پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: ایران بیش از یک میلیارد متر مکعب پتانسیل شیرین‌سازی آب از حوزه خلیج فارس و دریای عمان دارد. 

مهندس علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: در کنار پتانسیل شیرین‌سازی آب سالانه 25 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد که طرح بزرگی محسوب می‌شود.

وي در مورد هزينه هاي اين طرح گفت: هزینه انتقال و شیرین‌سازی منطقه به منطقه متفاوت است اما در مرحله اول طرح تولید همزمان آب و برق و شیرین‌سازی آب دریا در جنوب کشور هزینه تمام‌شده 3هزار تومان خواهد بود که تا سال اتمام طرح هم هزینه تمام شده و هم تعرفه فروش آب تغییر خواهد کرد. 

وي افزود: بر اين اساس تعرفه این آب برای مشترکان بر اساس تعرفه سال مورد استفاده خواهد بود. البته از مشترکان خانگی تعرفه مصوب دریافت می‌شود و مابه‌التفاوت تعرفه با قیمت تمام شده از سوی دولت پرداخت می‌شود اما تعرفه آب شیرین‌ شده برای مصارف صنعتی و کشاورزی کامل دریافت می‌شود.

دائمی اضافه كرد: هنوز طرح در مرحله ارزیابی و مطالعات است اما زمانی که تصویب شود برای جذب سرمایه بخش خصوصی ابلاغ خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو درخصوص ميزان سرمايه گذاري اين طرح گفت: بر اساس طرح فوق با استفاده از ذخایر صندوق توسعه ملی و به دست بخش خصوصی اجرایی شود. و میزان اعتبار مورد نیاز برای این بخش حدود 6 میلیارد دلار است.

دائمی افزود: این اعتبار از محل منابع بخش خصوصی و همچنین اعتبارات دولتی تأمین خواهد شد.  

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به ساير طرح هاي وزارت نيرو براي تامين آب آشاميدني گفت: طرح‌های بزرگ دیگری نیز در دستور کار داریم که شامل انتقال آب تصفیه شده از دریای خلیج فارس به شرق کشور(خراسان جنوبی و رضوی) و استان‌های کرمان، یزد و... می‌شود. البته اکنون این طرح‌های بزرگ در مرحله مطالعه است.

وي افزود: در سواحل شمالی خلیج فارس به واسطه وجود بیش از 2 هزار کیلومتر ساحل و آب شور دریا از ظرفیت‌های خوبی برای تولید انرژی و شیرین‌سازی آب برخوردار هستیم و می‌توانیم با تولید پراکنده آب و برق نیاز منطقه را پوشش دهیم.

دائمی اضافه كرد: از این رو الان  یکی از طرح‌های کلیدی وزارت نیرو تولید همزمان برق و آب شیرین از این منبع عظیم خدادادی تعریف شده است که پیش‌بینی می‌شود تا افق 1404 یعنی تا 10 سال آینده به طور کامل به آن دست یابیم.