به گزارش پارس ، حمید غوابش ادامه داد: اروپایی‌ها در حوزه صنعت هوایی به‌صورت قانونی ما را تحریم نکرده‌اند و از این رو شرکت‌های ایرانی حتی می‌توانند برای خرید هواپیمای نو اقدام کند چون منعی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: البته محدودیت‌هایی که در حوزه بانکی و جابه‌جایی پول اعمال شده‏، در این حوزه نیز تاثیرگذار است ولی فروش هواپیمای نو و دست دوم به ایران از سمت اروپا و اتحادیه اروپا تحریم نشده است.

غوابش تصریح کرد: این عدم ممنوعیت مشروط به این است که قطعات آمریکایی در هواپیماهای مورد نظر به کار نرفته باشد. آمریکایی‌ها در مورد هواپیماها و قطعات تولید خود محدودیت‌هایی اعمال کرده‌اند ولی برای فروش هواپیمایی که با قطعات اروپایی تولیده شده است منع قانونی وجود ندارد.

دبیر سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه عدم همکاری اروپا با ایران، با وجود تحریم نکردن، بیشتر به ملاحظات سیاسی آنها برمی‌گردد، اظهار کرد: در زمان دولت خاتمی چند فروند هواپیما از ایرباس خریداری شد اما طرف غربی بعد از مدتی پول را برگرداند و از تحویل هواپیما ممانعت کرد. بعد از آن هم درخواست‌هایی مطرح شد که اروپا با وجود نبود تحریم، تمایلی برای همکاری نداشت که عامل آن نیز انگیزه سیاسی طرف غربی بود.

غوابش گفت: بعد از انقلاب، کشورهشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود و فعالیت صنعت هواپیمایی نیز تحت تاثیر این مساله کم و بیش متوقف شد، بعد از جنگ هم عملا تحریم‌ها ایجاد شده بود و به‌صورت رسمی و غیررسمی از فروش هواپیماهای مسافری به ایران ممانعت می‌شد. به طوری که تنها هواپیمایی آسمان در یک مقطع زمانی موفق شد تا هواپیماهای کوتاه‌برد نو از فرانسه خریداری کند و بعد از آن حداقل من به خاطر نمی‌آوردم که هواپیمایی از اروپا خریده باشیم که دلیل آن نیز همین عدم تمایل آنها به فروش بود.

وی با اشاره به اینکه منابع مورد نیاز نیز برای خرید هواپیمای نو یا دست دوم هم وجود ندارد، افزود: یک هواپیمای ایرباس 320 دست دوم با عمر مفید 20 تا 30 میلیون دلار قیمت دارد که عدد قابل توجه‌ای است. پس با وجود مشکلات ناشی از تحریم و عدم تمایل اروپا، صنعت هوایی از مشکل کمبود منابع نیز رنج می‌برد.

دبیر سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پایان با اعلام اینکه دورنمای صنعت هوایی را مثبت می بینم، گفت: احساس می‌شود مقداری شرایط تحریم شکننده‌تر از گذشته شده است و همین که حالا یک شرکت ایرانی توانسته 9 هواپیمای ایرباس وارد کشور کند حتی با وجود بیانیه وزارت خرانه‌داری آمریکا نشانه شکننده‌بودن تحریم‌هاست و ما امیدواریم که به‌زودی با رفع تحریم‌ها وضعیت بخش هوایی کشور بهبود قابل توجهی پیدا کند.

ماه گذشته 9 فروند هواپیمای ایرباس دست دوم خریداری شده از سوی شرکت هواپیمایی ماهان به کشور وارد شد. این موضوع موجب واکنش وزارت خزانه‌داری آمریکا شد به طوری که چند روز قبل بیانیه‌ای در این خصوص صادر و بر اساس آن، دو شرکت عربی و مالک یکی از این شرکت‌ها را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم توسط ایران، تحریم کرد.