به گزارش پارس به نقل از فارس، کشورهای صادرکننده نفت، موسوم به اوپک روز جمعه در وین اتریش قرار است، گرد هم جمع شوند تا در مورد سقف تولید نفت این سازمان تصمیم بگیرند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که تحلیلگران امیدی به تغییر در میزان تولید نفت این سازمان ندارند و می‌گویند که اوپک سطح تولید خود را در سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز حفظ می‌کند.

درحالی این میزان عنوان می‌شود که آمارها از افزایش سطح تولید اوپک به بالاترین رقم در ۲ سال و نیم گذشته در ماه می برابر با ۳۱.۲۲ میلیون بشکه در روز خبر می‌دهد.

قیمت نفت از ژوئن سال گذشته به علت اشباع بازار و سرازیر شدن نفت شیل آمریکا به بازارهای جهانی کاهش یافت اما پس از نشست ماه نوامبر اوپک در سال گذشته این روند کاهشی شدت بیشتری گرفت چراکه این سازمان با فشار عربستان و چند کشور همپیمانش سقف تولید خود را کاهش نداد تا قیمت‌ها بالا برود و از قیمت پایین این کالای اساسی دفاع کرد.

البته قیمت نفت از ماه آوریل تاکنون به علت تهاجم نظامی عربستان به یمن و تشدید درگیری‌ها در غرب آسیا و همچنین خاموش شدن بیش از نیمی از دکل‌های حفاری نفت آمریکا به علت کاهش قیمت نفت، با افزایش روبرو شده است.

تاثیر نشست آتی اوپک سبب شده است تا قیمت نفت در معاملات اول صبح امروز به علت انتظار بازار برای حفظ سقف تولید از سوی اوپک در این نشست و تشدید نگرانی‌ها در مورد عرضه بیش از حد نفت به بازار علی‌رغم کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، کاهش یابد.

در ادامه سهم هر عضو اوپک در تولید نفت بر اساس آمارهای ماه آوریل (فروردین ماه) ارائه می‌شود. همچنین قیمت مورد نیاز هر کشور برای هر بشکه نفت به منظور ایجاد توازن در بودجه خود برآورد شده است.

الجزایر

* قیمت مورد نیاز: ۱۱۱ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۳.۶ درصد

* تلاش الجزایر برای هماهنگی در زمینه کاهش قیمت نفت پس از نشست با آنگولا و نیجریه در ماه مارس نتیجه‌ای در بر نداشت.

آنگولا

* قیمت مورد نیاز: ۹۸ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۵.۳ درصد

* آنگولا یکی از بزرگ‌ترین خسارت دیدگان کاهش قیمت نفت به شمار می‌رود و اهداف اندکی برای افزایش تولید دارد. برنامه این کشور برای افزایش تولید به سطح ۲ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۱۷ به تعویق افتاده است.

اکوادر

* قیمت مورد نیاز: ۱۱۷ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۱.۷ درصد

* اکوادر از ماه سپتامبر تا مارس به دنبال کاهش قیمت نفت، ۲.۲ میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست داده است.

ایران

* قیمت مورد نیاز: ۹۳ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۸.۸ درصد

* ایران احتمالا در مورد کاهش تولید در این نشست بحث نخواهد کرد چراکه امید دارد تا صادرات خود را پس از برداشته شدن تحریم‌ها از سر بگیرد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در این‌رابطه گفت، این کشور با قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلار مشکلی ندارد.

عراق

* قیمت مورد نیاز: ۷۱ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۱۲ درصد

* عراق در نظر دارد تا صادرات خود را ۲۶ درصد افزایش دهد و به در ماه جاری رکورد ۳.۷۵ میلیون بشکه در روز برساند.

کویت

* قیمت مورد نیاز: ۴۷ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۹ درصد

* علی العمر وزیر نفت کویت در ماه گذشته مدعی شد، حفظ سقف تولید اوپک در ماه نوامبر «بهترین گزینه» اوپک بود و اوپک در حال حاضر در مورد این هدف متحدتر است. عبدالمجید الشطی عضو شورای عالی نفت کویت در ۱۲ ماه می گفت، اوپک استراتژی کنونی خود را حفظ خواهد کرد.

لیبی

* قیمت مورد نیاز: ۲۱۵ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۱.۷ درصد

* لیبی تلاش می‌کند تا سطح تولید خود را به پیش از آغاز درگیری‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۱ برساند. تولید ماهانه این کشور میان ۸۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز در نوسان است. معاون نخست‌وزیر این کشور در امور انرژی هفته گذشته گفت، اوپک احتمالا سقف تولید خود را در ۵ ژوئن تغییر ندهد.

نیجریه

* قیمت مورد نیاز: ۱۱۹ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۶.۳ درصد

* تولید این کشور در ماه آوریل ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱.۹۸ میلیون بشکه رسید که نخستین افزایش در سال جاری به شمار می‌رود.

قطر

* قیمت مورد نیاز: ۵۹ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۲.۲ درصد

* قطر، عضوی از اوپک است که کمترین وابستگی به نفت و همچنین پایین‌ترین هزینه برای تولید را دارد. این امر آن را قادر می‌سازد تا به خوبی با قیمت پایین نفت کنار بیاید.

عربستان

* قیمت مورد نیاز: ۱۰۳ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۳۳ درصد

* بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان ، تولید نفت خود را در ماه آوریل برای چهارمین ماه به بالاترین سطح از سال ۱۹۷۰ تاکنون رسانده است.

امارات

* قیمت مورد نیاز: ۷۳ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۹.۲ درصد

* امارات در ماه نوامبر با عربستان و کویت و قطر همدستی کرد و مانع دیگر اعضا اوپک شدند تا سطح تولید خود را به منظور افزایش قیمت‌ها کاهش دهند. دویچه بانک ماه گذشته اعلام کرد، ثروت مالی عظیم این کشور، زمان فراوانی برای امارات برای تطابق با قیمت پایین‌تر از ۷۰ دلار ایجاد می‌کند.

ونزوئلا

* قیمت مورد نیاز: ۱۲۱ دلار (در هر بشکه)

* سهم از تولید اوپک: ۷.۹ درصد

* ونزوئلا در ماه نوامبر، به همراه عده‌ای از اعضای اوپک خواستار کاهش تولید شد اما سابقه بد این کشور در همکاری با اوپک، مانع از اجابت درخواست این کشور شد. نیکلادوس مادارو رئیس‌جمهور این کشور ماه گذشته گفت، به نفع کشورش و اوپک است که قیمت‌ها در میان مدت در ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه تثبیت شود.