به گزارش پارس به نقل از تسنیم رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه زمان‌بندی بازپرداخت اقساط مسکن مهر تغییر می‌کند، گفت: ممنوعیت ورود سایر بانک‌ها به بخش مسکن برداشته می‌شود.

ولی‌الله سیف در ارتباط با منابع مورد نظر بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن که قرار است عصر فردا در شورای پول و اعتبار مورد رسیدگی قرار گیرد، اظهار داشت: در مورد افزایش وام مسکن قبلاً بحث‌هایی را انجام داده بودیم ولی امیدواریم در جلسه فردا، شورای پول و اعتبار به تصمیم قطعی دراین‌باره برسد.

وی با بیان اینکه بخش مسکن نیاز به تحرک جدی دارد، افزود: به همین خاطر ما درصدد این هستیم که راهکاری را ارائه دهیم تا در عین حفظ سطح نقدینگی معمول و جلوگیری از گسترش نقدینگی که آثار تورمی شدید دارد، زمینه‌هایی را برای تحرک مسکن ایجاد کنیم.

* تحرک جدی در انتظار صندوق پس‌انداز بانک مسکن/ بانک‌های دیگر هم اذن ورود به بازار مسکن را گرفتند

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به مذاکرات این بانک با وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد تحرک در بخش مسکن، تصریح کرد: آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز ایده های خوبی دراین‌باره مطرح کردند و نهایتاً می‌خواهیم اعتبار جدید برای بانک مسکن ایجاد کنیم به‌نحوی که اثر تورمی نداشته باشد.

سیف ادامه داد: علاوه بر این صندوق پس‌انداز مسکن نیز در بانک مسکن فعالیت جدی‌تری را خواهد داشت ضمن آنکه به بانک‌های دیگر نیز اجازه می‌دهیم در بخش مسکن تحرک جدیدی را داشته باشند البته توجه داشته باشید که این موضوع قبلاً برای بانک‌ها ممنوع بوده است.

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین گفت: با جمع این نکات حتماً‌ فردا برای وام مسکن تصمیم خواهیم گرفت تا زمینه رشد و شکوفایی در این بخش ایجاد شود.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چقدر احتمال دارد وام 60میلیونی در نشست فردای شورای پول و اعتبار به تصویب برسد، تصریح کرد: هنوز روی سقف وام مسکن تصمیم مشخصی گرفته نشده ولی بعد از شورای پول و اعتبار در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سیف در ارتباط با برنامه مشخص بانک مرکزی برای تأمین منابع پرداخت وام مسکن نیز گفت: عموماً یکی از اقداماتی که باید حتماً از آن مراقبت کنیم این است که برای سرعت بخشیدن به خروج از رکود و ایجاد رشد و رونق اقتصاد از منابع محدود به‌نحو مطلوب استفاده شود.

* پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی از رشد اقتصادی 93

رئیس کل بانک مرکزی رشد 3.6درصدی 9ماهه 93 را نتیجه سیاست مذکور دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که رشد کل سال 93 حدود 3 درصد باشد؛ علاقه‌مند به استمرار این رشد هستیم بنابراین باید همان انضباط پولی را که در گذشته داشتیم ادامه دهیم.

وی افزود: در بخش مسکن یکی از راهکارهای اساسی این است که به بانک‌ها اجازه داده شود هرکدام به‌صورت خودکفا صندوق‌های پس‌انداز مسکن تشکیل دهند که از محل پس‌اندازها و ایجاد جاذبه‌ها و انگیزه‌های عمومی جامعه حجم جدیدی از پس‌اندازهای مسکن را جذب کنند تا از محل آن با تنظیم برنامه پرداخت زمان‌بندی شده بخشی از نیازهای مردم را تأمین کنند.

سیف همچنین این را هم گفت که با توجه به توقف بازپرداخت منابع مسکن مهر از سوی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار قصد دارد در بازپرداخت اقساط زمان‌بندی جدیدی برای تقویت صندوق‌های پس‌انداز مسکن در نظر بگیرد.