به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری رویترز، ایگور سچین رئیس روسنفت، آمریکا را بازیگر اصلی بازار جهانی نفت دانست و افزود که تاثیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، بر بازارهای کاهش یافته است.

وی گفت: در واقع، بازار اصلی که شامل همه ابزارهای فناوری و مالی است، بازار آمریکاست و این کشور تبدیل به بازیگر و تعیین کننده کلیدی بازار شده است و قیمت نفت در آمریکاست که سیر حرکت صنعت جهانی نفت را جهت دهی می کند.

وی همچنین تاکید کرد که از دیدگاه وی، میزان تاثیرگذاری اوپک بر قیمت نفت کاهش یافته است.

رئیس روسنفت با بیان اینکه بازار نفت در آینده شاهد نوسانات بیشتری خواهد بود، گفت: در درازمدت یا در دو تا سه سال آینده، روند افزایشی قیمت نفت آغاز می شود و روند فزاینده هزینه شرکت های نفتی، موجب رشد قیمت نفت خواهد شد.

آمریکا با افزایش بهره برداری از منابع نفت شیل خود توانست به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی نفت جهان مطرح شود. این در حالی است که اوپک با خودداری از کاهش تولید خود برای حمایت از قیمت ها، سعی دارد سهم خود در بازار جهانی نفت را حفظ کند و همزمان با کاهش قیمت نفت، به تولیدکنندگان آمریکایی آسیب برساند.

آمریکا هم اکنون در حالی ١٠ درصد از کل تولید نفت خام جهان را به خود اختصاص داده است که این سهم در سال ٢٠٠٨ تنها شش درصد بود.