود، ابتدایی‌ترین حالتش این است که مردم آن کشور آن کالا را حمایت کنند. طبیعی است که ممکن است کشوری با دیگر کشورها مشکل داشته باشند و آن‌ها کالاهای همدیگر را نخرند، اما بازار مصرف کننده داخلی باید حمایت کند. به جهت همین، این قضیه بارها مورد تاکید رهبری قرار گرفته است و امیدواریم که مردم بیشتر از گذشته به آن توجه کنند.