به گزارش پارس به نقل از مهر ، سپرده گذاری در بانک مسکن برای وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن آغاز شده است و متقاضیان به منظور دریافت این وام پس از یکسال، پس اندازهای خود را به بانک مسکن می‌برند تا با حداقل ۴۰ میلیون تومان سپرده گذاری، تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن را دریافت کنند. بنابراین می‌توان گفت تحرکاتی هرچند ناچیز به واسطه حضور متقاضیان در جریان دریافت وام‌های مسکن ایجاد شده است.

براین اساس متقاضیانی که در این ماه‌ها، سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی خود را انجام می‌دهند، سال دیگر در این زمان وارد بازار مسکن می‌شوند تا با استفاده از این تسهیلات، خانه‌ای را خریداری کنند؛ هرچند که این تسهیلات نمی‌تواند کمک زیادی برای خرید مسکن مناسب به متقاضیان کند اما به گفته کارشناسان آنها می‌توانند وارد خرید خانه‌های کوچک با استفاده از پس اندازهایشان شوند که این موضوع تاحدی در این رکود به بازار مسکن کمک می کند.

از سوی دیگر، در دو سال گذشته که رکود عمیقی بازار مسکن را فراگرفته، قیمت‌ها واقعی تر شدند و کاهش زیادی نسبت به سال ۹۱ داشتند اما این موضوع هم نتوانست متقاضیان واقعی را به بازار بکشاند، زیرا عمده این متقاضیان، توان مالی چندانی برای ورود به بازار مسکن نداشتند و در گذشته تا حدی قیمت‌ها در این بخش افزایش داشته که شکستن حباب قیمت‌ها هم نمی‌تواند کمکی به متقاضیان مسکن کند، بنابراین در چنین وضعیتی، پرداخت وام تاحدی نیاز بخش کوچکی از جامعه را که خود پس انداز هم از سال‌های گذشته داشته باشند، تامین می‌کند.

تجربه نشان داده که هرگاه وام‌هایی با نرخ بالا به بازار مسکن تزریق شده، تغییراتی را در این بازار به وجود آورده است اما عده ای از فعالان بازار مسکن معتقدند که افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته به اندازه‌ای بوده که حتی وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن هم نمی‌تواند تکان زیادی را به این بازار بدهد، زیرا تورم در این بخش بسیار بالاتر از قدرت خرید متقاضیان است اما همیشه پای دلالان و واسطه‌ها در بخش مسکن در میان است و هرگونه اعمال سیاستی می‌تواند نقش آنها را در این بازار پررنگ کند.

در واقع دلالان و سفته بازان که در جریان رکود دیگر بازارهای سرمایه ای در دو سال گذشته در کمین بخش مسکن نشسته اند، با هرگونه چراغ سبزی، سرمایه خود را وارد این بازار کرده و با خرید و فروش‌های غیرواقعی، نرخ‌های مسکن را جابه‌جا می‌کنند که پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی همه از عواملی است که به گفته برخی مشاوران املاک، موجب افزایش قیمت می‌شود و به عقیده دسته‌ای دیگر از آنها تاثیر چندانی در بازار مسکن ندارد.

دیدگاه مشاوران املاک درباره وام ۸۰ میلیون تومانی

در این باره حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران هم معتقد است که وام مسکن می‌تواند موجب تقویت تولیدکنندگان برای ساخت مسکن بیشتر شود و افزایش وام مسکن انگیزه سرمایه گذاران را افزایش داده و حضور متقاضیان در بازار را بیشتر می‌کند.

به گفته یکی از بنگاه‌های املاک در شهر تهران، برخی از دلالان و یا حتی مالکان این خانه‌ها نسبت به پرداخت این وام احساس رضایت داشتند، چراکه معتقدند با ورود این متقاضیان در سال آینده به بازار مسکن، واحدهای کوچک رونق بیشتری پیدا می‌کند و خریدار برای آن افزایش پیدا می‌یابد.

وی معتقد است که این وام‌ها بر سازندگان مسکن هم تاثیر گذار بوده به‌طوری‌که آنها به سمت ساخت خانه‌های کوچک می‌روند که قدرت خرید بیشتری برای آن وجود دارد، ضمن آنکه هزینه کمتری هم برای سازنده در پی دارد و دلالان هم با زمان کمتری می‌توانند این خانه ها را به فروش برسانند.

از آنجایی که یکی از پیش شرط های دریافت این وام، آپارتمان‌هایی حداکثر ۷ ساله است، بنابراین خانه های نوساز که در ۷ سال اخیر ساخته شده اند، وارد این خرید و فروش شده و متقاضیان زیادی خواهند داشت که به دنبال خرید این واحدها هستند.

مشاور املاک دیگری در یکی از مناطق تهران معتقد است که از هم اکنون هم تعداد زیادی از مالکان این واحدها، قیمت فایل‌های فروش را بالا برده اند و از آنجایی که سال آینده خریداران واحدهای کوچک در بازار نسبت به امسال افزایش پیدا می‌کند، بنابراین پیش بینی آنها این است که امسال هم می‌توان با قیمت بالاتری این واحدها را به فروش رساند.

به گفته وی، در دو سال گذشته رکود بازار مسکن به شدت کاسبی دلالان را کساد کرد اما پرداخت این وام ممکن است آنها را دوباره به بازار مسکن بازگرداند که در زمان رکود سایر بازارهای سرمایه ای مانند طلا و ارز، به خرید و فروش خانه های کوچک کمتر از ۷ سال روی بیاورند تا در ‌زمان آغاز پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی با قیمتهایی بالاتر به بازار عرضه کنند.

اما آنچه که مشخص است، سازندگان حرفه‌ای مسکن هم معتقدند که وام ۸۰ میلیون تومانی، بازار واحدهای کوچک نوساز را رونق می‌بخشد، بنابراین باید منتظر سال آینده بود تا با ورود دریافت کننده وام ۸۰ میلیون تومانی، اثرات آن در بازار مسکن مشخص شود.