به گزارش پارس، احمد توکلی صبح امروز در نشست تخصصی اقتصادی با عنوان «آنچه خود داشت، گره اقتصاد ایران کجاست، تحریم یا خود تحریمی؟» که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، افزود: حل مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی کشور به داخل وابسته است نه به خارج.
 
وی گفت: در مشکلات جاری کشور اگرچه تحریم ها مؤثر است اما باید بدانیم که تحریم‌ها تعیین‌کننده نیست و اتفاقاً ممکن است در برخی موارد با رفع تحریم‌ها برخی از مشکلات بیشتر شود.
توکلی افزود: من تأکید می‌کنم که تحریم ها ظالمانه است و باید برطرف شود اما گره زدن همه چیز و همه مشکلات به رفع تحریم‌ها خطای راهبردی است و ما باید خودمان را از این خطای راهبردی حفظ کنیم و به جای آن به رفع مشکلات متعدد داخلی بپردازیم.
وی گفت: فرض کنید تحریم ها کاملاً رفع شود اما باز شاهد باشیم که در دستگاه قضایی و اداری کشور فساد وجود دارد ، مردم از مالیات فرار می کنند، طرح های عمرانی با فشارهای سیاسی آغاز می‌شود و با موانع اقتصادی بهره برداری از آنها به تعویق می افتد، نظام اداری لخت و بی‌تحرک است ، در بورس تبانی می شود ، دولت در تأمین حقوق شهروندی کوتاهی می کند ، کشمکش های سیاسی ادامه دارد و سیاستمداران و مسئولان همچنان به اشرافی‌گری و رفاه طلبی تمایل دارند. آیا با وجود این نارسایی‌ها در داخل ، همچنان معتقدیم که با رفع تحریم ها همه مشکلات داخل رفع می شود و اقتصاد کشور سامان می یابد؟
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: من هیچ اقتصاددانی را نمی شناسم که بگوید با وجود چنین مشکلاتی در داخل ، رفع تحریم ها برای یک کشور می تواند حلال مشکلات اقتصادی آن باشد.
توکلی گفت: چنانکه شاهد بودیم در موضوع سبد کالا و ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی در دولت حاضر آنچه باعث شد این طرح ها موفق نشود این بود که مردم حرف دولت را باور نکردند در حالی که دولت جدید و شایسته اعتماد بود اما مردم اعتماد نکردند و سیاست دولت را نپذیرفتند.
وی افزود: اگر حکومتی ها به آنچه می گویند عمل و مانند مردم زندگی کنند و خود را واقعاً خادم مردم بدانند قطعاً مردم هم حرف هایشان را می پذیرند و به آنها اعتماد می کنند.
توکلی گفت: هر قدر اعتماد مردم به حکومت بیشتر باشد نرخ سرمایه گذاری در کشور بالاتر می‌رود.
وی افزود: قابل پیش بینی بودن تصمیمات و سیاست گذاری های حکومت در بخش های مختلف، میزان احترام و اهتمام حکومت به حقوق مالکیت و قابل پیش بینی بودن رفتار قضایی از عوامل اصلی مؤثر در میزان اعتبار حکومت و اعتماد مردم است که متأسفانه در غالب این موارد مشکل داریم.
توکلی گفت: لایحه بودجه سال 92 کل کشور 221 حکم بودجه ای داشت که فقط 17 حکم از آنها کامل اجرا شد و 204 حکم دیگر بودجه سال 92 یا لغو یا تعویق شد یا تغییر کرد.
وی افزود: در سال نخست دوره نهم مجلس کمیسیون برنامه و بودجه 38 مصوبه داشت که از این تعداد 33 مصوبه آن مربوط به اصلاح قوانین قبلی بود و از این 33 اصلاحیه فقط 16 مصوبه قانون بودجه کشور را اصلاح کرد.
توکلی اضافه کرد: این بی ثباتی ها برای توسعه کشور سم مهلک است و هیچ ربطی هم به تحریم ندارد زیرا با اینگونه عملکرد و رفتار، برای قانونگذار و مجری اعتباری باقی نمی ماند.
وی گفت: از زمان گران شدن قیمت نفت اوپک در سال 1973 بهره وری در اقتصاد ایران افزایش یافت و اقتصاد ایران به حرکت افتاد و رشد آن به 2 ممیز 8 دهم رسید اما در جریان انقلاب به یک درصد کاهش یافت و در زمان جنگ تحمیلی زیر یک درصد رفت و در سال های بعد با دست اندازهایی در حدود یک درصد ادامه یافت.
توکلی افزود: بخش اعظم این روند و نوسان مربوط به این است که متأسفانه اقتصاد کشور ما نفتی است.
وی گفت:‌ هم اکنون یکی از خطرهای کشور این است که بعد از رفع تحریم ها بیشتر از 100 میلیارد دلار موجودی ارزی بلوکه شده کشور به داخل سرازیر شود که در این صورت باز شاهد رواج بیماری هلندی در اقتصاد کشور خواهیم بود.