به گزارش پارس به نقل از خانه ملت ، قیمت ارز سال‌های 91 و 92 بیشترین تغییرات خود را تجربه کرد به همین جهت در دولت گذشته مرکز مبادلات ارزی شکل گرفت تا بواسطه آن یک سری از بخش ها بتوانند به ارز دولتی با قیمت کمتر از 3 هزار تومان دسترسی پیدا کنند.

اما این مرکز نتوانست برای تمام درخواست کنندگان ارز یک منبع مالی باشد و ازسویی عنوان شد که افرادی که رانت‌های خاص داشتند به ارز دولتی دسترسی راحتی دارند، لذا این روزها رئیس کل بانک مرکزی از آماده بودن دولت برای تک نرخی شدن قیمت ارز خبر می دهد و معتقد است برای حذف رانت ها باید به این سمت رفت.

نمایندگان مجلس نیز با توجه به اینکه طی یکسال اخیر قیمت ارز ثابت بوده و منابع ارزی کشور بهبود یافته است ،می گویند دولت شرایط تک نرخی کردن قیمت ارز را دارد؛اما باید با برنامه دراین مسیر حرکت کند،گفت و گو با چند تن از نمایندگان مجلس در ادامه می آید:


دولت زمان تک نرخی شدن قیمت ارز را اعلام کند

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه دولت می خواهد برای تک نرخی شدن قیمت ارز در سال جاری برنامه ریزی کند گفت: ما مخالف چند نرخ بودن قیمت ارز هستیم چرا که این امر فسادآور است .هر زمان که کالای دو نرخی شد برخی ها از آن منتفع می شوند لذا باید جلوی این آسیب ها گرفته شود.

وی افزود: اگر دولت می خواهد قیمت ارز را تک نرخی کند عملکردش نباید مانند قیمت بنزین باشد. در بحث ارزی صادرکنندگان،‌واردکنندگان،‌ تولیدکنندگان و مسافران درگیر هستند و باید این افراد از آینده نرخ ارز مطلع باشند تا طبق آن تصمیم گیری کنند.

نکو با بیان اینکه دولت باید از قبل زمان تک نرخی شدن قیمت ارز را مشخص کند تا افراد طبق آن برنامه ریزی کنند گفت: هر گونه تغییر قیمت ارز برای تولیدکنندگان حایز اهمیت است.بدین جهت نباید به یکباره چنین اتفاقی رخ دهد. دولت می تواند مهلت یک ماهه بدهد و پس از آن قیمت ارز تک نرخی شود.

وی اذعان داشت: تک نرخی شدن قیمت ارز باید در تمام بخش ها انجام شود اما دولت برای حمایت از بیماران خاص و مطالعات علمی باید ارز دولتی بدهد.این امر را می توان در قالب یارانه خاص لحاظ کرد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت ارز باید واقعی و در دسترس همگان باشد تصریح کرد: اگر قیمت ارز با واقعیت بازار آزاد همخوانی نداشته باشد تک نرخی شدن قیمت ارز شکست خواهد خورد.

وی ادامه داد:با توجه به شرایط موجود کشور به نظر می رسد که قیمت ارز باید نزدیک ترین قیمت به نرخ بازار آزاد باشد.در غیراینصورت شاهد نوسان قیمتی در این بخش خواهیم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به دولت هشدار داد که در جریان تک نرخی شدن قیمت ارز، از فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در بازار جلوگیری کند و اجازه ندهد چنین مجموعه های مانند سال های گذشته وضعیت بازار را به نفع خود تغییر جهت دهند.

وی تاکید کرد: اکنون دارایی های ارزی دولت مطلوب است لذا موقعیت مناسبی پدید آمده تا تک نرخی شدن قیمت ارز رخ دهد.اما نباید این روند یک شبه رخ دهد.


دولت به صورت تدریجی و پلکانی قیمت ارز را افزایش دهد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تک نرخی شدن قیمت ارز گفت: اگر دولت مصر بر تک نرخی شدن قیمت ارز است باید بسترهای لازم آن را فراهم کند و به مردم بگوید که قصد چنین کاری را دارد .موضوعی که در مورد بنزین رخ داد نارضایتی مردم را سبب شد.

وی با بیان اینکه نباید اعتماد مردم از دولت یازدهم سلب شود، افزود: هرزمان که قیمت ها تک نرخی نباشد رانت و فساد ایجاد می شود به همین جهت دولت باید به مردم این موارد را بگوید و حتی از اثرات مثبت تک نرخی شدن مصاحبه‌های تخصصی داشته باشد،در چنین شرایطی مردم هم تصمیم دولت را می پذیرند.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه دولت بتواند تک نرخی شدن قیمت ارز را دنبال کند؛دو موضوع پیشنهاد می شود یک آنکه دولت اعلام کند چند نرخی بودن قیمت ارز پول را به سمت حساب چه کسانی می برد.اگر این امر اطلاع رسانی شود دولت در تک نرخی کردن قیمت معضلی نخواهد داشت؛دوم آنکه دولت به صورت تدریجی و پلکانی قیمت ارز را افزایش دهد.

وی توضیح داد: برای اینکه بتوان شکاف و فاصله ارز مبادله ای و آزاد را از بین برد؛بهتراست که دولت شیوه پلکانی را دنبال کند و بگوید درمدت شش ماه الی یکسال قیمت ارز مبادله ای به ارز بازار آزاد نزدیک می شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: اگر دولت ارز مبادله ای را آزاد کند؛تولیدکنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان کالا با مشکل مواجه خواهند شد و درنهایت به دلیل افزایش قیمت نهایی کالاها مردم متضرر می شوند.

وی افزود:درتک نرخی شدن قیمت ارز نباید شوک قیمتی بر مردم وارد شود.اگر سرمایه گذاران فرصت تطبیق خود با ارز تک نرخی را داشته باشند دیگر شاهد رشد قیمت ها نخواهیم بود.تولیدکنندگان از طریق رشد بهره وری می توانند نرخ کالاهای خود را مدیریت کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهتر است قبل از آنکه دولت در مورد تک نرخی شدن قیمت ارز تصمیم گیری کند با نمایندگان مجلس نشست مشورتی داشته باشد.


دولت باید قیمت ارز را به صورت واقعی ببیند

سعید اربابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درپاسخ به این سوال که بانک مرکزی در مورد تک نرخی شدن قیمت ارز درحال برنامه ریزی است و آیا دراین خصوص با مجلس گفت و گوهایی انجام شده است گفت: تک نرخی شدن قیمت ارز مانند قیمت بنزین نیست که دولت به یکباره انجام دهد؛لذا باید با دقت چنین امری دنبال شود.تاکنون دراین باره با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس صحبت نشده است.

وی با بیان اینکه دولت می خواهد به سمت تک نرخی شدن قیمت ارز حرکت کند،افزود:هرگونه تغییر قیمت ارز تبعات زیادی دارد،چراکه برخی‌ها منتظر چنین روزهای هستند تا به نفع خود بهره برداری کنند.

اربابی تصریح کرد: دولت باید قیمت ارز را به صورت واقعی ببیند تا بازار با مشکل مواجه نشود.اگر قیمت ارز تک نرخی، بالا و یا پایین دیده شود هردو به ضرر اقتصاد خواهد بود.زمانی که روند افزایشی داشته باشد قیمت نهایی محصولات رشد پیدا می کند و اگر برخلاف این امر هم باشد به دلیل محدودیت ارزی دولت، برخی ها قیمت ارز را افزایش می دهند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تک نرخی شدن قیمت ارز کار خیلی خوبی است؛ زیرا از برخی رانت ها جلوگیری می کند. ولی این امر در شرایطی قابل قبول است که دولت قیمت کارشناسی تعیین کند.

چندی پیش ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی  گفته بود: برای تک نرخی شدن قیمت ارز در سال 94 برنامه ریزی کرده ایم و باید  به این  سمت حرکت می کنیم. البته بخشی از عوامل محقق شدن این موضوع به مسائل بین المللی که همان موضوع مذاکرات است، باز می گردد و زمانی اعلام این موضوع ممکن خواهد بود که وضعیت بانکی ما در سطح بین الملل مشخص شده باشد.

به گفته وی، شواهد و قرائن نشان می دهد که از نظر منابع و نوع مکانیزمی که داریم می توانیم کاملا تک نرخی شدن ارز را اجرا کنیم.