به گزارش پارس به نقل از تسنیم محمدمهدی شرافت ظهر امروز در مراسم گلاب‌گیری باغ پهلوان‌پور مهریز یزد اظهار داشت: مجموعه میراث فرهنگی از ارزش بالایی برخوردار است ولی تعریف این ارزشی برای همه بیان نشده است.

وی افزود: میراث فرهنگی با عامه مردم هیچ مشکلی ندارد و هر اقدامی که مخل شرائط و قوانین میراث است، کسانی هستند که خود را بیش از دیگران می‌دانند و گمان می‌کنند که باید بیشتر از دیگران سهم داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: شهر یزد حداقل یک هزار سال سابقه شهریت دارد و با یک سیستم منظم اداره و توسعه می‌شده است.

شرافت تصریح کرد: تا 100 سال پیش ما در زمینه تخریب آثار تاریخی هیچ مشکلی نداشتیم اما از آن زمان، برخی با تقلید کورکورانه از سبک پیشرفته غربی و با تصور به اینکه پیشرفت و توسعه به معنای داشتن خیابان است، اقدام به تخریب بافت برای ساخت خیابان کردند.

وی تصریح کرد: الان در یزد بحران آب به یک بحران پایدار تبدیل شده که هر روز به مشکل آن افزوده می‌شود، در این راستا با توجه به کمبود آب در گذشته یزد و سبک زندگی مردم یزد، می‌توان الگوبرداری مناسبی در این زمینه داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: متاسفانه در شهرسازی، معماری و سبک زندگی به صورت بسیار بدی از نمونه آن در غرب تقلید کورکورانه کردیم و آسیب جدی به فرهنگ، میراث فرهنگی و تاریخی خودمان وارد کرده‌ایم.

شرافت گفت: عمده‌ترین ارزشی که ما در بافت تاریخی داریم، یکپارچگی است که در آن وجود دارد و مهمترین آسیب در این بافت هم تخریب یکپارچگی آن است.

وی عنوان کرد: ارزش استان یزد به بافت‌های تاریخی پیوسته است و اگر هدف بر حفظ تک بناها گذاشته شود، تک‌بنایی که ارزشی به میزان بافت تاریخی یزد داشته باشد در این استان شاید وجود نداشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد عنوان کرد: بافت یزد سرمایه‌ای بزرگ برای گردشگری به حساب می‌آید اما فارغ از این سرمایه، ما باید برای زندگی خودمان از بافت تاریخی محافظت نماییم.

شرافت ادامه داد: حذف طرح تعریض کوچه باغ‌های بافت تاریخی تفت و حذف طرح تفصیلی حفاظت از بافت تاریخی که خود عامل خسارت به این بافت بود از جمله اقداماتی است که در راستای نگهداری و حفاظت از بافت انجام شد.

وی گفت: در دوسال گذشته با وجود اینکه رشد حضور گردشگران خارجی در کشور 2 و نیم برابر افزایش داشته، این حضور در استان یزد تا 5 برابر افزایش را شاهد بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: الان فضای بسیار خوبی در زمینه همکاری رسانه‌ها و میراث فرهنگی به وجود آمده است و رسانه‌ها با توجه به نقشی که در راستای محافظت از بافت تاریخی دارند، به وظیفه خود عمل می‌کنند.

شرافت گفت: یزد آخرین بازمانده بافت تاریخی یکپارچه در کشور است و رسالت ما به همین دلیل در زمینه حفاظت از بافت بسیار سنگین است.