به گزارش پارس، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی با وزیر علوم گفت: وقتی بنده به عنوان وزیر صنعت، قول پرداخت یارانه تولید را به تولیدکنندگان می‌دهم، حتما به قولم عمل خواهم کرد، این در حالی است که در این راستا صبح یکشنبه هفته جاری، جلسه ای با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد که در آن بار دیگر موضوع پرداخت یارانه به تولید، مطرح شد.
 
جزئیات جلسه یارانه‌ای نعمت‌زاده و نوبخت
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برابر قانونی که در اواخر سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مقرر شد تا از محل واگذاری سهام و اموال و دارایی‌های سازمان‌های توسعه‌ای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، منابع مورد نیاز بخش تولید تامین شود.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس، قرار بر این است که ۷۰ درصد از منابع حاصل از این واگذاری‌ها، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد تا برای سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که مورد نیاز صنعت و معدن کشور است، سرمایه‌گذاری شود، ضمن اینکه ۳۰ درصد مابقی نیز به خزانه واریز خواهد شد.
 
تصمیم‌گیری برای خروج خودرو از انحصار در صحن دولت
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر نتیجه تصمیم‌گیری شورای اقتصاد برای خروج خودرو از شمول کالاهای انحصاری نیز تصریح کرد: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارایه شده است و در این راستا با توجه به اینکه خروج خودرو از شمول کالاهای انحصاری، پروسه ای زمان بر است و باید تمام ابعاد و مسائل مرتبط با آن سنجیده و بررسی شود، دستگاههای مختلف بر روی آن نظرات خود را اعلام و مطالعاتی بر روی آن صورت گیرد.
 
نعمت‌زاده ادامه داد: بر این اساس نظرات در کمیسیون زیربنایی و صنعت دولت در دستور کار قرار خواهد گرفت و در نهایت برای تصمیم‌گیری نهایی به صحن دولت ارجاع داده خواهد شد.
 
جزئیات بسته حمایتی دولت از تولید خودروهای برقی و هیبریدی
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به نهایی شدن بسته حمایتی دولت برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته بسته ای را به دولت تقدیم کرد که ابعاد و موارد مختلفی را در رابطه با تولید خودروهای برقی و هیبریدی در بر می‌گرفت و یکی از آنها حمایت‌های مالی است که بر اساس آن، مابه التفاوت قیمت خودروهای معمولی با هیبریدی به مصرف کنندگان پرداخت شود.
 
وی افزود: مصرف هیدروکربن یک خودروی کربنی سه برابر یک خودروی هیبریدی و برقی است و بنابراین دولت صرفه جویی از این طریق را در درازمدت به دست خواهد آورد، درحالیکه در کوتاه مدت باید به کمک مصرف کننده بیاید.
 
نعمت زاده ادامه داد: برای آزمایش تولید خودروهای هیبریدی، از خودروهای موجود استفاده می شود ولی به مرور با قراردادی که منعقد شده، متناسب با طراحی صورت گرفته، از خودروهای جدید استفاده می کنیم، این در حالی است که شرایط لازم به لحاظ وزن و جای باطری و ابعاد خودرو باید به دقت کار مطالعاتی صورت گیرد.
 
برنامه های خودروسازان برای کیفیت
 
این عضو کابینه یازدهم همچنین در خصوص کیفیت خودروها و خدمات پس از فروش ارایه شده به آنها گفت: یکی از برنامه هایی که خودروسازان دنبال می کنند، بهبود کیفیت و ارتقای آن است که نتیجه آن خود به خود در تعمیرگاه‌ها خود را نشان می‌دهد، این در حالی است که هدف‌گذاری‌ها در این رابطه بر روی کاغذ آمده و تصویب شده است و بر این اساس، خودروسازان و واحدهای ارایه دهنده خدمات پس از فروش ملزم شده اند که در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشند.
 
وی افزود: برخی از گلایه های خریداران از کیفیت خودرو، به قطعات برمی گردد، بر این اساس در چند سال اخیر خودروسازان و قطعه سازان میدان حرکت خود را از جهت همکاری با خارجی ها از دست داده اند و نتوانستند در جهت بهبود تکنولوژی های جدید و برندسازی کار مناسبی را آغاز کنند اما به تازگی این روند در قطعه سازان شروع شده و شرکت‌های خارجی امید و رغبت بیشتری را به کار مشترک با خودروسازان و قطعه سازان ایرانی پیدا کرده اند.