به گزارش پارس به نقل از مهر، کوروش پرند عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان لرستان به بیان سه طرح برای رفع مشکلات حوزه اشتغال و رسیدن به اشتغال پایدار پرداخت و اظهار داشت: یکی از این طرح ها توسعه کسب و کار کوچک و متوسط و مشاغل خرد خانگی بوده که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کار می رود.

وی افزود: این طرح کار مشترکی بین صندوق کارآفرینی امید، معاونت توسعه و کارآفرینی اشتغال و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمان بهزیستی و بانک توسعه تعاون است که سرمایه گذاران و کارآفرینان می توانند در آن نقش آفرینی کنند.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: امروز کارگاه هایی که در حوزه گیاهان دارویی و حوزه فرش استان افتتاح شدند با فارغ التحصیلانی برخورد کردم که چندین سال بیکار بوده و به تازگی به این عرصه ها ورود پیدا کرده بودند که این جای تاسف دارد.

تصویب طرح ارتقا شایستگی های حرفه ای دانشجویان

پرند از تصویب طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان کشور با رویکرد رفع نیاز بازار کار به نیروی متخصص در شورای عالی اشتغال خبر داد و گفت: یکی دیگر از طرح های مصوب شده طرح توانمند سازی و آموزش های مهارتی برای روستاییان و عشایر مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری کشور بر اجرای سریع طرح توانمند سازی و آموزش های مهارتی برای روستاییان تاکید کرده است، اظهار داشت: این طرح هم اکنون به صورت پایلوت انجام شده و قسمتی از بودجه آن پرداخت شده است بطوریکه ۱۰ درصد از بودجه این طرح معادل با ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که در اختیار سازمان فنی و حرفه ای قرار گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور به سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی در شهرها مربوط می شود بیان داشت: مهمترین عامل ایجاد این سکونتگاه های غیر رسمی که مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به همراه دارند بحث مهاجرت روستاییان به شهرهای کوچک و سپس به شهرهای بزرگ است.

افزایش سرانه آموزشهای مهارتی در قالب طرح توانمندسازی روستائیان

پرند توانمند سازی نیروی انسانی در مناطق روستایی و افزایش سرانه آموزش های مهارتی را از اهداف مهم طرح توانمند سازی و آموزش های مهارتی برای روستاییان دانست و افزود: جلب مشارکت معتمدین محلی برای بهبود وضعیت معیشتی همچنین استفاده متوازن از امکانات کشور در روستاها از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی طرح توانمند سازی و آموزش های مهارتی برای روستاییان را دارای هشت گام خواند و تصریح کرد: نیازسنجی آموزشی، تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، جذب و تربیت مربی آموزشی، آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی، مشاوره و اجرای آموزش، آزمون و صدور گواهینامه، ارزیابی اثر بخشی طرح و ارائه بازخورد پیشنهادات و راهکارها از گام های این طرح هستند.

پرند با بیان اینکه نتایج نیازسنجی این طرح در برخی استان ها بسیار خوب بوده است، ادامه داد: نیازسنجی مرتبط با این طرح توسط افراد روستا و دهیاران انجام می شود و پورتالی از این طرح تهیه شده که در اختیار تمام دستگاه های ذیربط سطح دسترسی داده خواهد شد تا از نتایج نیازسنجی های صورت گرفته استفاده کنند.

رفع مشکل بیکاری کشور در گرو رشد ۷ درصدی اقتصادی

 رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور تعداد روستاییان کشور را بالغ بر ۲۱ میلیون نفر برشمرد و گفت: تعداد قابل توجهی از این روستاییان شاغل هستند که آموزش های طرح توانمند سازی روستاییان هم برای شاغلین و هم برای بیکاران روستاها در نظر گرفته شده است.

پرند اظهار داشت: مطابق پیش بینی ما در این طرح شش میلیون شاغل و یک میلیون بیکار وجود دارد که حداقل سرانه آموزشی برای شاغلین ۳۰ ساعت و برای بیکاران ۱۲۰ ساعت دیده شده است.

وی با بیان اینکه برای مرتفع کردن مشکل بیکاری در کشور بایستی رشد اقتصادی حداقل به مثبت ۷ درصد برسد اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی کشور رسیدن به این رقم در زمانی کوتاه امکان پذیر نیست.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه من متولی اشتغال نیستم و تنها می توانم مدل هایی در این خصوص ایجاد کنم که دیگران آن ها را تکثیر و استفاده کنند بیان داشت: سازمان فنی و حرفه ای کشور به عنوان یک سازمان دولتی نمی تواند به هیچ عنوان وارد بحث اجرایی این طرح ها شود و این سازمان تنها نقش تسهیل گر را ایفا می کند.

پرداخت تسهیلات اشتغالزا توسط صندوق کارآفرینی امید

پرند یادآور شد: در کشور ما به بحث دیزاین و دیزاینرها توجه نشده است بخاطر این جنسی که در کشور تولید می شود هم کیفیت پایینی دارد و هم قیمت تمام شده آن بالاست لذا مهمترین چیزی که می تواند یک جنس را توانمند و قابل رقابت کند بحث طراحی آن و تهیه مواد اولیه آن است.

وی گفت: صندوق کارآفرینی امید به کارآفرینانی که وارد این حوزه می شود مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پول می دهد و به ازای هر نفری که وارد عرصه تولید در این حوزه می شود نیز مبلغی داده می شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور را ۱۸.۹ درصد خواند و افزود: بیش از ۱۲ درصد فارغ التحصیلان مرد و بیش از ۳۳ درصد فارغ التحصیلان زن در کشور بیکار هستند.

لرستان جزء سه استان اول در زمینه داشتن فارغ التحصیلان بیکار

پرند بیشترین نرخ بیکاری را به رشته های علوم کامپیوتر، کشاورزی، محیط زیست و شیلات مربوط دانست و بیان داشت: نرخ بیکاری رشته های علوم کامپیوتر ۲۷.۲ درصد و نرخ بیکاری رشته های کشاورزی و زیرشاخه های آن ۲۷ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۴.۵ میلیون دانشجو مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: ۱.۵ میلیون نفر از آن ها تنها در ۲۱ رشته گرایش متمرکز شده اند و این نشان می دهد که رشته های دانشگاهی با نیازهای بازار کشور متناسب نیستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استان های لرستان، فارس و کهکیلویه و بویر احمد بیشترین فارغ التحصیلان بیکار را در اختیار دارند عنوان کرد: گروه های آموزشی، مقاطع تحصیلی و نوع دانشگاه های کشور نیز دچار مشکل هستند و تعداد تکنسین های حرفه ای در کشور بسیار اندک است.

پرند اظهار داشت: پیش بینی می شود ۶۰ درصد کسانی که در طرح کارورزی شرکت کنند بتوانند وارد بازار کار شوند.