به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، نیره توکلی در میزگردی در کافه خبر با موضوع آسیب شناسی سبک زندگی جوانان گفت: در جامعه ای که چنین باشد راه‌های رسیدن به اهداف مشخص نیست و تناسبی با آن اهداف ندارد. یعنی حتما کسی که تحصیشل می کند به موقعیت و جایگاه درستی نمی‌ رسد.
 
او گفت: من فکر می کنم ما با تغییر سبک زندگی مواجه نیستیم بلکه این با از بین رفتنه هنجارها و نبود ارزشهای جدید مواجهیم. الان در جامعه ما مثلا ارزشهایی مانند دغدغه‌های زیست محیطی، توجه به کودکان کار و رشوه ندادن و نگرفتن و قانونگرایی ... ضدارزش و مسخره شده و فرد درستکار احمق فرض می شود. در این‌صورت، چگونه می توان به جوانان ارزش‌های جامعۀ مدنی را آموزش داد؟
 
توکلی گفت: مسئله ما الان ماشین آخرین مدل و دوردور کردن نیست. به نظر من، الان مسئله این است که جوانان و مردم تصور می کنند که این ماشینها بی بروبرگرد از طریق شیوه های نادرست و رانت خریداری شده است و از درآمد مشروع به دست نیامده، به همین علت ممکن است نفرت کور جای مبارزه با ریشه‌های اصلی نابسامانی‌ها را بگیرد و توجه به راهکارهای اساسی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد ه باید به دنبال قانون مداری برویم.قوانین هم نباید چنان با جرم و مجازات بی‌تناسب باشد که همه به دنبال نقض یا نادیه گرفتن جرایم باشند. باید این تصور را در تا شهروندان ایجاد کرد که برای گرفتن خدمات خودشان هم باید قانونمند باشند.