به گزارش پارس به نقل از صداوسیما، سورنا ستاری، در حاشیه نشست با گروهی از اساتید برتر کشور با عنوان نشست هم اندیشی دستیابی به مرجعیت علمی جهانی، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به موضوع ارتقای کیفیت مقالات و تحقیقات علمی گفت: به صورت خاص تمام تاکید برنامه ای که در حوزه مرجعیت علمی داریم، تاکید آن روی بالابردن کیفیت مقالات است چرا که متاسفانه در حوزه کیفیت ضعف های زیادی داریم.

وی افزود: البته در کمیت اتفاقات بسیار خوبی در سالهای اخیر افتاده و تعداد مقالات کشور از حدود ۱۳۸۴ به این طرف به شدت افزایش یافته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: امیدواریم با پیاده کردن برنامه مرجعیت علمی معاونت علمی و فناوری اتفاقات خوبی در این حوزه بیافتد.

وی در توضیح این برنامه افزود: باشگاهی بین اساتید برتر خواهد بود که در آن اعتبارات و امتیازهای متعددی به ازای مقالات در مجله های معتبری مثل ساینس و نیچر، ۱۰ مجله برتر و حتی ۵۰ مجله برتر علمی دنیا به نویسندگان اختصاص خواهد یافت.

ستاری با تاکید بر نیاز استادان برتر به اعتبارات پژوهشی خاص و حمایت از شرکت در همایش ها و ارتباطات بین المللی گفت: این امر قدم جدیدی در این حوزه است که در حال کلید خوردن است و من امیدوارم اتفاقات جدی در این حوزه رخ دهد.

علی وطنی، معاونت توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: براساس سیاست های کلی علم و فناوری که مقام معظم رهبری سال گذشته در بحث مرجعیت علمی در سطح جهان ابلاغ فرمودند و برای عملیاتی شدن آن، ما باید ظرفیت های علمی کشور را در درجه اول شناسایی کنیم، چه از نظر ارائه مقالات علمی در مجلات معتبر بین المللی و چه کسانی که دارای دستاوردهایی در قالب اختراعات بین المللی هستند و همچنین توانسته اند در سطح جهانی به عنوان دانشمندان برتر شناسایی شوند.

وی افزود: خوشبختانه معاونت علمی ریاست جمهوری گسترش مرزهای دانش را در کنار تولید علم و از طرف دیگر شرکت های دانش بنیان را به عنوان هدف در نظر گرفته است.

وطنی تصریح کرد: ما ۱۳ ستاد توسعه فناوری های راهبردی داریم که در کنار شناسایی و رفع نیازهای کلان ملی از جمله در نانوفناوری، زیست فناوری و گیاهان دارویی به گسترش مرزهای دانش نیز اقدام کرده اند.

وی با بیان این که ما در مجموعه ستادها، دستاوردهای بسیار مهمی را داشتیم ولی اینها همه ظرفیت های ملی نیست گفت: هدف از برگزاری نشست این بود که ما محققان برتر کشور را شناسایی و حمایت کنیم همان گونه که استعدادهای برتر و دانشجویان نخبه کشورمان را شناسایی کردیم.

وطنی تصریح کرد: ما در ۵ سال گذشته از نظر رشد توسعه علمی در دنیا مقام اول را داشتیم ولی از نظر رشد توسعه فناوری این جایگاه به ما تعلق نداشت لذا امیدواریم این قبیل حرکت ها منجر به پیشرفت هر دو بخش توسعه علمی و توسعه فناوری شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ نفر واجد شرایط که از محققان برتر کشور هستند انتخاب شده اند و به محض این که این آیین نامه حمایتی نهایی شد و به تصویب معاونت علمی رئیس جمهور رسید، عملیات اجرایی را شروع خواهیم کرد ولی حمایت به همین تعداد محدود نمی شود بلکه اگر افراد دیگری امتیازهای آیین نامه را کسب کنند، از امتیازهای آن بهره مند خواهد شد.