پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس سابق سازمان خصوصي سازي گفت: خصوصي سازي استقلال و پرسپوليس كار چندان دشواري نيست، اما متاسفانه برخي علاقه دارند از نگاه امنيتي به اين موضوع نگاه كنند

غلامرضا حيدري كردزنگنه رييس سابق سازمان خصوصي سازي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: اطلاق ورشكستگي به استقلال و پرسپوليس صحيح نيست و بهتر است بگوييم اين دوباشگاه، دو شركت زيان ده هستند كه بدهي ‌هايي نيز به بار آورده‌اند.

وي افزود: وقتي كه هيات واگذاري براي اين دو قيمت اعلام مي‌كند تمام جوانب آن را سنجيده است و با قيمتي كارشناسي توانسته آنها را به مزايده بگذارد چرا كه قيمت‌گذاري بر اساس دارايي‌هاي باشگاه صورت مي‌گيرد و نمي‌توان بدون پشتوانه قيمتي را براي آنها اعلام كرد. 

رييس سابق سازمان خصوصي سازي با اشاره به اخباري مبني بر واگذاري باشگاه استقلال به گروه صنعتي ايران خودرو و باشگاه پرسپوليس به گروه خودروسازي سايپا گفت: اين دو شركت در كنار فعاليت صنعتي اين موضوع از نظر قانوني مشكل خاصي ندارد، چون از نظر قانون تجارت دو خودروساز شركت‌ هاي خصوصي شناخته مي‌شوند و مي‌توانند استقلال و پرسپوليس را خريداري كنند.

وي افزود: اما در اين ميان بحثي كه به وجود مي‌آيد اين است كه باشگاه‌هاي كشور زير چتر حمايتي صنايع بزرگي چون فولاد و خودرو در مي‌آيند تا تقريبا هيچ باشگاهي وجود نداشته باشد كه از طريق باشگاه‌ داري بتواند به درآمدزايي بپردازد و تيم‌هاي ورزشي زير مجموعه ‌اش را تجهيز كند.

حيدري كردزنگنه اضافه كرد: شايد در كوتاه مدت چنين تصميم‌هايي مورد اثر واقع شود، اما در درازمدت ممكن است اين دو باشگاه با تغييرات مديريتي نيز دچار دگرگوني شوند و كسي هم نتواند به روند موجود آن اعتراضي داشته باشد.

وي پيشنهاد كرد: به گونه‌اي برنامه‌ ريزي كنند كه اين باشگاه‌ها به لحاظ درآمدزايي مستقل شوند و بتوانند با روش‌هاي مرسوم درآمدزايي در باشگاه‌ها به تامين مالي خود بپردازند.

رييس سابق سازمان خصوصي سازي با اشاره به سابقه بحث خصوصي سازي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس در دولت دهم گفت: روزي كه در دولت قبل دستور واگذاري را دادند تيمي در سازمان خصوصي‌سازي تشكيل داديم تا واگذاري اين دو باشگاه را مورد بررسي قرار دهد و زمينه‌هاي لازم را براي اين واگذاري بسنجد. در آن زمان به يك مدل استانداردي از واگذاري رسيديم كه بر اساس آن سهام دو باشگاه به صورت 51 به 49 واگذار مي‌شد.

حيدري كردزنگنه افزود: در حقيقت قصد داشتيم 51 درصد از سهام اين دو را به صورت بلوكي واگذار كنيم و 49 درصد مابقي را نيز از طريق فرابورس به فروش برسانيم. برنامه‌ ريزي كرده بوديم تا شخص يا اشخاصي كه 51 درصد را مي‌خرند از اهليت لازم برخوردار باشند و از نظر مالي بتوانند اين دو باشگاه را حمايت كنند. همچنين تخصص اين كار را نيز داشته باشند تا به صورت علمي پرسپوليس و استقلال را مديريت كرده و اصول باشگاه‌ داري مدرن را در آن پياده‌سازي كنند. 

رييس سابق سازمان خصوصي سازي خاطرنشان ساخت: پيش‌بيني شده بود تا 49 درصدي كه از طريق فرابورس عرضه مي‌شود را به سهامداران خرد كه طرفداران اين دو تيم را تشكيل مي‌دادند واگذار كنيم. 

حيدري كردزنگنه افزود: به نظرم اين يكي از بهترين مدل‌هاي واگذاري بود كه اگر انجام مي‌شد مشكلات مديريتي و مالي اين دو باشگاه به حداقل مي‌رسيد اما با توجه به پايان عمر دولت دهم اين اتفاق نيفتاد و مدل طراحي شده نيز در دولت جديد  به كار گرفته نشد.

رييس سابق سازمان خصوصي سازي تاكيد كرد: حال كه مسوولين ورزشي به عنوان سهامدار اصلي اين دو باشگاه اعلام كرده كه قصد واگذاري آنها را دارد و ديگر نمي‌خواهد به باشگاه‌داري بپردازد بهتر است ساير نهادها و سازمان‌ها نيز همكاري لازم را به عمل آورند تا اين كار انجام شود. 

وي افزود: در اولين گام بهتر است فضاي نگراني و حساسيت بيش از حد به فضاي پر از اعتماد و اميد تبديل شود تا بخش خصوصي با جرات بيشتري وارد ميدان شود و اين دو باشگاه را از آن خود كند.

حيدري كردزنگنه اضافه كرد: ما كه تاكنون شركت‌هاي عظيم معدني، نفتي، مخابراتي و صنعتي را واگذار كرد‌ه‌ايم پس ديگر چه باكي از واگذاري اين دو باشگاه كه از نظر مالي قابل قياس با غول‌هاي صنعتي‌مان نيستند را داريم؟ آيا خون استقلال و پرسپوليس از مجموعه‌هاي صنعتي عظيمي چون كشتيراني، مپنا، مس و فولادسازان رنگين‌تر است؟ 

رييس سابق سازمان خصوصي سازي تصريح كرد: شايد برخي بگويند چون اين دو باشگاه از نظر افكار عمومي مهم هستند پس بايد در واگذاري آن ملاحظاتي صورت گيرد. به نظرم افكار عمومي را ما بيش از حد به قضيه حساس كرده‌ايم وگرنه وقتي كه طرفداران اين دو تيم خيالشان راحت باشد كه با واگذاري آنها تيم محبوبشان وضعيت بهتري را خواهد داشت، دليلي ندارد كه نگران آينده باشگاه‌شان باشند.