به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران پدیده رکود تورم اتفاقی است که طی گذشت زمان برای اقتصاد کشور رخ داده است، اتفاقی که چه خوب و چه بد اقتصاد کشور را دست خوش تغییرات کرده است.
 
آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که چگونه تاثیرات سوء رکود تورمی را از اقتصاد بزداییم.
 
مالیات به عنوان یکی از منابع درآمدزا برای کشور و یکی از اهرم‌های اصلی رهایی از اتکا به نفت جایگاه سفت و محکمی را در بسته خروج از رکود اقتصاد به خود اختصاص داده است. مالیات با بهبود شرایط سرمایه‌گذاری، ایجاد فضای مناسب کسب و کار، جلوگیری از فساد اقتصادی، ایجاد عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت و درآمد می‌تواند حامی اقتصاد و نقطه‌ی کمک کننده خروج از رکود باشد.
 
این روزها دولت به دنبال راهکارها و سازکارهای ویژه برای برطرف ساختن شرایط رکود تورمی است. در این بین مجلس شورای اسلامی هم اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را در دستور کار خود دارد.با توجه به اینکه شرایط فعلی اقتصاد داشتن نظام مالیاتی جامع و کارآمدی را می‌طلبد برای رهایی از بند رکود تورمی وجود سیاست‌های مالیاتی طبیعتا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی پیش روی مسئولین باشد.
 
بنا بر عقیده اقتصاد دانان هر گونه اقدامی که طی آن از تولید حمایت شود و رفع موانع تولید در دستور کار باشد قطعا می‌تواند عاملی برای خارج شدن از بحران رکود تورمی باشد. حمایت از تولید زیر سایه سیاست‌های مالیاتی یکی دیگر از گزینه‌های در دسترس مسئولین است که به کمک آن بتوانند در جهت بهبود شرایط اقتصادی قدم بردارند.
 
به عقیده سایرکارشناسان، سیستم مالیاتی به علت دارا بودن ویژگی انعطاف پذیری، خود نقطه نظری مثبت را نسبت به کمک رسانی برای خروج از رکود جلب کرده است. نباید از معافیت‌ها  مشوق‌های مالیاتی غافل شد، این ابزارهای مالیاتی میتوانند تا حد چشمگیری به تولید از مجرای هدایت سرمایه گذاری به بخش های نیازمند تولیدی کمک به سزایی کنند.
 
از طرفی برخی از کارشناسان بر این عقیده استوار هستند که سیاست های مالیاتی از جمله افزایش مالیات برخی از کالاها نمی‌تواند کمک شایانی به دولت در تحقق اهداف رهایی از رکود داشته باشد.
 
آنچه که بدیهی به نظر می‌رسد آن است که هرگونه سیاستی در صورتی می‌تواند کمک کننده به اقتصاد باشد که در بهترین شکل خود اجرا شود و تمامی شرایط را در نظر داشته باشد. دور اندیشی سیاست مالیاتی مبنی بر اجرای یک نظام جامع و کارآمد و ایجاد فضای مناسب کسب و کار توانسته است مالیات را به عنوان یک اهرم اصلی در اقتصاد معرفی کند. پس باید منتظر نهایی شدن قانون مالیات‌های مستقیم باشیم تا تاثیرات تصمیم‌گیری های مسئولین اقتصادی و مالیاتی کشور را در معقوله نظاره کنیم.