به گزارش پارس به نقل از شانا با تحلیل کارشناسان درباره این‌که ریسک پایین‌تر آمدن قیمت طلای سیاه کمتر از پیش‌بینی ها خواهد بود، هرگونه انتظار برای این‌که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید نفت خود را در نشست بعدی این سازمان کاهش دهد ضربه‌ای دیگر خورد تا این تصمیم دیگر دور از ذهن به نظر برسد.
به گزارش سی.ان.بی.سی، رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران روز دوشنبه به رویترز گفته است که تصور نمی‌کند اوپک در نشست ماه ژوئن خود تولید نفت را کاهش دهد. در ماه نوامبر اعضای این سازمان تصمیم گرفتند که تولید نفت خود را بدون تغییر حفظ کنند ، اقدامی که باعث شد روند نزولی قیمت نفت در بازار ادامه پیدا کند و بازار که زمانی در ژوئن گذشته قیمت ١٢٠ دلاری را به خود می دید، شاهد قیمت‌هایی در حدود ٤٥ دلار باشد.

سازمان اوپک که حدود ٤٠ درصد از نفت‌خام جهان را تولید می کند، درحالی که صنعت نفت شیل آمریکا با سرعت درحال توسعه بوده است، در ماه‌های گذشته درگیر جنگ اعصاب درباره عرضه و قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده است.

هفته گذشته سازمان اوپک گزارش‌هایی که حاکی از این بود با پیشنهاد اعضایش برای پایبندی به سهمیه تولید نفت قبلی مخالفت کرده و یا این که برخی هیات های عضو اوپک از تصمیم قطعی برای تثبیت تولید نفت در محدوده ٣٠ میلیون بشکه صحبت کرده‌اند را رد کرد.

دیوید هیویت، مدیر بخش تحقیقات نفت و گاز در بانک کردیت سوئیس معتقد است که ایران به عنوان یکی از ١٢ عضو سازمان اوپک ممکن است حتی فعالان بازار نفت را با افزایش قابل توجه تولید نفت خود شگفت‌زده کند.

این کارشناس بازار نفت روز دوشنبه به سی.ان.بی.سی گفت: در شرایطی که قیمت نفت برنت در محدوده ٦٦ تا ٦٧ دلار به ازای هر بشکه باشد، این احتمال وجود دارد که ایران به دوران سابق خود برگشته و تولید نفت خود را در اوایل ماه جولای افزایش دهد. این اتفاق قطعا تاثیر منفی مهمی بر قیمت نفت خواهد گذاشت.

معاون وزیر نفت ایران همچنین در صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرده است که صادرات نفت ایران ظرف سه‌ماه به سطح قبل از تحریم‌ها یعنی در حدود روزانه ٢,٥ میلیون بشکه نفت بازگردد. این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که مذاکرات بین‌المللی برای توافق هسته‌ای ایران و غرب و لغو تحریم‌ها از سوی غربی ها در جریان است.

این درحالی است که اعضای اوپک در واقع تولید نفت خود را در ماه‌های اخیر تا حدودی افزایش هم داده‌اند. کویت، عربستان و امارات تعداد دکل های حفاری فعالشان را بیشتر کرده‌اند. عراق و لیبی به افزایش تولید نفت خود ادامه می دهند و از سوی دیگر عرضه نفت ایران به بازار نیز به بالاترین سطح خود از سال ٢٠١٢ تاکنون رسیده است. اتفاقی که کاهش تولید نفت از سوی اوپک را تاحدودی دور از ذهن می‌کند.