به گزارش پارس به نقل از تسنيم، سید محمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در همایش اقتصاد سیاسی انفعال یا اقتدار اظهار داشت: حوادثی از این دست پیچ تاریخی که اکنون در آن هستیم را نمی توان از یک بعد و با یک علم مثلا علوم اجتماعی تحلیل کرد بلکه باید از ابعاد مختلف مورد شناسایی قرار بگیرد.
وی افزود: از منظر قرآن و معارف اهل بیت (ع) تاریخ اجتماعی میدان هماورد دو جبهه حق باطل بوده به طوری که این دو جبهه نسبت به تمامی عرصه های اجتماعی فراگیر بوده اند.
میرباقری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «عقل و جهل و لشکرش را بشناسید تا هدایت شوید»، گفت: خداوند متعال عقل را از نور خود و جهل را از دریای تلخ و شور آفرید.
وی ادامه داد: برخی بزرگان چون حضرت امام رساله مستقلی در شرح عقل و جهل و این حدیث نورانی دارند.
این کارشناس علوم اسلامی تصریح کرد: خداوند متعال به عقل دستور داد و عقل دستور الهی را قبول کرد و مورد تأیید خداوند قرار گرفت؛ خداوند جهل را به دلیل نپذیرفتن دستورات الهی استکبار خواند و از محیط رحمت دور کرد.
وی افزود: خداوند به عقل 75 لشکر داد که عمدتا از صفات حسنه هستند؛ جهل نیز از خداوند درخواست لشکر کرد و این هشدار به جهل داده شد که اگر به این میدان نبرد پای گذارد به طور کلی از رحمت دور می شود و سپس 75 لشکر نیز به جهل داده شد.
میرباقری خاطرنشان کرد: بزرگان ما عقل را به مراتب پیامبر اکرم و جهل را به ابلیس و شیاطین تشبیه کردند که یکی کارش بندگی و بسط بندگی و خشوع و خضوع است و دیگری شر و شیطنت و بسط شرور است.
وی افزود: جنگی که ما وارد آن شدیم و شاید جهاد اکبر ماست که باید مملکتمان را برای بنی اکرم و قوای نورانی ایشان فتح کنیم، همان جنگ عقل و جهل است.
میرباقری اذعان داشت: در این درگیری که تمامی ابعاد حیات انسانی را در بر می گیرد، قوای نورانی می خواهند صفات کریمه را بسط دهند و قوای ظلمانی به دنبال بسط صفات رذیله هستند.
وی ادامه داد: از اینرو دو گروه و دو مکتب داریم، یکی تحت ولایت اولیای خدا و دیری تحت ولایت اولیای طاغوت، که این دو جریان تاریخی ا هم درگیری دارد و قطعا پیروزی با جبهه حق است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه هیچ گاه جنگ عقل و جهل به یک نقطه مشترک نمی رسد، گفت: دین نبی اکرم هیچ گاه با دین ابلیس یکجا جمع نمی شود، این دو مکتب دو دین مجزا دارند و این دو دین هیچ جا به وحدت نمی رسند؛ از اینرو تقابل این دو همواره دیده می شود.
میرباقری با بیان اینکه در این جنگ گاهی پیروان اولیای طاغوت با اعمال اقداماتی رذیلانه سعی بر پیروزی دارند، گفت: اینجاست که عنوان اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند؛ چرا یک راهکار مقابله ای برای اعمال های رذیلانه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دین جریان ولایت الله است گفت: ظهور یعنی کلمه ولایت است. ظهور تجلی امامت است.توحید حداقل نیست. شریعت آداب دین داری است. در غرب بعد از انقلاب رنسانس هیچ انقلابی ایجاد نشد وهیچ انقلابی به پای انقلاب ایرانی نمی رسد.
وی با بیان اینکه الگوی اقتصادی غرب در اقتصاد مقاومتی هیچ جایی ندارد گفت: عدالت‌محوری، پیروی از فرهنگ اسلامی به همراه عمل آحاد عمومی مردم از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی هستند.
میرباقری با اشاره به اینکه بحث سبک زندگی یک بحث پیوسته و دارای لایه‌های عمیق اجتماعی است گفت:اینکه غرب و سیستم آن را نبینیم و به خوب و بد تقسیمش کنیم و تکنولوژی را بیاوریم و اخلاق را نیاوریم و بخواهیم یک ژاپن اسلامی درست کنیم، شدنی نیست.
وی گفت: وقتی بیدار شدید می‌بینید این ژاپن اسلامی همه چیز شما را برده است.باعث شده اخلاق، سبک ازدواج و تشکیل خانواده، الگوی تفریح اجتماعی، روابط اقشار و... عوض شود. بعد تازه می‌خواهیم درمانش کنیم.
وی افزود: مسئله امروز انقلاب اسلامی مسئله درگیری با تمدن غرب است، کسی که صورت مسئله را بیرون از این فضا و در فضای نظری صرف طراحی کند، نتیجه نمی‌گیرد.
میرباقری ادامه داد: رهبری می‌گوید سبک زندگی را مورد مطالعه قرار بدهید. مطالعه سبک زندگی در عینت جامعه ما، مسئله درگیری انقلاب اسلامی و تمدن غرب است و این یعنی یک مسئله فراگیر. ما در سبک زندگی، دانش‌ها، ارزش‌ها، تکنولوژی‌ها، ساختارهای اجتماعی و همه چیز با آن‌ها درگیر هستیم. دلیلش این است که آن‌ها حداکثری فکر می‌کنند. آن‌ها یک مدیریت حداکثری فراگیر در مقیاس جامعه جهانی را اعمال می‌کنند.
میرباقری گفت: نظام سرمایه‌داری و افزایش سرمایه اقلیت محدودی از مردم یکی از راه‌های مخرب اقتصاد جامعه است که می‌توانند بسیاری از تحرکات و برنامه‌ریزی‌های مردم یک جامعه را مورد تاثیر خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه تمام کشورهای استکباری جهان در زمینه اقتصادی به مقابله با ایران پرداخته‌اند ادامه می دهد: انقلاب اسلامی به انقلاب اقتصادی در سطح ملی و حتی فرا ملی نیازمند است.
میرباقری اظهار داشت: فرهنگ‌سازی نسبت به ضرورت اقتصاد مقاومتی و مسیر رسیدن به آن در جامعه باید گفتمان‌سازی گسترده‌ای را داشته باشد.
وی با بیان اینکه چرخه اقتصاد معطوف به نیازمند واخلاق و اخلاق معطوف به نیاز ولایت است گفت: اگر بخواهیم الگوی مصرف را تغییر دهیم بایدنظام اخلاق را تغییر دهیم.
میرباقری اظهار داشت: اقتصاد مدرن به هیچ وجه اقتصاد مقاومتی به معنی مقاومت درحوزه ایدوئولوژیک نیست و با سرمایه داری سازگار نیست.