به گزارش پارس به نقل از ایرنا، محمود بازاری روز پنجشنبه در نشست میز ملی خرمای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امسال بر اساس هدف گذاری در برنامه پنجم شورای عالی صادرات که در سال 89مصوب کرده بود به جز میعانات رقم صادرات حدود 55 میلیارد دلار است افزود: در سالجاری هدف گذاری بخش کشاورزی هفت و نیم میلیارد دلار است که سهم خرما از این هدف گذاری با توجه به رشد میانگین سالانه مشخص است.

وی اظهار داشت: عملکرد بخش کشاورزی در سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بود اما به اهداف مورد نظر سال 93 به دلایل مختلف دست نیافتیم.

وی گفت: الزاماتی در تولید کالاهای صادراتی وجود دارد به طوری که کالاهای تولید شده باید واجد مشخصه های خریدار خارجی باشد که این مشکل درحوزه خرما مشاهده می شود.

وی ادامه داد: در محصول خرما هم از نظر مدیریت تولید و برداشت مشکلاتی وجود دارد که باید با یک برنامه ریزی صحیح بتوانیم یک محصول با کیفیت و با کمترین دستخوردگی و آلودگی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ما با خرید تضمینی خرما از سالهای قبل مخالف بودیم و معتقدیم صادرکننده در خرید توافقی باید محور اصلی کار باشد زیرا در این صورت جنس با کیفیت و مطابق با خاص مشتری آماده سازی برای صادرات خواهد شد.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت کشور ادامه داد: با توجه به اینکه یک سری مشکلات در زمینه آماده سازی جنس با کیفیت وجود داشت لذا هم اینک باید مسیر خرید محصول را به سمت صادر کننده ببریم و اگر دولت می خواهد در این زمینه تامین اعتبار کند باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صادر کننده قرار دهد تا صادر کنندگان جنس را با مشخصه کمی و کیفی مورد درخواست صادر کنند.

بازاری گفت: خرمای ربی سیستان و بلوچستان یکی از محصولات خوب و پر ظرفیت برای صادرات و ارز آوری برای این استان است که باید با برنامه ریزی در توسعه این رقم با مدیریت سقف، زمینه را برای صادرات بیش از پیش این محصول فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در تمام مراحل تولید اگر معیارها و شاخصه های بازار فروش را رعایت نکنیم به ویژه در بخش کشاورزی با مشکل مواجه می شویم گفت: فروش محوری در حوزه تولید بسیار مهم است.

وی گفت: برای خرمای سیستان و بلوچستان باید یک برنامه راهبردی و عملیاتی با همکاری همه دستگاههای دست اندرکار نوشته شود به طوری که در آن چشم انداز آینده استان در این زمینه مشخص باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات صادرات بسیار متنوع است گفت: تاخیرهای طولانی، هزینه های انبار داری در بنادر و هزینه حمل و نقل از جمله این مشکلات است که این سازمان برای رفع برخی مشکلات اقداماتی را در سالجاری مد نظر قرار داده که بحث حمل دریایی محصولات کشاورزی با اولویت محصولات فساد پذیر از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: در این راستا دو خط کشتیرانی راه اندازی شده و با توافق با کشتیرانی جمهوری اسلامی خطهای دریایی سوبسید دار در حوزه خلیج فارس با اولویت صادرات به کشورهای امارات، عمان، قطرو کویت تا دو هفته آینده راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: مصوبه سال گذشته این سازمان سه بخش داشت که هزار و 200 میلیارد تومان کمک سود برای صنعت، حدود هزار میلیارد تومان کشاورزی و 100 میلیارد تومان برای یارانه کمک سود بخش صادرات بود که فقط باید به صادر کننده پرداخت شود اما متاسفانه تا پایان سال گذشته سازمان مدیریت این اعتبار را تخصیص نداد که امسال 50 میلیارد تومان به صورت یارانه کم سود مصوب شد و در حال اقدام برای استان ها هستیم.

وی با اشاره به اقداماتی که از سوی این سازمان برای محصولات صادراتی انجام می شود، گفت: اعزام تخصصی با هدف بررسی بازارهای هدف و به نمایش گذاشتن محصولات منحصربفرد ایران در نمایشگاههای مختلف از جمله این اقدامات است که امسال از 16 دفتر تجاری به صورت تخصصی در سطح ملی به کشورهای هدف مورد نظر در زمینه کالاهای مختلف اعزام می شوند.

وی تصریح کرد: هم اینک در بخش کشاورزی و غذایی سه هیات اصلی برای حضور در نمایشگاهای مختلف وجود دارد که در طول سال به کشورهای روسیه، آلمان و ارمنستان سفر خواهند کرد و می توان از این ظرفیت برای معرفی خرمای سیستان و بلوچستان بهره گرفت.