به گزارش پارس به نقل از عصر ایران، در حالی که هنوز توافق نهایی هسته ای به امضا نرسیده و مشخص نیست تحریم های اقتصادی علیه ایران با چه فرمولی و بر اساس چه جدول زمان بندی شده ای برداشته خواهد شد، در روزها و هفته های اخیر برخی محافل سیاسی و رسانه ای در آمریکا و اروپا و برخی کشورهای عربی، نگرانی خود را از بازگشت 100 میلیارد دلار پول های بلوکه شده به ایران و نحوه مصرف آن از سوی دولت ایران ابراز می کنند.

 
در هفته های اخیر و پس از تفاهم سیاسی لوزان همزمان با مطرح شدن نگرانی های برخی کشورهای عربی و رژیم اسراییل از پذیرش حق غنی سازی ایران در چارچوب توافق هسته ای ، مساله ای دیگر نیز پابه پای طرح این موضوع به میان کشیده می شود و آن نحوه مصرف 100 میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران پس از بازگشت این پول ها به ایران در صورت رفع تحریم ها است.

 
مخالفان توافق هسته ای مدعی اند این پول ها می تواند قدرت اقتصادی ایران را افزایش داده و توان ایران را برای کمک به دولت ها و گروه های متحد خود در منطقه تقویت کند.

 
در این زمینه حتی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز که اخیرا برای دیدار با مقامات اسراییلی به تل آویو رفته است مدعی شد در صورت رفع تحریم های ایران و بازگردانده شدن تدریجی پول های بلوکه شده ایران به این کشور همه این پول ها خرج رفاه شهروندان ایرانی نخواهد شدو بخشی از آن صرف توسعه قابلیت های نظامی و کمک به گروه های حامی ایران در خارج از این کشور می شود.

 
به گزارش وب سایت "بیزنس اینسایدر" ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا که به منظور بررسی روابط نظامی و استراتژیک واشنگتن و تل آویو و اطمینان خاطر دادن به مقامات اسراییلی درباره توافق هسته ای با ایران به اسراییل سفر کرده است با ادعای این موضوع گفت:" اگر توافق هسته ای انجام شود و تحریم های ایران برداشته شود قدرت اقتصادی و خرید حکومت ایران بیشتر خواهد شد . از نظر من همه این پول ها صرف اقتصاد و رفاه مردم ایران نخواهد شد و بخشی از آن صرف توسعه قابلیت های نظامی و کمک به گروه های حامی این کشور در خارج از ایران خواهد شد."

 

اخیرا دیوید روسکوب مدیر عامل و سردبیر نشریه "فارن پالسی" آمریکا نیز با نگارش  مقاله ای مفصل به این نگرانی کشورهای عربی منطقه از ایران پرداخته است.

 
روسکوب در این مطلب  که همزمان با نشست ماه گذشته اوباما و نمایندگان عالی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید به رشته تحریر در آمده است می نویسد از نظر کاخ سفید همه پول های بلوکه شده ایران که پس از تحریم به این کشور بازخواهند گشت صرف اقتصاد و معیشت مردم خواهد شد اما به نظرمی رسد کشورهای عربی حاضر در کمپ دیوید دیدگاه دیگری دارند.

 
مناقشه بر سر 100 میلیارد دلار ایران در رسانه های عربی و غربی

 
او مدعی می شود: از این 100 میلیارد دلار حتی اگر 90 میلیارد دلار آن نیز صرف اقتصاد و معیشت مردم ایران شود نگرانی همچنان باقی است چون 10 میلیارد دلار هم از نظر این کشورها رقم بالایی برای ادامه نقش آفرینی ایران در عراق و سوریه است.

 
روسکوب در ادامه مدعی می شود این در حالی است که از نظر غالب مقامات فعلی و سابق عربی که او با آنها دیدار کرده ایران ممکن است بیش از 10 درصد را نیز هزینه این کار کند.

 
اوباما اما ماه گذشته در مصاحبه با نشریه آتلانتیک این نگرانی و فرضیه را رد کرده و گفت او حتی در دیدار با مقامات عربی در کمپ دیوید به این نکته تاکید کرده آسیب پذیریهای آنها از سیاست های ایران ارتباط مستقیمی به  توان اقتصادی  ایران ندارد و فعالیت های ایران که کشورهای عربی را نگران کرده هزینه مالی زیادی برای ایران ندارد.