به گزارش پارس، محمدهاشم بت‌شکن امروز در نشست خبری اظهار کرد: مطابق آمار بانک مرکزی 3414 میلیارد ریال تسهیلات در سال 93 پرداخت شد، از این عدد سهم مسکن و ساختمان 404 هزار میلیارد ریال (11.8) بوده است. 
 
وی تصریح کرد: این نسبت در سال 90 حدود 17 درصد، در سال 91 حدود 13.5 درصد و در سال 92حدود 12.2 درصد بوده است.
 
وی بیان کرد: در سال گذشته بانک مسکن 198 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که حاکی از  رشد 15 درصدی نسبت به سال 92 است.
 
وی با بیان این‌که بانک مسکن 45 درصد سهم پرداخت تسهیلات بخش مسکن و ساختمان را بر عهده داشته است، بیان کرد:  در تسهیلات مدنی 95 هزار واحد مسکونی، 125 هزار واحد مسکونی در بخش ساخت، در جعاله 123 هزار فقره و 578 هزار مسکن فروش اقساطی شده است.
 
مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که تا پایان سال گذشته 482 هزار میلیارد ریال قرارداد در طرح مسکن مهر امضا شد، گفت: از این میزان 440 هزار میلیارد ریال توسط بانک مسکن تسهیلات پرداخت شده و تا پایان سال گذشته بیش یک میلیون و 400 هزار واحد تسقیط و فروش اقساطی شده است.
 
بت‌شکن با اشاره به راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان اظهار کرد:‌این صندوق امکان جمع‌آوری منابع را از جامعه را بدون اتکا به ممنابع بانک‌ها برای بخش یاخت و ساز فراهم می‌کند.
 
وی ادامه داد: بانک مسکن برنامه استراتژیک 20 گانه دارد که یکی یکی آنها در حال پیگیری است. مهم‌ترین برنامه بانک احیای صندوق پس‌انداز بانک مسکن است. این صندوق از سال 37 سروع به کار کرده و عملکرد قابل قبولی را تا زمانی که سقف تسهیلات آن امکان خرید مناسب را به خریداران ارائه می‌کرد داشت.
 
وی افزود: در این راستا بانک مسکن سال گذشته پیشنهاد ایجاد صندوق پس‌انداز یکم را ارائه کرد  که خوشبختانه به تصویب رسید. برای اولین بار با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشویق سیاست‌های جمعیتی این صندوق هم راستا با منویات رهبر معظم انقلاب شکل گرفت.
 
مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم موقتی است، بیان کرد:‌ تاهل، سرپرست خانوار، عدم استفاده از امکانات دولتی از جمله شروط پرداخت تسهیلات این صندوق است. ضمن آن‌که واحدهایی مشمول این تسهیلات می‌شود که از پایان کار آن سال نگذشته باشد ضمن آن‌که از پروانه ساخت آن سه سال نگذشته باشد.
 
بت‌شکن اظهار کرد: سپرده‌گذاران صندوق جوانان می‌توانند پس از یک دوره 6 ماهه انتظار با سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: این تسهیلات هم برای خرید و هم احداث واحد انفرادی است،‌بنابراین این تسهیلات هم تقاضا و هم عرضه را پوشش می‌دهد.
 
وی یادآور شد: حداقل متوسط موجودی در هر دوره با توجه به سقف تسهیلات، 13.5 میلیون برای تسهیلات 80 میلیون تومانی 10 میلیون برای وام 60 میلیون تومانی و 6 میلیون و 700 هزار تومان برای وام 40 میلیون تومانی است.
 
وی خاطرنشان کرد: در دوره سپرده گذاری سود به سپرده‌گذاران تعلق نمی‌گیرد اما در صورت انصراف سود تسهیلات 8 درصدی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود.
 
مدیرعامل بانک مسکن در ادامه با اشاره به این‌که بخشنامه تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم دیروز به همه شعب ابلاغ شده گفت: از فردا همه شعب آمادگی افتتاح این حساب را دارند.