به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجو محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه طراحی خودروهای هیبریدی بین صنعت و دانشگاه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو عنوان کرده شما نسبت به صف طولانی خودروهای صفر کیلومتر مقابل نمایندگی‌های خودروسازان خجالت‌زده هستید، چه برنامه ویژه‌ای برای ارتقای کیفیت خودروها دارید؟ اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که در وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز پیگیری می‌شود بهبود کیفیت خودروهای داخلی است.
 
وی ادامه داد: در این راستا برنامه‌ریزی انجام شده و روی کاغذ آمده که با اجرای آن، کیفیت خودروها طی سه سال آینده ارتقا خواهد یافت.
 
وی توضیح داد: برای کیفیت خودروها یکسری استانداردهای بین‌المللی وجود دارد که برنامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بر اساس آن تدوین و تصویب شده است.
 
* برنامه نوسازی در شاخه قطعه‌سازی
 
وزیر صنعت با بیان اینکه برخی گلایه خریداران خودرو از کیفیت پایین خودروها به قطعات و کیفیت آن برمی‌گردد، گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان در چند سال اخیر، میدان حرکت در همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی را نداشته‌اند و نتوانستند به خوبی تکنولوژی تولید خود را ارتقاء دهند.
 
وی ادامه داد:‌ برای بهبود کیفیت قطعات، برنامه نوسازی در شاخه قطعه‌سازی خودرو را اجرا می‌کنیم و امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای نیز شرکت‌های خارجی رغبت بیشتری به همکاری با قطعه‌سازان داخلی داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: مذاکره در این مورد ادامه دارد که امیدواریم به نتیجه برسد.
 
به گفته نعمت‌زاده، مسائل بین‌المللی در مینه ارتقاء کیفیت خودروها بازدارنده بوده و برخی خودروسازان مجبور به تأمین برخی قطعات از محل‌های دیگری بودند تا تولیدشان متوقف نشود.
 
* تعمیرگاه‌ها به نسبت تیراژ تولید خودرو توسعه نیافته است
 
وی در مورد صف خودروهای صفر کیلومتر مقابل تعمیرگاه‌های شرکت خودروسازی نیز به فارس گفت: تعمیرگاه‌های خودروسازان باید به نسبت میزان تولید خودرو توسعه یابد.
 
وی خطاب به یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: تعداد تعمیرگاه‌های مجاز و دارای صلاحیت باید افزایش یابد، نمی‌شود روزی 2 هزار و 200 دستگاه خودرو به بازار عرضه کنید ولی ظرفیت تعمیرگاه‌ها متناسب با این میزان تولید، رشد نکند.
 
وی افزود: در حال حاضر حدود 4 هزار دستگاه خودرو در هر روز در کشور تولید می‌شود، باید ببینید چه میزان تقاضای جدید برای خدمات وارد بازار می‌شود و طبق آن، خدمات پس از فروش را گسترش دهیم.
 
* بسته تشویقی تولید خودروهای هیبریدی تا دو هفته دیگر در دولت نهایی می‌شود
 
نعمت زاده در ادامه با اشاره به بررسی بسته تشویقی از تولید خودروهای هیبریدی در هیأت دولت، گفت: به منظور حمایت از تولید خودروهای هیبریدی در کشور، بسته تشویقی تهیه و به هیأت دولت ارائه شده است.
 
وی ادامه داد: این بسته تشویقی یک بار در کمیسیون زیربنایی و صنعت دولت و چند بار نیز در کمیسیون‌های فرعی دولت مطرح شده و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون صنعت دولت قرار دارد.
 
وی افزود: گزارش‌های تکمیلی و توجیه فنی و اقتصادی تولید خودروهای هیبریدی به دولت ارائه شده که امیدواریم طی 2 هفته آینده در کمیسیون‌های زیربنایی و صنعت تصویب شود و در جلسه هیأت دولت مطرح شود.
 
وزیر صنعت تصریح کرد: سازمان استاندارد در حال تدوین استانداردهای مربوط به تولید خودروهای هیبریدی است و در مورد یارانه و حمایت‌های دولتی نیز امیدواریم به نتیجه برسیم.
 
به گفته وی، مصرف انرژی در خودروهای هیبریدی یک سوم مصرف خودروهای بنزینی معمولی است.
 
* بازگشت 70 درصد منابع واگذاری‌ها به سازمان‌های توسعه‌ای
 
وزیر صنعت در مورد جلسه یارانه‌ای با رئیس سازمان مدیریت نیز گفت: صبح روز یکشنبه هفته جاری جلسه‌ای با آقای نوبخت داشتیم و در مورد یارانه تولید و همچنین موضوع اختصاص 70 درصد منابع حاصل از واگذاری‌ها به سازمان‌های توسعه‌ای صحبت کردیم.
 
وی توضیح داد: طبق قانونی که اواخر سال 92 در مجلس تصویب شد، مقرر شد 70 درصد منابع حاصل از واگذاری سهام، اموال و دارایی سازمان‌های توسعه‌ای به این سازمان‌ها برگردانده شود، تا بابت اجرای طرح در مناطق کمتر توسعه یافته هزینه شود.
 
وی افزود: این مسئله در سال گذشته اجرایی نشد، اما در جلسه اخیر با رئیس سازمان مدیریت به نتیجه رسیدیم که امیدواریم هر چه سریعتر عملیاتی شود.
 
نعمت‌زاده تصریح کرد: به این ترتیب، 30 درصد از منابع حاصل از واگذاری‌ شرکت‌های زیرمجموعه سازمان‌های توسعه‌ای به خزانه واریز می‌شود و 70 درصد بقیه به سازمان‌های توسعه‌ای جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید اختصاص خواهد یافت.